Δύσκολη η εξίσωση ολοκλήρωσης του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης
Δύσκολη η εξίσωση ολοκλήρωσης του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης

Ερωτηματικά και πολλές απορίες προκύπτουν αναφορικά με την πορεία εξέλιξης του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ο οποίος έχει «σπάσει» σε τρία κομμάτια, που θα κατασκευαστούν μάλιστα με διαφορετικές συμβάσεις.

Αναφορικά με το … εύκολο τμήμα, που δεν είναι άλλο από το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, η κυβέρνηση από πέρυσι έχει ανακοινώσει, παρουσία μάλιστα του πρωθυπουργού, ότι το έργο βρίσκεται σε εξέλιξη και πως έχουν μπει οι βάσεις για την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητόδρομου. Από πέρυσι παράλληλα, ο ΣΥΡΙΖΑ ως Αξιωματική Αντιπολίτευση και οι τοπικοί βουλευτές τόνιζαν πως δεν «έχει παιχτεί πενιά» στο σημείο και πως ο πρωθυπουργός είχε έρθει απλά σε μία φιέστα χωρίς αντίκρισμα.

Για το θέμα άλλωστε, ο δικηγόρος των ιδιοκτητών που έχουν απαλλωτριούμενες εκτάσεις γης στο συγκεκριμένο έργο κ. Ιωάννης Χαρομίδης, έχει κοινοποιήσει σχετική επιστολή προς τα συναρμόδια Υπουργεία και τους βουλευτές, στην οποία και ενημερώνει για το τι πραγματικά έχει συμβεί κι εγκαλώντας την κυβέρνηση για προχειρότητα και σοβαρά προβλήματα ως προς τις αποζημιώσεις. Ο κ. Χαρομίδης αναφέρει μάλιστα ότι ακόμα και στη δικάσιμο που είχε οριστεί για τις 26 Σεπτεμβρίου φέτος, δεν είχε επιτραπεί ο ορθός προσδιορισμός του τμήματος αποζημίωσης, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι ο καταλογισμός της αποζημίωσης τελικά θα είναι πολύ χαμηλότερος από αυτόν που θα έπρεπε να λάβουν οι δικαιούχοι.

Σε κάθε περίπτωση ο πληρεξούσιος δικηγόρος αναδεικνύει το ζήτημα έγκαιρης καταβολής των αποζημιώσεων, αλλά και εύρυθμης λειτουργίας του Κράτους.

Ανεξάρτητα και πέρα από αυτό πάντως, φαίνεται ότι στο εν λόγω τμήμα και μετά από μια σειρά καθυστερήσεων, ο εργολάβος αρχίζει τμηματικά την εγκατάσταση του, αφού επί του οδοστρώματος έχουν τοποθετηθεί οι πρώτες σημάνσεις, που συνηγορούν στο γεγονός ότι κάτι κινείται.

Η συγκεκριμένη κίνηση όμως, χωρίς να υποβαθμίζεται θεωρείται ήσσονος σημασίας, αφού ο κύριος όγκος του έργου και το τμήμα που αφορά τους περισσότερους, είναι το τμήμα από τα Χανιά μέχρι και το Ηράκλειο.

Ειδικότερα για το συγκεκριμένο τμήμα, μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να ανακοινωθεί ο ανάδοχος, με τους τρεις βασικούς διεκδικητές να είναι οι

– «ΕΝΩΣΗ ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ» «ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM»

-«ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών, Ακινήτων, Κατασκευών»

-«ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε.»

Κι ενώ όλα φαίνεται να προχωρούν σχετικά ομαλά, με έναν ορίζοντα περίπου επταετίας για την ολοκλήρωση του έργου, αν δεν υπάρξουν κάποιες καθυστερήσεις ή προβλήματα, οι προσφυγές που έχουν κατατεθεί κατά των Περιβαλλοντικών Όρων του έργου, μοιάζουν ικανές να εκτροχιάσουν συνολικά το όλο εγχείρημα. Ειδικά αν οι προσφυγές φθάσουν να εκδικαστούν στον ανώτατο βαθμό, τότε η έναρξη κατασκευής μετατίθεται αρκετά, ενώ το «καλό σενάριο» για ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Άξονα ως το τέλος της δεκαετίας, πηγαίνει … περίπατο.

Άρχισαν να τοποθετούνται σημάνσεις στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
Ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης κ. Νίκος Ξυλούρης

Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό έργο υπερβαίνει σε μήκος τα 160 χιλιόμετρα, θα έχει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης, 26 σήραγγες, 10,80 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους, ενώ θα περιλαμβάνει επίσης και την αναβάθμιση των 18 υπαρχόντων.

Ενώ όμως το έργο διεκδικεί (και θα είναι εφόσον ολοκληρωθεί) τις δάφνες του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου στην Ευρώπη (όχι Εθνικής Οδού, αυτοκινητόδρομου) εντούτοις, ήδη υπάρχουν πολλά «μελανά» σημεία ως προς την εξέλιξη και δημιουργία του, που αφορούν είτε σε παρακάμψεις των μεγάλων πόλεων, είτε στη σύνδεση με το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο, είτε σε συνοδά έργα, παράλληλους και συνδετήριους άξονες.

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται πως συνολικά υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την κατασκευή του έργου, ενώ οι εταιρίες που έχουν εκδηλώσει το συγκεκριμένο ενδιαφέρον έχουν και την τεχνογνωσία και τα μέσα για να το υλοποιήσουν. Το πότε θα μπορέσει να ολοκληρωθεί ωστόσο το έργο, παραμένει άγνωστο κι αποτελεί μια πολυπαραγοντική εξίσωση, που μπορεί πολύ δύσκολα να επιλυθεί.