Στο ίδιο τραπέζι έκατσαν εκπρόσωποι φορέων, εκπαίδευσης, σωμάτων ασφαλείας, βουλευτές, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, εκπρόσωποι της εκκλησίας και απλοί πολίτες στο Ηράκλειο, προκειμένου να αναλάβουν δράση αναφορικά με τα τροχαία ατυχήματα.
Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε χθες στο ξενοδοχείο Atlantis μετά από πρωτοβουλία του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος και παρευρέθηκε κάνοντας την κεντρική εισήγηση σε αυτή.
Ειδικότερα στη σύσκεψη συμμετείχαν τοπικοί φορείς, εκπρόσωποι των σωμάτων ασφαλείας, του ΕΚΑΒ, εργαζόμενοι και επιχειρηματίες του νησιού, εθελοντικές ομάδες διάσωσης και πρόληψης, αθλητικοί σύλλογοι, καθώς και εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Στην αρχική του τοποθέτηση ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε: «Είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι η εκδήλωση θα είναι πολλαπλά ωφέλιμη».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε στις επικρίσεις που δέχθηκε για την υλοποίηση μιας τέτοιας εκδήλωσης στην Κρήτη λίγο πριν τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης για να τονίσει πως καμία περίοδος δεν είναι ακατάλληλη για να ασχοληθεί κανείς με την οδική ασφάλεια. Όπως τόνισε, οι 37 νεκροί στην Κρήτη σε διάστημα ενός έτους είναι πάρα πολλοί και πρέπει όλοι να κάνουμε όσα μπορούμε για να αλλάξει η κατάσταση.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στο κείμενο που ανάρτησε στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook για τα τροχαία στην Κρήτη, υποστηρίζοντας πως έλαβε πολλά θετικά μηνύματα για αυτό, ωστόσο ήθελε να προχωρήσει ακόμα περισσότερο.
«Είμαστε εδώ για να κάνουμε δυο βήματα παραπέρα» ανέφερε και πρόσθεσε:
«Τι μπορούμε να κάνουμε στο ζήτημα της οδικής ασφαλείας στην Ελλάδα και την Κρήτη; Οι αριθμοί προκαλούν θλίψη και τρόμο.
Τα τροχαία στην Ελλάδα είναι η πρώτη αιτία θανάτου για νέους 18-35. Στην Κρήτη τα τροχαία είναι στην υψηλότερη θέση σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα και αυτό δε μας τιμά».
Ο πρόεδρος αναφέρθηκε τόσο στις υποδομές όσο και στη συμπεριφορά των οδηγών.
«Εκτός από τους δρόμους φταίνε και οι οδηγοί» ανέφερε, για να προσθέσει:
«Είναι ζήτημα όλων όσοι κάθονται στο τιμόνι. Δεν ωφελεί να κάνουμε ότι δεν βλέπουμε το πρόβλημα. Ανησυχώ διπλά στην Κρήτη απ’ ό,τι ανησυχώ στην Αθήνα. Ας κάνουμε αυτά που πρέπει για να γίνουν οι δρόμοι μας πιο ασφαλείς».
Ο πρόεδρος υποστήριξε μεταξύ άλλων πως η Νέα Δημοκρατία θέλει οι θάνατοι να μειωθούν κατά 50% εντός της επόμενης δεκαετίας και πως η οδική ασφάλεια μας αφορά όλους.
Ακολούθησε η παρουσίαση του σχεδίου «Προσέχω» της Νέας Δημοκρατίας, ενώ στη συνέχεια ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Ήρακλείου Χάρης Βαβουρανάκης αναφέρθηκε στις επιπτώσεις του αλκοόλ στον ανθρώπινο οργανισμό.
Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε συζήτηση με φορείς της Κρήτης για την οδική ασφάλεια και την οδική συμπεριφορά των οδηγών στους δρόμους του νησιού.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΣΣΑΜΟ ΩΣ ΤΗ ΣΗΤΕΙΑ:
Δεσμεύομαι και οραματίζομαι για τον ΒΟΑΚ
Ένας νέος και σύγχρονος οδικός άξονας από την Κίσσαμο ως τη Σητεία. Αυτό είναι το όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας για τον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης.
