Το τσιγαράδικο Golendri είχε εντοπιστεί τον Ιούνιο του 2017 στα Σφακιά
Το Golendri είχε εντοπιστεί τον Ιούνιο του 2017 στα Σφακιά

Θα μπορέσει η ακροαματική διαδικασία να «φωτίσει» τα σκοτεινά μυστικά που φέρεται να  κρύβει η υπόθεση του τσιγαράδικου Golendri, το οποίο εντοπίστηκε νότια της Κρήτης να μεταφέρει στα αμπάρια του 31 εκατομμύρια λαθραία τσιγάρα; Από την κύρια ανάκριση πάντως προέκυψε σύμφωνα με λιμενικούς κύκλους η εμπλοκή τεσσάρων ακόμα προσώπων μετά την αξιοποίηση κρίσιμων στοιχείων.

Η περίπτωση του Golendri δεν φέρεται να είναι ασύνδετη με άλλες σοβαρές περιπτώσεις «τσιγαράδικων» με σημείο αναφοράς την Κρήτη και αφετηρία το Μαυροβούνιο. Η Ελλάδα και οι νότιες ακτές της Κρήτης ειδικότερα φέρονται να έχουν κομβικό ρόλο στο παγκόσμιο εγκληματικό δίκτυο λαθρεμπορίας τσιγάρων αφού βρίσκονται στο κέντρο δύο βασικών διαδρόμων:α Τόσο αυτού που ξεκινάει από τη Βόρεια Αφρική και την Ασία και πάει προς την Ευρώπη όσο και εκείνου με αφετηρία τις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, μεταξύ των οποίων η Ρωσία, η Ουκρανία, η Ρουμανία, το Μαυροβούνιο, με την Κύπρο να συμπληρώνει το παζλ, και κατάληξη την κεντρική και κυρίως τη βόρεια Ευρώπη.

Το “Golendri”, υπό σημαία Τανζανίας και με εξαμελές πλήρωμα Ουκρανών, είχε εντοπιστεί στα μέσα Ιουνίου του 2017 σε όρμο των Σφακίων, με σβηστά τα φώτα ναυσιπλοϊας και χωρίς να έχει ενεργοποιήσει το αυτόματο σύστημα εντοπισμού.

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι ύποπτες κινήσεις του σκάφους έθεσαν σε συναγερμό τη Διεύθυνση Δίωξης Ναρκωτικών και Λαθρεμπορίου και το φορτηγό τέθηκε υπό διακριτική παρακολούθηση. Βραδάκι της ίδιας ημέρας το “GOLENDRI” εθεάθη να σταματάει σε απόσταση 1,5 ν.μ. από τις ακτές των Σφακίων.

Λιμενικοί έκαναν χρήση της θερμικής κάμερας απεικόνισης και της συσκευής ραντάρ και τότε διαπίστωσαν ότι ταχύπλοο σκάφος είχε προσεγγίσει το φορτηγό πλοίο και βρισκόταν σε εξέλιξη μεταφόρτωση χαρτοκιβωτίων με τσιγάρα. Ταυτόχρονα λιμενικοί αντιλήφθηκαν την παρουσία τεσσάρων φορτηγών οχημάτων στην ξηρά, τα οποία πιστεύεται ότι θα παραλάμβαναν το παράνομο φορτίο.

Μόλις οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση της παράνομης μεταφόρτωσης αντιλήφθηκαν την παρουσία του λιμενικού σκάφους, προσπάθησαν να διαφύγουν. Το ταχύπλοο σκάφος ανέπτυξε μεγάλη ταχύτητα, ενώ όσοι περίμεναν στην ξηρά «εξαφανίστηκαν, αφήνοντας πίσω τα φορτηγά αλλά και τον εξοπλισμό που θα χρησιμοποιούσαν για τη μεταφόρτωση του εμπορεύματος». Το ρεσάλτο στο φορτηγό πλοίο ήταν μονόδρομος για τους λιμενικούς, οι οποίοι ακινητοποίησαν το πλήρωμα και εν συνεχεία οδήγησαν το πλοίο στο λιμάνι του Ηρακλείου.

Την Τετάρτη η δίκη

Πληροφορίες αναφέρουν η δίκη έχει διακοπεί προς εκδίκαση την Τετάρτη στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά.

