ΕΚΤΟΣ ΤΑ ΙΧ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ - “ΠΑΡΑΘΥΡΟ” ΓΙΑ ΔΙΚΥΚΛΑ, ΤΑΞΙ ΚΑΙ MINI BUS Κυκλοφορία: Τι επιτρέπεται στους πεζόδρομους του κέντρου

Ελεγχόμενη πρόσβαση σε ταξί, δίκυκλα και μικρά λεωφορεία, δίνει η κυκλοφοριακή μελέτη της παλιάς πόλης όπως αυτή εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής,  στη διάρκεια της οποίας αποφασίστηκε η παράταση της απαγόρευσης της κίνησης των ΙΧ στη ζώνη ανάπλασης του κέντρου της πόλης. Το όλο θέμα αναμένεται να τεθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο για τη μελλοντική εικόνα που θα εμφανίζει το κέντρο της πόλης σε ό,τι αφορά την κίνηση των οχημάτων.

Η γενική φιλοσοφία της μελέτης κινείται στη λογική ότι θα πρέπει να αναδειχτεί η αξία της ανάπλασης με τη διατήρηση των πεζοδρομήσεων και παράλληλα να εξασφαλιστεί η πρόσβαση στη δημόσια συγκοινωνία.

Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Γιάννης Αναστασάκης  τονίζει ότι «το μέλλον της κυκλοφοριακής οργάνωσης του ιστορικού κέντρου του Ηρακλείου είναι απόλυτα συνυφασμένο με ένα ευρύτατο δίκτυο πεζοδρομήσεων, χωρίς ωστόσο να παραγνωρίζεται η ανάγκη να διασφαλιστούν τόσο τα ζητήματα πρόσβασης όσο και τα θέματα στάθμευσης των μόνιμων κατοίκων, για τα οποία δρομολογούνται λύσεις μέσα από τη νέα κυκλοφοριακή μελέτη».

Οι πεζόδρομοι

Στο πλαίσιο αυτό διατηρείται η πεζοδρόμηση του άξονα των οδών Δικαιοσύνης, Ίδης, Καλοκαιρινού μέχρι την οδό Καζάνη. Με την προτεινόμενη πεζοδρόμηση διευρύνεται ο κοινόχρηστος χώρος των δύο πλατειών Ελευθερίας και Ανεμογιάννη, ενοποιείται με το ήδη πεζοδρομημένο δίκτυο στο εσωτερικό της παλιάς πόλης και συνδέεται με το Αρχαιολογικό Μουσείο, με τις πλατείες Ελευθερίας και Δασκαλογιάννη, το πάρκο Γεωργιάδη, με το Δικαστικό Μέγαρο, τη Δημοτική Βιβλιοθήκη με το Δημαρχείο και το εσωτερικό του εμπορικού κέντρου.

Ακόμα η μελέτη υιοθετεί σχετικό αίτημα καταστηματαρχών που ζητούν τη διεύρυνση των πεζοδρομήσεων στη μικρή Έβανς, τη Σμύρνης και των κάθετων οδών Τζαγκαράκη, Ρούσου Χούρδου και Κοζύρη.

Διευκρινίζεται ότι οι φορτοεκφορτώσεις των καταστημάτων στα τμήματα που πεζοδρομούνται προτείνεται να εκτελούνται συγκεκριμένη χρονική περίοδο, κυρίως πολύ πρωινές ώρες, και με ειδικά οχήματα χαμηλής περιβαλλοντικής όχλησης.

Με την προτεινόμενη πεζοδρόμηση εκτιμάται ότι σταδιακά θα μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος των ΙΧ που προσεγγίζουν την περιοχή είτε από τη λεωφόρο Δημοκρατίας είτε από τη λεωφόρο Ικάρου θα αναπτυχθεί η εμπορική δραστηριότητα των καταστημάτων και θα αναβαθμιστεί αισθητικά η τουριστική περιοχή.

Πεζοδρόμηση Ιδομενέως

Στο πλαίσιο της αποφόρτισης της περιοχής του Αρχαιολογικού Μουσείου από ΙΧ και της αισθητικής αναβάθμισης της προτείνεται η πεζοδρόμηση της Ιδομενέως από την πλατεία Ελευθερίας μέχρι την οδό Μεραμβέλου.

