ΜΕ ΕΞΩΔΙΚΑ, ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑΡΧΩΝ Μετωπική στο κέντρο για το κυκλοφοριακό

Αστικό ΚΤΕΛ και πάρκινγκ διαφωνούν με την οριζόντια απαγόρευση της κυκλοφορίας στους πεζόδρομους.

Στο «κόκκινο» η αντιπαράθεση με φόντο τη χρήση της ζώνης ανάπλασης του κέντρου, με τους κατοίκους και τους επιχειρηματίες της ευρύτερης περιοχής να ξεσηκώνονται πιέζοντας ασφυκτικά τη Λότζια να υπερασπιστεί το έργο της και να κεφαλαιοποιηθεί προς όφελος της πόλης η πεζοδρόμηση της Δικαιοσύνης, της Ίδης, της 1821, της μικρής Έβανς.

Με κείμενο το οποίο συγκεντρώνει εκατοντάδες υπογραφές ζητούν από τον Δήμο Ηρακλείου, να μην υποκύψει σε συμφέροντα και να μην παραδοθούν οι πλακοστρωμένοι δρόμοι στα οχήματα αλλά στους πεζούς βλέποντας ότι είναι η πιο ελπιδοφόρα προοπτική για την πόλη.

Την ίδια στιγμή το αστικό ΚΤΕΛ με εξώδικο στην Τροχαία ζητά να επανέλθει η κίνηση των μίνι μπας στη Δικαιοσύνης και την Έβανς, αφού δεν έχει ακόμα εγκριθεί η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την παράταση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων την οποία προσβάλλει με προσφυγή του στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση το Σωματείο Επιχειρηματιών Χώρων Στάθμευσης.  Μέσα σε αυτό το κλίμα συγκαλείται την ερχόμενη Δευτέρα το Δημοτικό Συμβούλιο όπου θα γίνει παρουσίαση της νέας κυκλοφοριακής μελέτης.

ΚΕΝΤΡΟ ΧΩΡΙΣ ΟΧΗΜΑΤΑ: Σφίγγουν τον κλοιό κάτοικοι και καταστηματάρχες

Εκατοντάδες υπογραφές συγκεντρώνει ένα κείμενο υπέρ των πεζοδρομήσεων, το οποίο ξεκίνησε με αφετηρία τους καταστηματάρχες και τους κατοίκους της Έβανς και επεκτάθηκε σε όλη τη ζώνη ανάπλασης. Παράλληλα καταγράφεται μια δυναμική κινητοποίηση των τοπικών επιχειρήσεων, των περίοικων που έχουν κυκλώσει πιεστικά τη Λότζια διεκδικώντας την πλήρη πεζοδρόμηση και τον κυκλοφοριακό αποκλεισμό σε όλη την έκταση του άξονα ανάπλασης της Δικαιοσύνης, της Έβανς, της Χ. Γιάνναρη, της Ίδης και της 1821.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους, «με έκπληξη και αγανάκτηση παρακολουθούν οι δημότες και γενικά οι κάτοικοι του Δήμου Ηρακλείου τα τελευταία επεισόδια του σήριαλ για την απόφαση ρύθμισης της κυκλοφορίας μετά τη λήξη των εργασιών ανάπλασης. Ιδιαίτερα το θέμα αφορά τον εμπορικό κόσμο της πόλης. Για περισσότερο από τρία χρόνια είχαμε οικονομικές συνέπειες και άλλες επιβαρύνσεις ως συνέπεια της έλλειψης σχεδια-

σμού και έγκαιρων προβλέψεων από τους υπεύθυνους. Τόσο οι ιδιοκτήτες των ακινήτων όσο και οι ενοικιαστές εν μέσω της πανδημίας, υποχρεωθήκαμε σε θυσίες οικονομικές προσδοκώντας κάτι καλύτερο, γιατί επιτέλους γινόταν ένα βήμα πολιτισμού και εξευρωπαϊσμού στη βελτίωση της καθημερινότητάς μας με την προοπτική των πεζοδρομήσεων.