Δημοσιογραφικές πηγές  ενημέρωσης αναφέρουν ότι εκτός του εξαμελούς πληρώματος το οποίο συνελήφθη κατά το ρεσάλτο των Αρχών, στο εδώλιο παραπέμπονται άλλα τέσσερα πρόσωπα η εμπλοκή των οποίων προέκυψε κατά την διάρκεια της κύριας ανάκρισης και την αξιοποίηση στοιχείων (αποτυπωμάτων, τηλεφωνικών επικοινωνιών κλπ). Δύο εκ των κατηγορουμένων είναι Έλληνες. Επίσης φέρεται κατά πληροφορίες να έχει προκύψει και η εμπλοκή ενός Βούλγαρου σε βάρος του οποίου έχει εκδοθεί ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης.

Σε αντίθεση με προηγούμενες υποθέσεις  η διερεύνηση των οποίων «βάλτωσε» σε βαθμό να υπάρχουν σκιές και ερωτηματικά, στην παρούσα υπόθεση η έρευνα «έτρεξε» με ταχύτατους ρυθμούς και στοχευμένα.

Από την πρώτη στιγμή οι ανακριτικές Αρχές του  Πειραιά που είχαν  αναλάβει τον χειρισμό της υπόθεσης ζήτησαν την δικαστική συνδρομή των Ανακριτικών Αρχών του Ηρακλείου για την κατάσχεση των συστημάτων πλοήγησης του φορτηγού πλοίου  προκειμένου να αποσταλούν για ανάλυση και επεξεργασία των δεδομένων αναφορικά με την πορεία του “Golendri”.  Ζητούμενο καταρχήν ήταν  να χαρτογραφηθεί πλήρως όλη η διαδρομή του πλοίου ώστε να αποτυπωθεί επακριβώς το στίγμα του και να εξαχθούν συμπεράσματα για την πορεία και τις στάσεις που έκανε.

Οι κατηγορίες που αντιμετωπίζουν οι δέκα είναι για λαθρεμπορία τελεσθείσα από κοινού από περισσότερους από τρεις με ιδιαίτερα τεχνάσματα όπως και για συγκρότηση και ένταξη σε εγκληματική οργάνωση.

Οι έξι Ουκρανοί, μέλη του πληρώματος, αρνούνται τις κατηγορίες. Ισχυρίζονται ότι δεν γνώριζαν πως το φορτίο ήταν παράνομο και ότι άλλαξαν πορεία λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών και μηχανικής βλάβης.

Ενδιαφέρουσα όμως ήταν και η δικαστική εξέλιξη σε σχέση με τα τέσσερα φορτηγά  που εγκαταλείφθηκαν κακήν-κακώς μετά το ρεσάλτο των λιμενικών. Πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας ανέφεραν ότι στην ταυτοποίηση ενός εμπλεκόμενου οδήγησε ένα χαρτί με το κινητό του τηλέφωνο το οποίο εντοπίστηκε στη γέφυρα του «Golendri».

Επιπλέον αναφέρεται ότι το κρίσιμο χρονικό διάστημα κατά το οποίο το πλοίο προσέγγιζε τις ακτές της Κρήτης διαπιστώθηκαν επικοινωνίες του με τον κυβερνήτη του πλοίου.

Να σημειωθεί ότι μία ημέρα πριν, στις 16 Οκτωβρίου, στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά έχει προγραμματιστεί και η υπόθεση του φορτηγού πλοίου-βόμβα, όπως είχε χαρακτηριστεί, το Andromeda, το οποίο βρέθηκε φορτωμένο με πάνω από 400 τόνους εκρηκτικών.

Εντοπίστηκε από ναυαγοσωστικό του Λιμενικού βόρεια της Κρήτης, το πρωί της 6ης Ιανουαρίου 2018. Είχαν προηγηθεί ύποπτοι πλόες για περίπου δύο μήνες, μεταξύ Τουρκίας, Αιγύπτου και Λιβύης, που προκάλεσαν το ενδιαφέρον των ευρωπαϊκών Διωκτικών Αρχών.

Για το υπό σημαία Τανζανίας φορτηγό ίσχυε την τελευταία τριετία απαγόρευση κατάπλου σε λιμάνια της Ε.Ε. Μία υπόθεση που απασχόλησε εκτενώς τις Ελληνικές Αρχές αλλά και τις Αρχές της Τουρκίας και της Λιβύης. Το Λιμενικό υποστηρίζει  ότι το πλοίο πήγαινε παράνομα στη Λιβύη όπου θα έσπαγε το εμπάργκο, ενώ η πλοιοκτήτρια εταιρεία υποστηρίζει ότι το πλοίο θα κατέληγε νόμιμα στο Τζιμπουτί και καταγγέλλει ναυταπάτη.

Και στις δύο υποθέσεις τις δικογραφίες χειρίστηκε το τμήμα Ασφαλείας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ηρακλείου.