Κόμβος κυκλικής κίνησης προβλέπεται μεταξύ των οδων Χ. Παπαδάκη και Κλεισούρας
Κόμβος κυκλικής κίνησης προβλέπεται μεταξύ των οδων

Νέες σημαντικές κυκλοφοριακές παρεμβάσεις πρόκειται να δρομολογήσει ο Δήμος Ηρακλείου, σε δύο εξαιρετικά βεβαρυμμένες περιοχές του Ηρακλείου όπου σχεδιάζεται η κατασκευή κόμβων με σκοπό να εξομαλυνθεί η κίνηση πεζών και οχημάτων.

Πρόκειται για την περιοχή της Παναγίτσας στο Μασταμπά και στην περιοχή Παπά Τίτου, στο σημείο που συναντιούνται οι οδοί Ν. Κρασαδάκη Αϊδινίου και οδό Κλεάνθη όπου υπάρχουν κάποια ειδικά χαρακτηριστικά σε ό,τι αφορά στο ρυμοτομικό, και μια σειρά από γεωγραφικές ιδιαιτερότητες που επιβάλλουν τη ρύθμιση της ασφαλούς κίνησης των οχημάτων.

Τα δύο αυτά σημεία χαρακτηρίζονται νευραλγικής σημασίας κυκλοφοριακά, και το καθένα από αυτά έχει τις δικές του παθογένειες και προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει η μελέτη που έχει στα χέρια της η Λότζια και σχεδιάζει να την υλοποιήσει.

Όπως χαρακτηριστικά τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο αντιδήμαρχος Γιάννης Αναστασάκης, «είχαμε υποσχεθεί να ασχοληθούμε με τα προβληματικά κυκλοφοριακά σημεία του Ηρακλείου και στο πλαίσιο αυτό μελετήθηκαν δύο χαρακτηριστικές περιοχές και συγκεκριμένα η περιοχή της Παναγίτσας και αντίστοιχα το σημείο που συναντιούνται οι οδοί Ν. Κρασαδάκη Αϊδινίου και οδό Κλεάνθη όπου τα ανοίγματα είναι τόσο μεγάλα που εγείρουν σοβαρά ζητήματα σε σχέση με την ασφαλή κίνηση των οχημάτων.

Στο πλαίσιο αυτό ανατέθηκε η σχετική κυκλοφοριακή μελέτη η οποία έδειξε ότι μέσα από συγκεκριμένες τεχνικές διευθετήσεις που θα έχουν κόστος 200 χιλ ευρώ μπορούν να ρυθμιστούν όλα τα ανοικτά ζητήματα που υπάρχουν. Πρόκειται για μια δαπάνη την οποία εύκολα μπορεί ο Δήμος να τη διεκδικήσει μέσα από ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα και να προχωρήσει άμεσα στην κατασκευή των αναγκαίων έργων που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων των περιοχών αυτών».

Οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Παναγίτσα Μασταμπά

Κόμβος στην Παναγίτσα Μασταμπά

Όπως τονίζεται στη μελέτη, ο στόχος που έχει τεθεί είναι η κατάλληλη διαμόρφωση του αστικού κόμβου, ώστε να επιτευχθεί ασφαλέστερη εξυπηρέτηση και διαχείριση των κυκλοφοριακών φόρτων όλων των απαιτούμενων κινήσεων και ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας της περιοχής.

Η προτεινόμενη λύση περιλάμβανε εγκατάσταση φωτεινής σηματοδότησης για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας και κατάλληλη διαμόρφωση της περιοχής του κόμβου, ώστε να καθοριστούν οι λωρίδες κυκλοφορίας για όλες τις εκτελούμενες κινήσεις και να δημιουργηθούν ασφαλείς διαδρομές για τις μετακινήσεις των πεζών.

Για την αποτελεσματική εφαρμογή της φωτεινής σηματοδότησης προτάθηκε η κατάλληλη διαμόρφωση του χώρου του ισόπεδου κόμβου με τη διαμόρφωση επαρκούς πλάτους πεζοδρομίων, τουλάχιστον 1,5μ., εκατέρωθεν όλων των συμβαλλουσών οδών, για την ασφαλή κίνηση των πεζών. Προβλέπεται η διαμόρφωση νησίδων και τοποθέτηση διαβάσεων πεζών.

Επίσης η δημιουργία κοινής λωρίδας ή λωρίδων αναμονής για τα ρεύματα των οδών Ιερολοχιτών και Λευθεραίου στο νότιο τμήμα του κόμβου. Ακόμα προτείνει τη διαμόρφωση λωρίδας αριστερής στροφής για τις χαμηλού φόρτου κινήσεις από την οδό Ιερολοχιτών και από την οδό Λευθεραίου προς οδό Πατρ. Γρηγορίου Ε’, εκτός της ρύθμισης του φωτεινού σηματοδότη, με υποχρεωτική στάση και πινακίδες STOP.

