ΜΑΡΙΝΑ
Η μακέτα του έργου της κατασκευής του κόλπου Δερματά

Στην ανάθεση οικονομοτεχνικής μελέτης μέσα από την οποία θα αποκρυσταλλωθεί  στην τελική μορφή του ο σχεδιασμός για τη δημιουργία Μαρίνας στο Παγκρήτιο Στάδιο σχεδιάζει να προχωρήσει ο Δήμος Ηρακλείου, αφού πρώτα εξασφαλίσει τη θετική συγκατάθεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

Όπως  έχει αποκαλύψει η «Π», σε τοπικό επίπεδο η ταρχαιολογική υπηρεσία έχει δώσει το “πράσινο” φως για την υλοποίηση του έργου, ξεκαθαρίζοντας παράλληλα ότι θα πρέπει να αρθεί η παλαιότερη έγκριση που είχε δοθεί από το Υπουργείο για τη δημιουργία Μαρίνας στον κόλπο του Δερματά.

Ωστόσο την τελική λέξη που θα καθορίσει την εξέλιξη των πραγμάτων θα την πει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο αναμένεται στο επόμενο διάστημα να εξετάσει το όλο θέμα. Εφόσον το ΚΑΣ υιοθετήσει την άποψη της τοπικής αρχαιολογίας, ο Δήμος εμφανίζεται αποφασισμένος να προχωρήσει στην ανάθεση μιας  οικονομοτεχνικής μελέτης, η οποία θα αναδείξει τον τρόπο με τον οποίο θα υλοποιηθεί η Μαρίνα καθώς και τα τελικά ακριβή γεωμετρικά χαρακτηριστικά της.

Ο κ. Ινιωτάκης
Επίσης δύο διαδρομές εκπαιδευτικές, για φυτά και πουλιά, ένα περίπτερο ενημέρωσης,

Και σε αυτό το στάδιο της μελέτης, θα γνωμοδοτήσουν αρμόδια υπουργεία και φορείς με τελικό στόχο τη χωροθέτηση της Μαρίνας με το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο από τα συναρμόδια υπουργεία.

Αυτό τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού και Περιβάλλοντος, κ. Π.Ινιωτάκης ο οποίος εξηγεί, ότι η Μαρίνα αυτή θα αποτελέσει μέρος ενός παγκρήτιου δικτύου λιμένων τουριστικής χρήσης, που θα έχει σαν στόχο την προώθηση του θαλάσσιου τουρισμού.

Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη Μαρίνα δεν θα λειτουργεί ανταγωνιστικά με καμία άλλη μαρίνα, θα έχει συμπληρωματική χρήση με υφιστάμενες ή μελλοντικές λιμενικές υποδομές.

Δηλαδή θα μπορούσε να λειτουργήσει συνδυαστικά με τις γειτονικές μαρίνες όπως αυτή του Ρεθύμνου, του Αγίου Νικολάου, των Μαλίων (όποτε αυτή ολοκληρωθεί) και φυσικά το λιμάνι του Ηρακλείου με τις αλλαγές που ο σχεδιασμός του Μaster Plan προωθεί. Σύμφωνα με τον ίδιο, «με την ώθηση που θα δώσει το μεγάλο αυτό ναυταθλητικό έργο και με συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΣΠΑ 2014-2020 θα μπορέσουμε να αναδείξουμε και παράλληλα να  αναβαθμίσουμε την ευρύτερη περιοχή του δυτικού ιστού της πόλης, καθιστώντάς την έναν πόλο έλξης και έναν τόπο ιδιαίτερα υψηλών ποιοτικών χαρακτηριστικών για τους πολίτες που διαμένουν στην περιοχή αυτή.

Ταυτόχρονα θα ολοκληρωθούν έργα πολιτικής προστασίας που έχουν να κάνουν με τον ποταμό Γιόφυρο που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων. Για την υλοποίηση αυτού του οραματικού έργου ο Δήμος περιμένει καταρχήν την απόφαση του Κ.Α.Σ. μετά από τη θετική εισήγηση των τοπικών αρχαιολογικών υπηρεσιών».

