Παλιό και επιβαρημένο δρόμο χαρακτηρίζει τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης ο υποδιοικητής της Τροχαίας ΒΟΑΚ, Λευτέρης Σταγάκης, ο οποίος, τονίζει, ωστόσο, ότι ο πρώτος και κυριότερος παράγοντας που οδηγεί σε τροχαία ατυχήματα είναι, χωρίς αμφιβολία, ο ανθρώπινος παράγοντας.
Η συνέντευξη με τον κ. Σταγάκη έχει ως εξής:
Πάντα αναφερόμαστε στον ΒΟΑΚ ως “φονικό δρόμο”. Με βάση την εμπειρία σας, θα συμφωνούσατε ότι είναι ένας από τους πιο επικίνδυνους δρόμους;
Η αλήθεια είναι ότι ο συγκεκριμένος δρόμος έχει ιστορία περίπου 50 ετών. Ναι, είναι ένας παλιός και επιβαρυμένος δρόμος. Υπάρχουν αρκετά σημεία που είναι επικίνδυνα και ελπίζουμε στη δημιουργία ενός νέου ΒΟΑΚ, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, εξασφαλίζοντας την καλύτερη δυνατή και ασφαλή κίνηση των οχημάτων από τη μία άκρη της Κρήτης στην άλλη.
Πού εντοπίζετε την επικινδυνότητα του δρόμου και σε τι οφείλεται αυτή; Στην κακή οδηγική συμπεριφορά, στο οδόστρωμα, στην έλλειψη προστατευτικών στηθαίων;
Ο πρώτος και κυριότερος παράγοντας που οδηγεί σε τροχαία ατυχήματα είναι, χωρίς αμφιβολία, ο ανθρώπινος παράγοντας. Ο δρόμος είναι αυτός που είναι, και πρέπει να προσαρμοζόμαστε στις ιδιαιτερότητές του για να κινούμαστε με ασφάλεια. Επομένως, η βασική αιτία των τροχαίων είναι η κακή οδηγική συμπεριφορά: υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους, και επιθετικές συμπεριφορές, όπως επικίνδυνες προσπεράσεις, είσοδος στο αντίθετο ρεύμα και αναστροφές σε ακατάλληλα σημεία.
Ο δρόμος φέρει ευθύνη;
Αναμφίβολα, αν ο δρόμος διέθετε τα απαραίτητα στοιχεία ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου —όπως λωρίδες κυκλοφορίας, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και στηθαίο ασφαλείας στη μέση—, τα στατιστικά στοιχεία των τροχαίων ατυχημάτων, θα ήταν διαφορετικά. Ένας σωστά κατασκευασμένος αυτοκινητόδρομος θα συνέβαλε στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, όπως αποδεικνύεται και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Δεν σημαίνει ότι δεν θα υπήρχαν ατυχήματα, αλλά η παρουσία διαχωριστικού στηθαίου αποτρέπει το σοβαρό ενδεχόμενο να βρεθεί κάποιος οδηγός στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, μειώνοντας έτσι τις συνέπειες των λαθών.
Η Τροχαία ΒΟΑΚ ιδρύθηκε το 2011.Έκτοτε έχουμε παρατηρήσει μείωση των τροχαίων ατυχημάτων;
Πριν το 2011, ο ΒΟΑΚ επιτηρούνταν από τις Τροχαίες των επιμέρους νομών. Η ίδρυση μιας υπηρεσίας που έχει αποκλειστική αρμοδιότητα στον ΒΟΑΚ είναι λογικό να έχει θετικά αποτελέσματα. Η αυξημένη παρουσία της Τροχαίας στον δρόμο συμβάλλει στην καλύτερη αστυνόμευση και, κατά συνέπεια, στην αποτροπή και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Είστε ικανοποιημένος από την παρουσία της Τροχαίας ΒΟΑΚ στο δίκτυο ή υπάρχουν προβλήματα υποστελέχωσης και έλλειψης οχημάτων;
Έχουμε ενισχύσεις από την ηγεσία της Υπηρεσίας. Συνάδελφοι από όλη την Ελλάδα έρχονται για να ενισχύσουν την παρουσία μας, κυρίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά και καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Αυτό μας επιτρέπει να αυξάνουμε την παρουσία μας στον ΒΟΑΚ και να επιδιώκουμε τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Φυσικά, οι ανάγκες της Αστυνομίας είναι μεγάλες, αλλά προσπαθούμε να ανταποκρινόμαστε με το υπάρχον προσωπικό. Όποτε έχουμε επιπλέον ενισχύσεις, πραγματοποιούμε στοχευμένους ελέγχους, τόσο κατά τη διάρκεια της ημέρας όσο και τη νύχτα.
Μόνο με έγχρωμα περιπολικά ή και με συμβατικά οχήματα;
Σε κάθε νομό υπάρχει και συμβατικό όχημα για τη λεγόμενη “κρυφή” αστυνόμευση, που έχει ευεργετικά αποτελέσματα, καθώς μπορεί να εντοπίσει παραβάσεις που δεν θα ήταν εύκολο να διαπιστωθούν από ένα έγχρωμο περιπολικό. Ο παραβάτης οδηγός δεν έχει την ίδια συμπεριφορά όταν βλέπει ένα έγχρωμο περιπολικό. Η παρουσία των συμβατικών οχημάτων, σε συνδυασμό με τα έγχρωμα, ενισχύει την αστυνόμευση και την καταγραφή επικίνδυνων παραβάσεων που οδηγούν σε τροχαία ατυχήματα. Η χρήση συμβατικών οχημάτων αυξάνεται την καλοκαιρινή περίοδο, ώστε να διασφαλίζεται μια ολοκληρωμένη αστυνόμευση του δικτύου.
Οι κάμερες λειτουργούν όλες; Η φετινή εικόνα δείχνει αύξηση των παραβάσεων;
Οι κάμερες δεν μπορούν από μόνες τους να αποτυπώσουν πλήρως την οδηγική συμπεριφορά. Η νομοθεσία προβλέπει προειδοποιητικές πινακίδες πριν από τις κάμερες. Έτσι, οι οδηγοί τείνουν να μειώνουν την ταχύτητα πριν περάσουν την κάμερα και στη συνέχεια μπορεί να την αυξάνουν ξανά. Παρόλα αυτά, υπάρχουν καταγεγραμμένες παραβάσεις μέσω των καμερών, αλλά δεν βασιζόμαστε μόνο σε αυτές. Χρησιμοποιούμε επίσης χειροκίνητα ραντάρ σε σταθερά σημεία ελέγχου, τα οποία μετρούν την ταχύτητα των οχημάτων.