Μια Black Friday δεν φέρνει… γιορτινό κλίμα στην τοπική αγορά, η οποία έχει πολλά και ποικίλα προβλήματα να αντιμετωπίσει.
Η χθεσινή ημέρα, η οποία ήταν μία από τις πολλές ημέρες προσφορών, έδειξε με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο πως οι καταναλωτές έχουν μεταλλάξει τις συνήθειές τους, αλλά και τις συνολικότερες καταναλωτικές επιλογές τους. Προφανώς και η κίνηση στην αγορά, με δεδομένες τις καλές καιρικές συνθήκες, ήταν αυξημένη και οι καταναλωτές θέλησαν να αξιοποιήσουν τις εκπτώσεις που βρήκαν στα κατά τόπους φυσικά καταστήματα. Από το πρωί κιόλας, μέχρι και αργά το βράδυ, η κίνηση στην αγορά ήταν αυξημένη σε σχέση με άλλες ημέρες, αν και δεν παρατηρήθηκαν οι ουρές και η… φρενίτιδα προηγούμενων ετών.
Αυτό αποδίδεται κατ’ αρχάς στο γεγονός ότι η Black Friday είχε μετεξελιχθεί σε… Black Month με πολλές προσφορές και μειώσεις τιμών καθ’ όλη τη διάρκεια του Νοεμβρίου. Κατά δεύτερον αποδίδεται στην ολοκληρωτική μετάλλαξη των καταναλωτικών συνηθειών που έφερε ο κοροναϊός, ο οποίος και ενίσχυσε σημαντικά τις ηλεκτρονικές αγορές.
Σε αυτό το πλαίσιο, μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών έχει αποφασίσει να μην επισκέπτεται φυσικά καταστήματα και να υποβάλλεται σε ταλαιπωρία, αλλά να επιλέγει από την άνεση και την ηρεμία του σπιτιού τα προϊόντα που επιθυμεί, τα οποία κατά κανόνα βρίσκονται σε χαμηλότερες τιμές συγκρινόμενα με τις τιμές των φυσικών καταστημάτων.
Αυτές οι νέες συνήθειες έχουν ωθήσει αρκετές εταιρείες και στο Ηράκλειο να αναπτύξουν τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα και να αξιοποιήσουν μια «χρυσή ευκαιρία» που τους ανοίγει αγορές όχι μόνο στην πόλη, αλλά και εκτός Κρήτης.
Υπ’ αυτό το πρίσμα, ωστόσο, η αγορά στη φυσική της μορφή και τα φυσικά καταστήματα, έχουν δεχθεί απανωτά πλήγματα και καλούνται να αντιμετωπίσουν μια νέα κατάσταση, εντός μιας νέας πραγματικότητας.
Παρά το ότι τα φετινά Χριστούγεννα θα βρουν την πόλη – εκτός απροόπτου – να έχει τη μορφή εργοτάξιου στην καρδιά της, λόγω των αλλαγών στην πλατεία Ελευθερίας, υπάρχει η ελπίδα πως το εορταστικό πνεύμα δεν θα χαθεί και πως οι καταναλωτές θα επιλέξουν τη βόλτα στο στολισμένο κέντρο της πόλης και τα φυσικά καταστήματα για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους.
Για να συμβεί κάτι τέτοιο ωστόσο χρειάζεται πάρα πολλή δουλειά κι απαιτείται μεγάλη προσπάθεια από τους ίδιους τους επιχειρηματίες και τον εμπορικό σύλλογο, να πείσουν τους καταναλωτές να κατέβουν στην αγορά και να επιλέξουν τα φυσικά καταστήματα των τοπικών επιχειρήσεων.
Το μίγμα φαίνεται πως είναι δύσκολο, ενώ εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο ραγδαίων αλλαγών που συντελούνται σε σχέση με την επιχειρηματικότητα, ωστόσο δεν είναι ακατόρθωτο να υλοποιηθεί.
Ο σκεπτικισμός πάντως αναφορικά με τις καταναλωτικές αλλαγές και τη μεγάλη στροφή των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές είναι τεράστιος, ενώ πολλοί είναι οι επιχειρηματίες που σκέπτονται να μην ανοίξουν καν τα καταστήματα τους αύριο, που πρακτικά οι επιχειρήσεις μπορούν να είναι ανοικτές, αφού δεν βλέπουν να υπάρχει κάποιος ουσιαστικός λόγος.