Και γι’ αυτό δεσμεύθηκε από το Ηράκλειο ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, στο πλαίσιο σύσκεψης για τα τροχαία ατυχήματα που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Atlantis. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης άφησε αιχμές για τον τρόπο που χειρίζεται το θέμα του βόρειου οδικού άξονα η κυβέρνηση, κάνοντας σαφές σε όλους τους τόνους πως δε νοείται ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο για την Κρήτη που να μην περιλαμβάνει το νομό Λασιθίου.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε τη δημιουργία του νέου βόρειου οδικού άξονα πρώτη προτεραιότητά του για την Κρήτη και μία από τις υψηλότερες προτεραιότητες της Νέας Δημοκρατίας πανελλαδικά. Ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης, πως δεν μπαίνει στη διαδικασία παροχολογίας και ψεύτικων υποσχέσεων, τόνισε πως θα ανακοινώσει τον τρόπο με τον οποίο θα πραγματοποιηθεί το μεγάλο έργο, αφού πρώτα έχει στα χέρια του μια πλήρη στρατηγική μελέτη σκοπιμότητας και όλα τα απαραίτητα στοιχεία, τα οποία με ευθύνη προηγούμενων κυβερνήσεων αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ δεν υπάρχουν.
«Είναι το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο που πρέπει να πραγματοποιηθεί» ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας πως στόχος του είναι το έργο να πραγματοποιηθεί μέσω μιας σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά έχει μιλήσει ήδη ο ίδιος προσωπικά με εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, που έχουν τη διάθεση να βοηθήσουν με χρηματοδότηση για την υλοποίηση του έργου. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε και σε άλλες πιθανότητες χρηματοδότησης, τις οποίες όμως δεν θέλησε να αποκαλύψει, αφού, όπως τόνισε, «θα ακούτε από εμένα μόνο αυτά που μπορούν να γίνουν κι όχι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, το έργο πρέπει να γίνει και θα γίνει από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Παρ’ όλα αυτά διευκρίνισε πως εκτός από τα έργα, θα πρέπει και όλη να αλλάξουμε μυαλά. «Η Πολιτεία οφείλει να αναλάβει δράσεις ευαισθητοποίησης και πρόληψης» ανέφερε χαρακτηριστικά για να προσθέσει πως υποχρέωση όλων είναι να «οδηγούμε με αξιοπρέπεια και σεβασμό στους συνανθρώπους μας».
ΑΣΠΑΖΕΤΑΙ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ
Ο Αρναουτάκης συνεχάρη τον Μητσοτάκη για τον ΒΟΑΚ
Στην τοποθέτησή του ο Σταύρος Αρναουτάκης συνεχάρη τον Κυριάκο Μητσοτάκη για τη θέση του σχετικά με τον ΒΟΑΚ, η οποία, όπως είπε, ταυτίζεται με αυτή της Περιφέρειας Κρήτης. Δηλαδή με την κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία. Έναν αυτοκινητόδρομο που θα κατασκευαστεί με ρήτρα διαθεσιμότητας, χωρίς διόδια και με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Στο μεταξύ ο κ. Αρναουτάκης τόνισε την αναγκαιότητα της ενιαίας γραμμής για τη κατασκευή και λειτουργία του ΒΟΑΚ, επισημαίνοντας τόσο στον κ. Μητσοτάκη όσο και στους φορείς που υπαινίχθηκαν ότι σε περίπτωση που υπάρξουν προβλήματα με τη χρηματοδότηση του έργου, θα μπορούσε να μπει ένα τέλος για τους διερχόμενους τουρίστες, ότι αυτό αποτελεί μια επιζήμια ρητορική. «Διόδια δεν πρέπει να πληρώνει κανείς. Διόδια καταβάλλονται μόνο όταν υπάρχουν παράλληλοι δρόμοι και στον ΒΟΑΚ δεν προβλέπονται» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αν η Περιφέρεια είχε την ευθύνη του ΒΟΑΚ, τώρα οι μελέτες θα είχαν ολοκληρωθεί. Ο κ. Αρναουτάκης τόνισε παράλληλα ότι μόλις ξεκινήσουν τα έργα στον ΒΟΑΚ, πρέπει να ξεκινήσουν και οι μελέτες για τον νότιο οδικό άξονα, καθώς η Κρήτη δεν είναι μόνο ο βορράς, υπάρχει ο νότος και η ενδοχώρα, που έχουν ανάγκη από ασφάλεια και υποδομές. Ο κ. Αρναουτάκης έκλεισε σκωπτικά την τοποθέτησή του λέγοντας: «Για ό,τι πετά και ό,τι κολυμπά η Περιφέρεια Κρήτης πρέπει να έχει την ευθύνη. Αλλά ακόμα και όταν δεν μας εκχωρούν αυτές τις αρμοδιότητες, εμείς δεν κάνουμε πίσω. Διεκδικούμε και φέρνουμε αποτελέσματα».