Όπως είναι γνωστό, ήδη το Δημοτικό Συμβούλιο έχει προχωρήσει στην καταρχήν έγκριση και χωροθέτηση της Μαρίνας στο Παγκρήτιο Στάδιο, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι  θα πρέπει να προχωρήσει στην εκπόνηση μιας σειράς τεχνικών μελετών σε προκαταρκτικό στάδιο, και συγκεκριμένα, τοπογραφική – βυθομετρική αποτύπωση της περιοχής.

Επίσης, προκαταρτική μελέτη λιμενικών έργων, γεωλογική, ακτομηχανική και ιζηματολογική αναγνώριση της παράκτιας ζώνης όπως επίσης και  γεωτεχνική έκθεση. Αντίστοιχα απαιτείται μελέτη προκαταρτικού προσδιορισμού περιβαλλοντικών απαιτήσεων, μελέτη οικονομικής σκοπιμότητας. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, η οικονομοτεχνική μελέτη θα αναδείξει τον τρόπο με τον οποίο θα υλοποιηθεί η Μαρίνα καθώς και τα τελικά ακριβή γεωμετρικά χαρακτηριστικά της.

Και σε αυτό το στάδιο της μελέτης θα γνωμοδοτήσουν αρμόδια Υπουργεία και φορείς με τελικό στόχο την χωροθέτηση της Μαρίνας με το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο από τα συναρμόδια υπουργεία.

 

Τι προβλέπει η μελέτη του έργου

Ο μελετητής του έργου πολιτικός μηχανικός Δ. Ρομπογιαννάκης
Ο μελετητής του έργου πολιτικός μηχανικός Δ. Ρομπογιαννάκης

Η ιδέα για τη δημιουργία Μαρίνας μπροστά από το Παγκρήτιο Στάδιο ξεκίνησε το 2003 από τον πολιτικό μηχανικό-λιμενολόγο Ευάγγελο Ρομπογιαννάκη. Ο σχεδιασμός των λιμενικών υποδομών είχε ως αφετηρία μια εγκατάσταση που θα εξυπηρετούσε ναυταθλητικές κυρίως δραστηριότητες με αμιγώς αθλητικούς χώρους στη χερσαία ζώνη της, ενώ η χωρητικότητά της θα ήταν 280 σκαφών και θα λειτουργούσε παράλληλα με τα Ολυμπιακά Έργα.

Στη συνέχεια έπειτα από τρεις επικαιροποιήσεις, κατέληξε στη σημερινή της μορφή με πρόβλεψη για 1.000 θέσεις παραβολής σκαφών και συνολική κάλυψη 380.000 m2 εκ των οποίων 190.000 m2 θα είναι χερσαίοι χώροι. Η έκταση αυτή θα είναι ελεύθερη για όλους τους επισκέπτες και θα περιλαμβάνει δραστηριότητες αθλητικού, πολιτιστικού, τουριστικού, εκπαιδευτικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα.

Συγκεκριμένα προβλέπεται να χωροθετηθούν αναψυκτήρια, καφετέριες, εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, αίθουσες πολιτισμού, μουσείο, ναυταθλητικοί χώροι, κέντρα διοίκησης, πεζόδρομοι, ποδηλατοδρόμοι, θεματικά πάρκα ενώ τέλος προτείνεται η δημιουργία ξενοδοχειακού καταλύματος μεσαίας κλίμακας.

Το μεγαλύτερο μήκος της χερσαίας ζώνης περικλείεται από κρηπιδώματα στα οποία θα ‘δένουν’ τα φιλοξενούμενα σκάφη. Στη θαλάσσια έκταση που καταλαμβάνει η Μαρίνα περιλαμβάνονται σταθερές και πλωτές προβλήτες για την πρόσδεση των σκαφών, ενώ στην εκβολή του Γιόφυρου ποταμού δημιουργείται κωπηλατοδρόμιο ικανού μήκους για να φιλοξενήσει πάσης φύσεως ναυταθλητικές δραστηριότητες με ελεύθερη φυσικά χρήση.