Παράλληλα για την εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας προτείνεται η αντιδρόμηση του τμήματος της οδού Μεραμβέλου από την οδό Ξανθουδίδου μέχρι την οδό Ιδομενέως και από την αρχή της οδού μέχρι την οδό Υγείας, ώστε να ακολουθεί τη φορά της κυκλοφορίας του υπόλοιπου τμήματος της οδού. Επίσης προτείνεται η αντιδρόμηση της Ιδομενέως και Μαλικούτη από τη Μεραμβέλου μέχρι την Αριαδνης και του τμήματος της οδού Ξανθουδίδου από την οδό Χατζηδάκη μέχρι την οδό Μεραμβέλου.

«Ναι» στην πρόσβαση δικύκλων, ταξί, μικρών λεωφορείων

Με βάση την τελική εισήγηση που έχει διαμορφωθεί θα επιτρέπεται να κινούνται τα δίκυκλα, τα ταξί και τα μικρά λεωφορεία σε ένα τμήμα της αναπλασμένης ζώνης του κέντρου και ειδικότερα θα επιτρέπεται η κυκλοφορία τους στη Ζωγράφου, τη Χατζημιχάλη Γιάνναρη, τη μικρή Έβανς, το πρώτο τμήμα της 1821 και θα στρίβουν από την οδό Μονής Οδηγητρίας, Καζάνη, λεωφόρος Καλοκαιρνού.

Ο συγκεκριμένος άξονας θα λειτουργεί με ήπιες συνθήκες κυκλοφορίας μονής κατεύθυνσης (από την οδό Αβέρωφ προς τη λεωφόρο Καλοκαιρινού) και προτείνεται η διάθεση όλου του παρά την οδό διαθέσιμου χώρου αποκλειστικά για τη στάθμευση των δικύκλων.

Αντίστοιχα η έξοδος του πάρκινγκ στη Θησέως θα γίνεται διαμέσου της Καρτερού, του πάνω τμήματος της 1821 και της Κυρίλλου Λουκάρεως. Η συγκεκριμένη όδευση θα αποτελεί έξοδο αποκλειστικά και μόνο των εξερχόμενων οχημάτων του πάρκινγκ τα οποία θα εισέρχονται στον ιδιωτικό χώρο στάθμευσης από τις οδούς Κατεχάκη, Καρτερού, Θησέως.

Μετά από αίτημα των ιδιοκτητών των εμπορικών καταστημάτων της 1821, για να ισχύσει εφαρμογή της πεζοδρόμησης και να αναβαθμιστεί η εμπορική αξία του άξονα, προτείνεται επίσης να πεζοδρομηθεί το τμήμα από την οδό Κόσμων έως την οδό Κυρίλλου Λουκάρεως. Τα μέτρα αυτά, όπως ξεκαθαρίστηκε στη χθεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, θα είναι πιλοτικά μέχρι το τέλος  του 2023 και στη συνέχεια θα επανεκτιμηθούν σε σχέση με το πώς αποδίδουν.

Αντιδρόμηση Βιάνου

Η μελέτη προτείνει τη μετατροπή σε ήπιας κυκλοφορίας των οδών Άλμπερ- Βιάννου. Ειδικότερα εισηγείται την  αντιδρόμηση οδού Βιάννου με κατεύθυνση προς την οδό Νικ. Πλαστήρα, και τη  δημιουργία ζεύγους μονοδρόμων με την οδό Άλμπερ. Ακόμα η μελέτη προτείνει τη διέλευση των οχημάτων εγκάρσια του πεζόδρομου της 25ης Αυγούστου, για την προστασία του πεζόδρομου, από την παράνομη κυκλοφορία και στάθμευση των οχημάτων.

Πρόταση διαπλάτυνσης  πεζοδρομίων και θέσεων στάθμευσης στις οδούς Ι. Μητσοτάκη και Σοφ. Βενιζέλου

Για την οδό Μητσοτάκη η κυκλοφοριακή μελέτη προτείνει να λειτουργήσει ως δρόμος μονής κυκλοφορίας με κατεύθυνση προς την παραλιακή, αλλά με  δύο λωρίδες κυκλοφορίας. Επίσης προτείνει τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων με εξασφάλιση ελάχιστου δυνατού πλάτους 1,50μ, τη δημιουργία εσοχών για στάθμευση παρά το κράσπεδο και από τις δύο πλευρές της οδού και τη χωροθέτηση πιάτσας ΤΑΞΙ.

Αντίστοιχα για την οδό Σοφ. Βενιζέλου από την πλατεία των 18 Άγγλων μέχρι τη Βασιλική του Αγίου Πέτρου, προτείνεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στο μέγιστο δυνατό πλάτος, η μείωση του πλάτους της λωρίδας κυκλοφορίας του οδοστρώματος στα 2,75- 3,00μ., η δημιουργία εσοχών για την οριοθέτηση των θέσεων στάθμευσης και η τοποθέτηση στυλίσκων προκειμένου να αποφεύγεται η κατάληψή τους από οχήματα.