Εντός πόλεων το 87% των τροχαίων
Δέος προκαλούν τα στοιχεία τα οποία παρουσίασε χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο πλαίσιο της ημερίδας για τα τροχαία ατυχήματα. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, στις κύριες αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων περιλαμβάνονται η κατανάλωση αλκοόλ, η υπερβολική ταχύτητα, η χρήση κινητού τηλεφώνου, η κακή κατάσταση του οδοστρώματος, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα και η αντικανονική προσπέραση, η οποία αποτελεί τη δεύτερη αιτία θανάτου σύμφωνα με την Ελληνική Αστυνομία.
Χαρακτηριστικό είναι επίσης το γεγονός πως ο απολογισμός από τα θανατηφόρα τροχαία είναι 11.000 πολίτες την τελευταία δεκαετία εκ των οποίων το 87% αφορά θανάτους μέσα στην πόλη. Με βάση τα στοιχεία ακόμα που παρατέθηκαν χθες, έγινε γνωστό πως τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα είναι κατά μέσο όρο 12.3 ετών, με το αντίστοιχο νούμερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση να είναι τα 5 έως 7 έτη.
Το 67% παράλληλα των παιδιών που μετακινούνται με επιβατηγά αυτοκίνητα δεν είναι σωστά τοποθετημένα στο κάθισμα, ενώ έχουν 7 φορές περισσότερες πιθανότητες από έναν ενήλικα για τραυματισμό σε σύγκρουση. Εκτός όλων των άλλων, σημαντικές είναι οι επιπτώσεις και στην εθνική οικονομία, αφού σε 5% υπολογίζεται το χαμένο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν από τα οδικά ατυχήματα, ενώ πάνω από 20 δισεκατομμύρια ευρώ χάνονται σε ετήσια βάση λόγω των αυτοκινητικών δυστυχημάτων.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΠΡΟΣΕΧΩ» ΤΗΣ ΝΔ
Ο δεκάλογος του σωστού οδηγού
Το πρόγραμμα «Προσέχω» της Νέας Δημοκρατίας για την οδική ασφάλεια παρουσίασαν αναλυτικά στο Ηράκλειο οι Τάκης Πουρναράκης και Χριστίνα Σταθάκη. Το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας περιλαμβάνει στην ουσία του βασικές αρχές που θα έπρεπε να τηρούν στο σύνολο τους οι οδηγοί, αλλά και μια σειρά παρεμβάσεων από πλευράς της πολιτείας με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων.
Περιλαμβάνει ταυτόχρονα την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, την αλληλεπίδραση πολιτείας, οδηγών και φορέων, αλλά και την υιοθέτηση καλών πρακτικών και αποτελεσματικών μεθόδων ελέγχου με στόχο την προστασία πεζών, οδηγών κι επιβατών.
Κωδικοποιημένα ωστόσο το πρόγραμμα βασίζεται σε έναν δεκάλογο βασικών σημείων που συνοψίζεται στις παρακάτω προτάσεις:
- Η ζώνη ασφαλείας είναι δέσμευση ζωής για όλους τους επιβάτες.
- Σέβομαι τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Οι κανόνες είναι για την ασφάλεια μου.
- Τηρώ τα όρια ταχύτητας. Τα αυτοκίνητα είναι από μέταλλο. Οι πεζοί και τα παιδιά όχι.
- Ελέγχω τα ελαστικά μου. Την κατάσταση, την πίεση, τη ρεζέρβα.
- Οδηγώ νηφάλιος. Η οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών ή μέθης αποτελεί κίνδυνο για όλους.
- Προστατεύω τα παιδιά. Τα κρατάω ασφαλή με ζώνη.
- Είμαι συγκεντρωμένος στην οδήγηση. Η χρήση κινητού αποσπάει την προσοχή μου από το δρόμο.
- Δεν οδηγώ κουρασμένος. Είναι καλύτερα να φτάσω αργότερα από το να μη φτάσω ποτέ.
- Φοράω πάντα κράνος. Γιατί στα δίτροχα το κεφάλι μου είναι εκτεθειμένο.
- Είμαι ευγενής και συνετός απέναντι στους άλλους οδηγούς.