Επιπλέον αντιμετωπίζουμε μια δύσκολη περίοδο εξαιτίας της διεθνούς συγκυρίας των ανατιμήσεων. Με όσες δυνάμεις μάς απέμειναν προσπαθούμε για μια επανεκκίνηση. Λίγες μέρες πριν γράφτηκαν οι εξαγγελίες του Επιμελητηρίου και του Συλλόγου μας για τη δημιουργία ανοικτού εμπορικού κέντρου στις πεζοδρομημένες οδούς εντός του έτους.

 

ΚΕΝΤΡΟ ΧΩΡΙΣ ΟΧΗΜΑΤΑ Σφίγγουν τον κλοιό κάτοικοι και καταστηματάρχες

Με απορία και αγανάκτηση όμως διαβάζουμε ότι τώρα μετά από τόσα χρόνια υπάρχει απαίτηση από γνωστούς φορείς – επιχειρηματίες, ανατροπής του σχεδιασμού του Δήμου και θέλουν απαιτητικά (!) την κατάργηση του σχεδιασμού των πεζοδρομήσεων, την υποβάθμιση των επιχειρήσεων και των ακινήτων ώστε να επανέλθουμε στην αθλιότητα του κέντρου της πόλης, αρκεί να εξυπηρετούν την τσέπη τους και είναι γνωστό πως μόνο χαμένοι δεν έχουν βγει από τη μονοπωλιακή σχέση με το Δήμο. Έχουν λοιπόν τη ψευδαίσθηση ότι ελέγχουν τον Δήμο Ηρακλείου και όλα πρέπει να υπηρετούν τα δικά τους συμφέροντα.

Τελικά τι Ηράκλειο θέλουμε; Αν θέλαμε πεζοδρομήσεις, γιατί φτιάξαμε πεζόδρομους με εντελώς ακατάλληλα υλικά για τη διέλευση οχημάτων. Θέλουμε ένα Ηράκλειο σύγχρονο και ελκυστικό στο δημότη, τον κάτοικο, τον επισκέπτη ή ένα μαχαλά που ο καθένας κάνει ό,τι θέλει;

Οι σύγχρονες πόλεις διακρίνονται για μια σειρά από ποιοτικά χαρακτηριστικά υψηλών προδιαγραφών, σε θέματα θορύβου ρύπανσης και γενικά ποιότητα ζωής και δεν υποτάσσονται σε συντεχνίες και μεμονωμένους επιχειρηματίες. Κάποτε το ΚΤΕΛ ήταν στα Λιοντάρια. Τώρα δεν μπορούμε ούτε γι’ αστείο να το πούμε. Ο κόσμος προχωρά. Μην αγνοείσετε το συμφέρον της πόλης του Ηρακλείου και του μοναδικού κέντρου σε όλη την ευρύτερη Μητροπολιτική περιοχή.

Σας καλούμε να σταθείτε στο ύψος των περιστάσεων. Μην υποχωρήσετε σε πιέσεις. Προχωρήστε όλοι μαζί άμεσα στις απαραίτητες ρυθμίσεις και αξιοποιήστε τα έργα των πεζοδρομήσεων για το καλό της πόλης την οποία υπηρετείτε. Υποσχεθήκατε άλλωστε ένα σύγχρονο – βιώσιμο Ηράκλειο με λύσεις δοκιμασμένες σε άλλες πόλεις.

Το Ηράκλειο είναι μεγάλο αλλά και αρκετά μικρό ώστε να γνωριζόμαστε πολύ καλά με ό,τι σημαίνει αυτό. Αφήστε στην άκρη τις διαφορές σας, τα λάθη και τις ατυχείς επιλογές. Όλοι μαζί στο Δημοτικό Συμβούλιο δώστε ηχηρό μήνυμα σε πρακτικές του μέλλοντος. Το μέλλον είναι ήδη εδώ και μας καλεί και μας προκαλεί. Δεν γίνεται η βραβευμένη «έξυπνη πόλη» να μη βρίσκει έξυπνες λύσεις. Η ευθύνη σας είναι τεράστια».

ΕΝΑ ΒΗΜΑ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ: Τα εξώδικα και η οικονομική ζημιά

Ένα βήμα πίσω κάνει το αστικό ΚΤΕΛ στον αρχικό του σχεδιασμό για να βάλει μίνι μπας από τη Δευτέρα στη λεωφόρο Δικαιοσύνης, μετά από συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου προχθές το βράδυ όπου αποφασίστηκε σε ένδειξη καλής διάθεσης προς το Δήμο Ηρακλείου να μην προχωρήσει στην κατεύθυνση αυτή.

