Ώρα μηδέν για την Αγία Πελαγία όπου ο οικισμός έχει φτάσει σε μια πρωτόγνωρα εκρηκτική κατάσταση και κυριολεκτικά εκπέμπει SOS, καθώς η διάβρωση της παραλίας έχει επεκταθεί σε τέτοια επίπεδα που πλέον η θάλασσα μπαίνει μέσα στις αυλές σπιτιών και καταστημάτων.
To patris.gr είχε αναδείξει το θέμα με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο Μαλεβιζίου που έχει ανάψει ”φωτιές”.
Το πιο τρομακτικό είναι ότι ο αγωγός λυμάτων που διασχίζει όλο το τμήμα της παραλιακής ζώνης, έχει υποσκαφτεί σε όλο το μήκος του και κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα με ένα δυνατό παφλασμό κυμάτων, με αποτέλεσμα να απειλείται να γεμίσει λύματα η θάλασσα.
Το ίδιο συμβαίνει και με το στύλο της ΔΕΗ που κολυμπά στο νερό της θάλασσας, καθώς έχει τεράστια εσωτερική υποσκαφή. Οι κάτοικοι της περιοχής είναι ανάστατοι καθώς φοβούνται ότι η θάλασσα με 5-6 μποφόρ θα πνίξει όλες τις παραθαλάσσιες κατασκευές και θα προκληθούν τεράστιες καταστροφές.
Παράλληλα στις συζητήσεις των κατοίκων είναι πάντα ενεργό το αίτημα της απομάκρυνσης του καναλιού, στο οποίο πριν δύο χρόνια βρήκαν τραγικό θάνατο δύο συνάνθρωποί μας και όπως τονίζουν αποτελεί ενεργή πηγή ρύπανσης για την περιοχή που απαιτεί ένα συνολικό σχέδιο διαχείρισης για να αντιμετωπισθεί το σύνολο των προβλημάτων που καταγράφονται.
Τραγική ειρωνεία σε όλα τα παραπάνω, είναι ότι ενώ συνήθως δεν υπάρχουν μελέτες και σχέδια διαχείρισης, εδώ όχι απλώς υπάρχει υπερώριμος σχεδιασμός αλλά και εγκεκριμένος. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι από το 2021 ο Δήμος έχει εγκεκριμένη μελέτη για την κατασκευή έργων προστασίας της ακτογραμμής της Αγίας Πελαγίας και ακόμα δεν έχει βρεθεί χρηματοδοτικό εργαλείο για να προχωρήσει!
«Καμία άλλη ανοχή, καμία άλλη καθυστέρηση στο έργο της προστασίας της ακτογραμμής», λένε κάτοικοι της περιοχής με δηλώσεις τους στην «Π» τονίζοντας ότι «υπάρχει ιστορική, πολιτική ευθύνη να μη βουλιάξει ο τόπος στην εγκατάλειψη, επειδή μέχρι σήμερα Κυβέρνηση, Περιφέρεια και Δήμος δεν ενέταξαν την μελέτη σε ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Όπως τονίζουν, «δεν υπάρχει καμία πολυτέλεια απώλειας άλλου πολύτιμου χρόνου, διότι η περιοχή οδηγείται χωρίς υπερβολή στα βράχια. Η παραλία είναι πλέον ανύπαρκτη, η περιοχή αλλάζει όψη και η θάλασσα βγαίνει στη στεριά. Είναι κομβικό να βρεθούν άμεσα λύσεις, διότι σε αντίθετη περίπτωση θα καταρρεύσει η τοπική οικονομία, θα διαβρωθεί δια παντός το φυσικό κάλλος της περιοχής και θα βγει οριστικά από το χάρτη η Αγία Πελαγία ως τουριστικός προορισμός».
Τι απαντά ο Δήμος Μαλεβιζίου
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Άρης Σαλούστρος με δηλώσεις του στην «Π» τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι «ο Δήμος αφενός είναι έτοιμος μελετητικά για να προχωρήσει στην κατασκευή του έργου προστασίας της ακτογραμμής από το 2022 και έχει καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για την ένταξή του σε συγκεκριμένο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, πράγμα που δεν έγινε παρά τις αρχικές δεσμεύσεις που υπήρξαν.
Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι σταματούν οι προσπάθειες, καθώς ο Δήμος θα επιμείνει να διεκδικεί αφενός και αφετέρου είμαστε σε ανοικτή γραμμή με την Περιφέρεια Κρήτης για να προχωρήσει άμεσα ένα μικρό έργο το οποίο θα ανακόψει τον κυματισμό».
Τι προβλέπει η εγκεκριμένη μελέτη του Δήμου
Η τεχνική λύση που έχει επιλεγεί από το Δήμο Μαλεβιζίου και έχει εξασφαλίσει όλες τις αναγκαίες εγκρίσεις είναι η κατασκευή ενός ύφαλου κυματοθραύστη που τοποθετείται εξωτερικά στο βορειοανατολικό τμήμα του κόλπου της Αγίας Πελαγίας και έχει μήκος 70m. Βρίσκεται σε απόσταση περίπου 20m από την ακτογραμμή.
Τα βάθη κυμαίνονται στα -4,00m έως -8,00m. Η κατασκευή του κυματοθραύστη θα προστατεύσει ένα μεγάλο τμήμα της ακτογραμμής από τους Β και ΒΔ ανέμους. Το πρίσμα από Τεχνητούς Ογκολίθους έχει στόχο την θραύση των κυμάτων και την απορρόφηση μέρους της κυματικής τους ενέργειας.
Η εξωτερική στρώση θα είναι από Τεχνητούς Ογκολίθους Accropodes 10m3. Προτείνεται και η τεχνητή αναπλήρωση που αποτελεί βασικό αντιδιαβρωτικό έργο για τον εμπλουτισμό και την προστασία της εν λόγω ακτής, με τελικό στόχο την αναπλήρωση παραλίας για αύξηση του πλάτους με μέσο όρο τα 20m.
Για την κεντρική παραλία σε μήκος περίπου 450m το ύψος του πρίσματος αναπλήρωσης θα πρέπει να είναι +1,50m, το πλάτος αυτής, όπως θα διαμορφωθεί στο Νότιο τμήμα, κυμαίνεται στα 20m με 39m και υπερβαίνει την υφιστάμενη ακτογραμμή. Ενώ στο Βόρειο τμήμα η νέα ακτογραμμή τοποθετείται σε απόσταση 12m έως 26m από την υφιστάμενη. Το ύψος της αναπλήρωσης θα είναι +1,5m. Η συνολική δαπάνη του έργου με ΦΠΑ είναι 1.750.000 ευρώ.