“Στις επαγγελματικές κουζίνες οι μάγειρες χρησιμοποιούν ελαιόλαδο, αλλά το ερώτημα είναι τι ποιότητα ελαιόλαδο είναι” λέει στην “Π” ο σεφ Μανόλης Παπουτσάκης, ο οποίος συμμετείχε σε ενημερωτική εκδήλωση για το ελαιόλαδο στο Ηράκλειο.
Ο ίδιος σημείωσε ότι λίγοι είναι οι επαγγελματίες που χρησιμοποιούν εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο και τώρα θα μειωθούν ακόμη περισσότερο λόγω της διπλάσιας τιμής του.
“Στα περισσότερα μαγαζιά μαγειρεύουν μεν με ελαιόλαδο αλλά όχι καλής ποιότητας. Οι πιο πολλοί έχουν το λάδι που παράγουν οι ίδιοι και άλλοι κάνουν μίξη ηλιέλαιου και ελαιολάδου” σημειώνει ο γνωστός σεφ. Ανέφερε ότι στην κοινή αντίληψη αυτό που μετράει είναι η χαμηλή οξύτητα, όμως μεγάλο ρόλο παίζουν και οι οργανοληπτικοί παράγοντες, δηλαδή η οσμή και η γεύση, ενώ υπάρχουν πολλά προβλήματα και θα έλεγα ότι το 60% της παραγωγής έχει ελαττώματα” είπε.
Ωστόσο ο Μανόλης Παπουτσάκης τόνισε ότι στην Κρήτη, αν τηρούμε κάποιους βασικούς κανόνες καλλιέργειας, συγκομιδής, μεταφοράς, παραγωγής και συσκευασίας μπορούμε να ξεχωρίσουμε ανάμεσα σε σπουδαία ελαιόλαδα από ολόκληρο τον κόσμο. Έτσι, πρέπει να λάμπει το κρητικό ελαιόλαδο και να φτάνει το φως του στα πέρατα του κόσμου” επισημαίνει.
Τι έδειξε έρευνα
Σχεδόν έξι στα δέκα νοικοκυριά χρησιμοποιούν εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο στην κουζίνα τους, το οποίο μάλιστα προμηθεύεται από συγγενείς και φίλους, σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων πριν 2 χρόνια.
Από τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώθηκε ότι η κατανάλωση του ελαιολάδου είναι εξαιρετικά υψηλή στην Ελλάδα, με δεδομένο ότι 2 μόλις νοικοκυριά εξαιρέθηκαν από την έρευνα λόγω μη κατανάλωσης ελαιολάδου.
Το ελαιόλαδο χρησιμοποιείται από τα νοικοκυριά σε όλους τους τρόπους μαγειρέματος με αποκλειστική χρήση στις σαλάτες και τα μαγειρευτά, παράλληλη χρήση με σπορέλαια στο τηγάνισμα και παράλληλη χρήση με το βούτυρο για την παρασκευή γλυκών.
Η πλειοψηφία των νοικοκυριών (57%) ανέφερε ότι χρησιμοποιεί εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο το οποίο προμηθεύεται από συγγενείς, φίλους και γνωστούς σε ποσοστό 74%. Η αγορά τυποποιημένου ελαιολάδου φάνηκε να συνδέεται με την πρόσβαση στην παραγωγή ελαιολάδου – το 59% όσων δεν έχουν πρόσβαση αγοράζουν τυποποιημένο, έναντι πολύ μικρού αριθμού (7%) όσων έχουν πρόσβαση, σύμφωνα με την ίδια έρευνα.
Για όσους αγοράζουν τυποποιημένο ελαιόλαδο, τα βασικά κριτήρια επιλογής είναι η τιμή (54%), η οξύτητα (44%) και η γεωγραφική ένδειξη (39%), ενώ το 63% αγοράζει σταθερά συγκεκριμένη μάρκα.
Γενικά το ελαιόλαδο θεωρείται από τους Έλληνες καταναλωτές ως ανώτερο των άλλων φυτικών ελαίων. Η γνώση για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ελαιολάδου φάνηκε να ποικίλλει, με αρκετούς καταναλωτές να μπερ-
δεύονται.