Όπως είναι γνωστό το αστικό ΚΤΕΛ με εξώδικο το οποίο έστειλε στην Τροχαία και το κοινοποίησε στο Δήμο Ηρακλείου ζήτησε να αρθούν τα εμπόδια που έχουν τοποθετηθεί ώστε να μπουν στους αναπλασμένους δρόμους της Δικαιοσύνης και της μικρής Έβανς μικρά λεωφορεία.

Το εξώδικο αυτό στάλθηκε στην Τροχαία με δεδομένο το γεγονός ότι η παράταση της απαγόρευσης της κίνησης των οχημάτων στη ζώνη ανάπλασης μέχρι το τέλος του χρόνου την οποία… αποφάσισε το Δημοτικό Συμβούλιο, δεν έχει ακόμα τυπικά επικυρωθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ώστε να κινηθεί και η σχετική διαδικασία για να εκδοθεί αντίστοιχη απόφαση από την Τροχαία.

Έτσι με δεδομένο το γεγονός ότι οι τυπικές εγκρίσεις απαγόρευσης της κίνησης των οχημάτων εκκρεμούν,  το αστικό ΚΤΕΛ με εξώδικο του στην Τροχαία ζήτησε να αρθούν τα εμπόδια που έχουν τοποθετηθεί στις εισόδους των αναπλασμένων δρόμων διότι τη Δευτέρα θα μπουν στη ζώνη ανάπλασης τα μίνι μπας.

Το ΚΤΕΛ έχει υποστεί οικονομική ζημιά την περίοδο του εργοταξίου

Ωστόσο επικράτησαν δεύτερες σκέψεις στη συνεδρίαση της διοίκησης του αστικού ΚΤΕΛ που περιμένει και από την πλευρά του Δήμου να δείξει αντίστοιχα καλή θέληση σε σχέση με τα αιτήματα που έχει καταθέσει.

Ο κ. Καλλέργος Βουλγαράκης
Ο κ. Καλλέργος Βουλγαράκης

Ο Πρόεδρος του αστικού ΚΤΕΛ κ. Καλλέργος Βουλγαράκης σημειώνει ότι σε όλη τη διάρκεια των έργων ανάπλασης έχει καταγραφεί μεγάλη απώλεια εσόδων, αφού όπως υποστηρίζει, υπάρχει μια δραστική περικοπή των δρομολογίων που εκτελούν τα λεωφορεία, όπως και των εισιτηρίων.

Παράλληλα λόγω των κυκλοφοριακών εμφραγμάτων που καταγράφονται στην πόλη τα λεωφορεία καταναλώνουν μεγαλύτερη ποσότητα καυσίμων, γεγονός που εντείνει την οικονομική πίεση που δέχεται το αστικό ΚΤΕΛ.

Ο ίδιος  επιρρίπτει ευθύνες στη δημοτική Αρχή, διότι η παρέμβαση στο κέντρο δεν ολοκληρώθηκε μέσα στο προβλεπόμενο 18μηνο από την αρχική σύμβαση του έργου, αλλά επεκτάθηκε στα 3,5 χρόνια γεγονός που επέτεινε την οικονομική ζημιά που έχει υποστεί.

Ακόμα θεωρεί ότι είναι εντελώς λάθος οι χειρισμοί της Λότζια, επειδή, ενώ είχε όλο το χρόνο να δρομολογήσει εξελίξεις σε σχέση με τη χρήση των οδών που έχουν αναπλαστεί, κινεί την όλη διαδικασία ενώ έχουν ολοκληρωθεί τα έργα μέσα από μια νέα κυκλοφοριακή μελέτη το περιεχόμενο της οποίας αμφισβητεί  ευθέως υποστηρίζοντας ότι γίνεται κατά παραγγελία και όχι με επιστημονικούς όρους.

Ο ίδιος αντιπροτείνει να γίνει μια ολοκληρωμένη συγκοινωνιακή μελέτη η οποία θα λαμβάνει υπόψη της τις ανάγκες του επιβατηγού κοινού.