Η προτεινόμενη λύση τροποποιήθηκε μετά την ενημέρωση περί της ανάγκης μονοδρόμησης της οδού Ατλαντίδος, χωρίς ωστόσο να αλλάζουν οι βασικές αρχές και στοχεύσεις του σχεδιασμού του ισόπεδου κόμβου.

Κόμβος κυκλικής κίνησης προβλέπεται στη θέση του υφιστάμενου κόμβου μεταξύ των οδών Αϊδινίου Κρασαδάκη-Παπαδάκη
ψυχολογικά προβλήματα

Παπά Τίτου κόμβος

Αντίστοιχα το κρίσιμο ζητούμενο στην περιοχή Παπά Τίτου είναι ο τρόπος που μπορεί να ρυθμιστεί με ασφάλεια η κίνηση των οχημάτων στο σημείο συμβολής των οδών Χαρ. Παπαδάκη, Ν. Κρασαδάκη Αϊδινίου Κλεάνθη.

Η προτεινόμενη λύση από τη μελέτη περιλαμβάνει την κατασκευή ζεύγους κυκλικών κόμβων για την καλύτερη εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και την αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και συνολικά κατάλληλη διαμόρφωση της περιοχής των κόμβων, ώστε να καθοριστούν οι λωρίδες κυκλοφορίας για όλες τις εκτελούμενες κινήσεις και να δημιουργηθούν ασφαλείς διαδρομές για τις μετακινήσεις των πεζών.

Πιο συγκεκριμένα, προτείνονται η διαμόρφωση επαρκούς πλάτους πεζοδρομίων, τουλάχιστον 1,5μ., εκατέρωθεν όλων των συμβαλλουσών οδών, για την ασφαλή κίνηση των πεζών. Η εγκατάσταση κόμβου κυκλικής κίνησης στη θέση του υφιστάμενου κόμβου Β-1β, μεταξύ των οδών Αϊδινίου (2 κλάδοι), Νικ. Κρασαδάκη και Χαρ. Παπαδάκη. Οι κλάδοι πρέπει να συμβάλουν στον κόμβο κατά το δυνατό με κάθετο τρόπο.

Τα όρια της οδού Νικ. Κρασαδάκη καθορίζονται από τις εκατέρωθεν ρυμοτομικές γραμμές και συνεπώς μετακινούνται οι άξονες των τριών άλλων κλάδων ανάλογα. Προβλέπεται επίσης η εγκατάσταση κόμβου κυκλικής κίνησης στη θέση του υφιστάμενου κόμβου Β-2α, μεταξύ των οδών Χαρ. Παπαδάκη (2 κλάδοι) και Κλεισούρας (2 κλάδοι). Οι κλάδοι πρέπει να συμβάλουν στον κόμβο κατά το δυνατό με κάθετο τρόπο.

Προτείνεται η στροφή της οδού Αρχελάου ώστε να συμβάλει στην οδό Κλεισούρας και μέσω αυτής να αποκτήσει πρόσβαση στον κόμβο κυκλικής κίνησης. Παραχώρηση προτεραιότητας στην οδό Αρχελάου έναντι της οδού Κλεισούρας, λόγω υψηλότερων φόρτων. Επίσης διαμόρφωση νησίδων στον ισόπεδο κόμβο Α-1α, μεταξύ των οδών Αϊδινίου και Κλεάνθη. Ακόμα διαμόρφωση διαβάσεων πεζών στις περιοχές των κόμβων κυκλικής κίνησης.

Βασικά πλεονεκτήματα της προτεινόμενης διαμόρφωσης είναι η εξυπηρέτηση των κυκλοφοριακών φόρτων σε ικανοποιητικό επίπεδο, η οποία επιτυγχάνεται με τη δημιουργία κόμβου κυκλικής κίνησης στη θέση του υφιστάμενου κόμβου Β-1β, μεταξύ των οδών Αϊδινίου (2 κλάδοι), Νικ. Κρασαδάκη και Χαρ. Παπαδάκη, όπου κατά την υφιστάμενη κατάσταση δημιουργούνται καθυστερήσεις στις θέσεις υποχρεωτικής στάσης (STOP).

H αύξηση της οδικής ασφάλειας, τόσο για τα οχήματα, όσο και για τους πεζούς, με την εγκατάσταση των κόμβων κυκλικής κίνησης, οι οποίοι αποτελούν τον ασφαλέστερο τύπο ισόπεδου κόμβου, αλλά και συνολικά με την κατάλληλη διαμόρφωση των λωρίδων κυκλοφορίας. Η βελτίωση της προσβασιμότητας και της ασφάλειας των πεζών μέσω της δημιουργίας πεζοδρομίων και διαβάσεων στις περιοχές των κυκλικών κόμβων.