Του Θάνου Περβολαράκη
Καραντίνα και κοροναϊός κράτησαν σε χαμηλά επίπεδα τους νεκρούς της ασφάλτου για το 2020. Η χρονιά που μόλις έφυγε ήταν η πιο αναίμακτη των τελευταίων ετών, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία του προέδρου του Εθνικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕΣΥΠΡΟΤΑ) Γ. Λιονάκη οι νεκροί για το 2020 σε όλο το νησί ήταν 30.
Το προηγούμενο χαμηλό ρεκόρ ανήκε στο μακρινό 2015 οπότε και 54 συνάνθρωποί μας είχαν ξεψυχήσει στην άσφαλτο. Όπως είπε στην «Π» ο κ. Λιονάκης το 2019 καταγράφηκαν 60 νεκροί σε τροχαία δυστυχήματα και στους τέσσερις νομούς του νησιού.
Τα πρωτεία κατέχει για άλλη μια φορά ο νομός Ηρακλείου όπου από τους 30 νεκρούς οι 15 σκοτώθηκαν σε κάποιο τροχαίο συμβάν που σημειώθηκε σε δρόμο του Ηρακλείου. Ακολουθούν τα Χανιά με έξι νεκρούς, το Ρέθυμνο με τέσσερις και το Λασίθι με πέντε.
«Το 2020 ήταν η καλύτερη χρονιά σε απόλυτους αριθμούς αλλά θα πρέπει να δούμε γιατί υπήρξε αυτή η μείωση» αναφέρει ο ίδιος και προσθέτει: «είχαμε πέντε μήνες περιορισμούς μετακινήσεων. Ειδικά στο πρώτο lockdown που διήρκησε από τις 3 Μαρτίου μέχρι και τις 5 Μάϊου δεν υπήρχαν μετακινήσεις»
Ο ίδιος επισημαίνει ότι τη μείωση των μετακινήσεων αποδεικνύει και η μείωση των καυσίμων που πωλήθηκαν στην Κρήτη. Μία μείωση που αγγίζει σύμφωνα με τους υπολογισμούς του κ. Λιονάκη το 30%. «Αυτό το στοιχείο μας δείχνει ότι υπήρξε μεγάλος περιορισμός των οχηματοχιλιομέτρων κατά αντίστοιχο ποσοστό»
Μείωση και στα ενοικιαζόμενα
Ένα από τα δεδομένα της περσυνής χρονιάς που οδήγησε στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων ήταν επίσης ότι χιλιάδες ενοικιαζόμενα οχήματα … «καθηλώθηκαν». «Από τις 130 χιλιάδες ενοικιαζόμενα οχήματα που καθημερινά μπαίνουν στους δρόμους και κυρίως το πεντάμηνο Ιούνιος- Οκτώβριος, το 2020 είχαμε μόλις 20 χιλιάδες ενοικιαζόμενα οχήματα στους δρόμους του νησιού. Η μείωση αυτή είναι της τάξεως του 80% και εξηγεί και τη μείωση στα τροχαία συμβάντα το 2020»
Και φέτος, όπως και κάθε χρόνο ,άλλωστε, άνδρες ήταν οι περισσότεροι οδηγοί που έχασαν τη ζωή τους στο τιμόνι. Ειδικότερα για το νομό Ηρακλείου τα 14 θύματα της ασφάλτου ήταν άνδρες και μία μόνο γυναίκα. Επίσης, σε τοπικό επίπεδο έχουμε για πρώτη φορά -μετά από δέκα χρόνια- δύο ανήλικους νεκρούς. Το τελευταίο περιστατικό ήταν με έναν ανήλικο που σκοτώθηκε στην περιοχή της Μεσαράς, αλλά και λίγους μήνες πριν με το θάνατο ενός παιδιού που ήταν και πανελλαδικά το πρώτο θύμα τροχαίου δυστυχήματος με ηλεκτρικό πατίνι.
Αξιοσημείωτο είναι όμως και το γεγονός ότι στο ΒΟΑΚ (στα όρια του νομού Ηρακλείου) υπήρξε μόνο ένας νεκρός, τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στο τμήμα του ΒΟΑΚ στα Χανιά κι από ένας συνάνθρωπός μας σε Ρέθυμνο και Λασίθι.
Το γεγονός αυτό οφείλεται σύμφωνα με τον κ. Λιονάκη στο γεγονός ότι η γεωγραφική ενότητα του Ηρακλείου έχει το περισσότερο στηθαίο επί του ΒΟΑΚ σε σύγκριση με τους άλλους τρεις νομούς.