ΒΟΑΚ

Τα αδύνατα δυνατά προσπαθούν να κάνουν κυβέρνηση και Υπουργείο Υποδομών για την Κρήτη, επιχειρώντας να αποδείξουν σε «νεκρό» χρόνο ότι υλοποιείται πλήθος μεγάλων έργων στο νησί.

Προς το παρόν βέβαια, οι πολίτες περισσότερα ακούν και λιγότερα βλέπουν, ενώ στην περίπτωση πρόωρων εκλογών, η οποία πλέον έχει ξεφύγει από τη σφαίρα της φαντασίας κι αποτελεί σοβαρό άμεσο ενδεχόμενο, πολλά από τα έργα θα περάσουν στην επόμενη κυβέρνηση.

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης παρόλα αυτά, θεωρεί βέβαιο ότι έχει τον απαιτούμενο πολιτικό χρόνο να προωθήσει πολλά και μεγάλα έργα ανά την Ελλάδα, συνολικού ύψους 6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ανάμεσα σε αυτά βέβαια, εντάσσονται τόσο ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, όσο και το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Κρήτης.

Με βάση το ιδιαίτερα ρευστό πολιτικό σκηνικό ωστόσο και δεδομένων των συνθηκών, ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης δεν θα μπορέσει να είναι παρών σε καμία «κορδέλα». Ήδη, σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο, που το ίδιο το Υπουργείο Υποδομών θέτει αναφορικά με τον Βόρειο Οδικό Άξονα, η ημερομηνία – σταθμός για το έργο, όπως άλλωστε έχει γράψει η «Π», είναι ο Ιούνιος του 2019. Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου, τότε είναι που θα πραγματοποιηθεί η δημοπράτηση του έργου.

Με δεδομένη όμως τη γενικότερη ανακολουθία δηλώσεων και πεπραγμένων των στελεχών του Υπουργείου, αλλά και με βάση τις συνθήκες στο πολιτικό σκηνικό θεωρείται απίθανο το να δημοπρατηθεί το έργο ως τον Ιούνιο πρώτον και αβέβαιο το αν μέχρι τότε δεν θα έχουν «παγώσει» τα πάντα λόγω πρόωρων εκλογών.

Ούτως ή άλλως όμως, οι προσφορές από τους επενδυτικούς ομίλους για τις δύο εργολαβίες του οδικού άξονα από τα Χανιά ως και τη Νεάπολη, συνολικού ύψους 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, δεν αναμένονται σε καμία περίπτωση πριν από την άνοιξη του 2020.

αεροδρόμιο Καστελλίου

Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και αναφορικά με το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Κρήτης στην ευρύτερη περιοχή του Καστελλίου. Με βάση τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς και τις δεσμεύσεις του Υπουργείου, η κύρωση της συμφωνίας για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο από τη Βουλή, προβλέπεται να πραγματοποιηθεί το πρώτο τρίμηνο του 2019, ώστε να υπογραφεί στη συνέχεια η σχετική σύμβαση και να αρχίσουν οι διαδικασίες εγκατάστασης του εργολάβου.

Η ολοκλήρωση της διαδικασίας παρόλα αυτά δεν προβλέπεται με βάση το ευνοϊκότερο σενάριο πριν από το φθινόπωρο του 2019, δηλαδή σε περίοδο που ακόμα κι αν ο ΣΥΡΙΖΑ παραμένει στην κυβέρνηση, θα είναι προεκλογική και άρα δεν θα μπορεί να υλοποιηθεί σχεδόν τίποτα.

Υπενθυμίζεται ότι ανάδοχος για το έργο  του αεροδρομίου έχει ανακηρυχθεί η «ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – GMRAirportsLimited», με διακριτικό τίτλο «ARIADNEAIRPORTGROUP». Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, το έργο περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι και ειδικότερα όλες τις απαραίτητες έρευνες, μελέτες, κατασκευές, συστήματα και εξοπλισμό για τη λειτουργία του νέου αερολιμένα.

Όπως και να έχει πάντως, οι νέες συμβάσεις που προωθούνται έρχονται για να ανατρέψουν ισορροπίες ετών. Είναι χαρακτηριστικό ότι με την έγκριση της σύμβασης παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα περάσει στην πρώτη θέση, με βάση το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων.

Θα αγγίζει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ, με τον όμιλο Ελλάκτωρ, που βρίσκεται σε διαδικασία ευρύτερης αναδιάταξης, να περνάει για πρώτη φορά στη δεύτερη θέση, με ανεκτέλεστο που στα τέλη του έτους έφτανε το 1,65 δισεκατομμύρια ευρώ. Η σύμβαση για το Καστέλλι προσφέρει στην ΤΕΡΝΑ κατασκευαστικό αντικείμενο περίπου μισού δισεκατομμυρίου ευρώ.

Παρά τα πολλά προβλήματα και τις αγκυλώσεις, ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης εμμένει στο ότι μπορούν να προχωρήσουν οι συμβάσεις, τουλάχιστον για τους οδικούς άξονες, προκειμένου όταν θα έρθει η περίοδος των εκλογών, η κυβέρνηση να μπορεί να μιλά για μια κοσμογονία έργων ανά την Ελλάδα στη μεταμνημονιακή εποχή.