Προσφυγές στην Αποκεντρωμένη από τα πάρκινγκ

Με δύο διαφορετικές προσφυγές προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, το Σωματείο Επιχειρηματιών Χώρων Στάθμευσης και η ιδιοκτήτρια εταιρεία του πάρκινγκ «Θησέας», προσφεύγει κατά των αποφάσεων του Δήμου Ηρακλείου, με την οποία επιχειρεί να παρατείνει ως το τέλος του χρόνου την απαγόρευση της κίνησης των οχημάτων στο κέντρο της πόλης.

Οι προσφυγές τεκμηριώνουν νομικά ότι  αφενός δεν μπορεί να δρομολογείται η αναδρομική επέκταση των μέτρων κυκλοφοριακής απαγόρευσης στο κέντρο της πόλης και αφετέρου δεν μπορεί να συνδέεται με την εκτέλεση έργων στην οδό Κατεχάκη που ουδεμία σχέση έχει, όπως τονίζεται, με το έργο ανάπλασης στον άξονα της Δικαιοσύνης, της Ίδης, της 1821 και της μικρής Έβανς.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην προσφυγή, «ο Δήμος επιχειρεί να πετύχει την παράνομη διατήρηση των κυκλοφοριακών μέτρων που «επιθυμεί» στο κέντρο της πόλης, μέσω διαφορετικών (και παράλληλων αποφάσεων του).

 

ΚΕΝΤΡΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ

Δε διστάζει μάλιστα να συνδέσει τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που «επιθυμεί», στο κέντρο της πόλης με το άσχετο έργο της οδού Κατεχάκη εντάσσοντας το τελευταίο έργο της διαμόρφωσης των οδών Δικαιοσύνης Ίδης Καλοκαιρινού… Ουδέν άλλο σχόλιο δεδομένου ότι τα σημεία είναι άσχετα μεταξύ τους».

Σε άλλο σημείο της προσφυγής αναφέρεται ότι «το έργο της οδού Κατεχάκη όχι απλά έχει ξεκινήσει αλλά βρίσκεται ήδη σε στάδιο ολοκλήρωσής του». Παράλληλα αναφέρει ότι βάσει του νόμου, «οι παρατάσεις των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων ζητούνται και δίδονται πριν τη λήξη της αρχικά προβλεπόμενης προθεσμίας» και στη βάση αυτή κρίνεται ότι η προσπάθεια του Δήμου να επεκτείνει τα κυκλοφοριακά μέτρα είναι «παράνομη και καταχρηστική».

Σε ό,τι αφορά το επίμαχο θέμα της κυκλοφοριακής μελέτης του Δήμου, η πλευρά των ιδιοκτητών πάρκινγκ αμφισβητεί ευθέως την επιστημονική τεκμηρίωση της μελέτης του Δήμου Ηρακλείου, θεωρώντας ως «αχίλλειο πτέρνα της» το γεγονός ότι δεν στηρίχθηκε σε μετρήσεις των κυκλοφοριακών φόρτων της πόλης, όταν ήταν ενεργή η κίνηση των οχημάτων στο κέντρο, αλλά όταν ήταν σε εξέλιξη ο κυκλοφοριακός αποκλεισμός λόγω του εργοταξίου που είχε αναπτυχθεί στην πόλη.

Παράλληλα αξιολογείται ότι   θα προκαλέσει οδυνηρές παρενέργειες στους κατοίκους τους επιχειρηματίες την οικονομική ζωή του τόπου και στον κλάδο των ιδιωτικών πάρκινγκ, αφού θα αποτρέψει την κάθοδο στο κέντρο, επειδή ο κόσμος θα έχει αδυναμία πρόσβασης με το όχημα του και υπάρχει αδυναμία πρόσβασης σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης. Ακόμα κάνει λόγο για συνθήκες γκετοποίησης του κέντρου από τη μείωση των επισκεπτών και αντιπροτείνει το χαρακτηρισμό των οδών ως ήπιας κυκλοφορίας που όπως τονίζεται δεν αναιρούν την ανάπλαση.

ΛΟΤΖΙΑ

Η θέση της Λότζια για το πεζοδρομημένο κέντρο

Η διαρροή της πληροφορίας ότι στις προθέσεις αστικού ΚΤΕΛ ήταν να μπουν τη Δευτέρα τα μικρά λεωφορεία στη Δικαιοσύνης και στην Έβανς, προκάλεσε ένα κλίμα αγανάκτησης στη Λότζια καθώς σχολιάστηκε σκωπτικά ότι παρακάμπτεται  προκλητικά η ειλημμένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και των δημοκρατικών αποφάσεων που λαμβάνει το όργανο και με την επίκληση μιας διαδικαστικής εκκρεμότητας επιχειρείται να επιβληθούν εξελίξεις σε σχέση με την κυκλοφοριακή οργάνωση της πόλης.

Ειδικότερα αυτό το οποίο τονίζει η δημοτική Αρχή είναι ότι πέρα από το τυπικό της υπόθεσης σε σχέση με την έγκριση της απόφασης, πρακτικά δεν υπάρχει καμία νομιμοποιητική βάση για να κινούνται λεωφορεία ή ΙΧ, διότι η περιοχή παραμένει εργοτάξιο αφού το έργο δεν έχει επισήμως παραληφθεί.

Επίσης σε ό,τι αφορά στην κυκλοφοριακή μελέτη που είναι το βασικό σημείο τριβής, αυτό το οποίο τονίζεται είναι ότι εξελίσσεται μέσα από τις εγκρίσεις των αρμόδιων οργάνων από την Επιτροπή Κυκλοφορίας, την Επιτροπή Ποιότητα Ζωής, τη δημόσια διαβούλευση που ακολούθησε, όπου καταγράφηκαν όλες οι απόψεις. Μάλιστα αυτό το οποίο σχολιάζουν δηκτικά τα στελέχη της δημοτικής Αρχής είναι ότι το ΚΤΕΛ ψήφισε στην Επιτροπή Κυκλοφορίας την έγκριση της μελέτης, την οποία τώρα εμφανίζεται να ακυρώνει συνολικά.

2,5 εκ. ευρώ εισέπραξε το Αστικό ΚΤΕΛ από τον Δήμο για τα μίνι μπας

Για το οικονομικό θέμα που εγείρει το ΚΤΕΛ επικαλούμενο βαριές οικονομικές απώλειες λόγω των έργων ανάπλασης, στελέχη του Δήμου τονίζουν ότι από το 2018 που άρχισαν τα έργα, ενεργοποιήθηκε η σύμβαση για τη χρήση των μίνι μπας δηλαδή των μικρών λεωφορείων με τα οποία ο πολίτης κινείται ελεύθερα μέσα στην πόλη και  περιμετρικά χωρίς να πληρώνει εισιτήριο.

Από τη σύμβαση αυτή ο Δήμος έχει πληρώσει στο αστικό ΚΤΕΛ από το 2018 μέχρι σήμερα 2.573.078 ευρώ. Και συγκεκριμένα

  • το 2018 διατέθηκαν 565.398 ευρώ,
  • το 2019 διατέθηκαν 564. 840 ευρώ,
  • το 2000 πληρώθηκαν 141.420 ευρώ,
  • το 2021 697.030 ευρώ και
  • το 2022 πληρώθηκαν 604.390 ευρώ.

Αυτό, όπως τονίζει η Λότζια, δείχνει ότι σε όλη την περίοδο εξέλιξης του εργοταξίου που συνέπεσε και με την οικονομική κρίση και την πανδημία το αστικό ΚΤΕΛ στηρίχθηκε οικονομικά από το Δήμο με σοβαρά οικονομικά ποσά. Παράλληλα η πλευρά της Λότζια τονίζει ότι σε αυτή τη μεταβατική κατάσταση στην οποία πορευόμαστε είναι σημαντικό ο καθένας να μην ταμπουρωθεί πίσω από το συντεχνιακό του συμφέρον αλλά η κυκλοφοριακή οργάνωση της πόλης να εξεταστεί υπό το πρίσμα του συλλογικού οφέλους της κοινωνίας διότι αυτό είναι το κρίσιμο ζητούμενο. Ακόμα αυτό το οποίο τονίζεται είναι ότι η ανάπλαση έδειξε στην πράξη πόσο ανάγκη έχει το Ηράκλειο τους πεζόδρομους οι οποίοι αγκαλιάστηκαν από την κοινωνία και τους πολίτες που θέλουν να κινούνται ελεύθερα και να απολαμβάνουν δρόμους χωρίς αυτοκίνητα.