Διαμόρφωση πεζοδρομίων και θέσεων στάθμευσης στην οδό Δουκός Μποφώρ

Στην οδό Δουκός Μπορώφ η κυκλοφοριακή μελέτη προτείνει τη διαπλάτυνση και αναδιαμόρφωση των πεζοδρομίων με αισθητικές επεμβάσεις κατάλληλων δομικών στοιχείων και  φύτευσης, όπως επίσης τη δημιουργία ειδικών εσοχών για την οριοθέτηση θέσεων στάθμευσης και την κατασκευή ποδηλατόδρομου στη δεξιά πλευρά της οδού.

Διαμόρφωση πλατείας 18 Άγγλων

Δύο είναι τα εναλλακτικά σενάρια της κυκλοφοριακής διαμόρφωσης της πλατείας 18 Άγγλων. Το ένα προβλέπει τη διατήρηση της κυκλικής πορείας των οχημάτων και τη διαπλάτυνση των υφιστάμενων πεζοδρομίων.

Επίσης προβλέπει περιορισμό του χώρου κυκλοφορίας των οχημάτων και αξιοποίηση του ελεύθερου χώρου προς όφελος του πεζού, όπως αντίστοιχα αποτροπή παράνομης και άναρχης στάθμευσης και δημιουργία ειδικής εσοχής στάσης τουριστικού λεωφορείου.

Το δεύτερο εναλλακτικό σενάριο προβλέπει την κατάργηση της κυκλικής πορείας, τον  περιορισμό του  χώρου κυκλοφορίας των οχημάτων, τη διαμόρφωση δύο λωρίδων κυκλοφορίας για κάθε κατεύθυνση οι οποίες θα διαχωρίζονται με κεντρική διαχωριστική νησίδα, και τη διαμόρφωση εσοχών για την στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων.

ΕΚΤΟΣ ΤΑ ΙΧ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ - “ΠΑΡΑΘΥΡΟ” ΓΙΑ ΔΙΚΥΚΛΑ, ΤΑΞΙ ΚΑΙ MINI BUS Κυκλοφορία: Τι επιτρέπεται στους πεζόδρομους του κέντρου

Οι νέοι κόμβοι

Με στόχο τη βελτίωση της κυκλοφορίας των οχημάτων και την αύξηση της οδικής ασφάλειας προτείνεται η διαμόρφωση νέων κόμβων, οι οποίοι παρουσιάζουν προβλήματα στη ροή της κυκλοφορίας, στην ορατότητα καθώς και προβλήματα ασάφειας των κινήσεων τους.

Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η δημιουργία κυκλικού κόμβου μεταξύ της λεωφόρου Δημοκρατίας και της οδού Ανεμογιάννη που αποτελείται από τέσσερα σκέλη, μορφής σταυρού.

Επίσης προτείνεται η δημιουργία κυκλικού κόμβου στις οδούς Γρ. Γεωργιάδου- Χ. Τρικούπη- Α. Παπανδρέου- λ. Κνωσού, όπως επίσης και στο σημείο συνάντησης της λεωφόρου Δημοκρατίας και της οδού Γερωνυμάκη όπου προτείνεται η κατάργηση των σηματοδοτών, καθώς εκτιμάται ότι η κατασκευή  κυκλικού κόμβου μπορεί να βελτιώσει τα επίπεδα εξυπηρέτησης.

Κυκλικός κόμβος προτείνεται ακόμα μεταξύ των λεωφόρων Ικάρου και Μποφώρ με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης και της γενικότερης λειτουργίας του κόμβου και την ασφαλέστερη κίνηση των πεζών.

ΕΚΤΟΣ ΤΑ ΙΧ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ - “ΠΑΡΑΘΥΡΟ” ΓΙΑ ΔΙΚΥΚΛΑ, ΤΑΞΙ ΚΑΙ MINI BUS Κυκλοφορία: Τι επιτρέπεται στους πεζόδρομους του κέντρου

ΕΚΤΟΣ ΤΑ ΙΧ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ - “ΠΑΡΑΘΥΡΟ” ΓΙΑ ΔΙΚΥΚΛΑ, ΤΑΞΙ ΚΑΙ MINI BUS Κυκλοφορία: Τι επιτρέπεται στους πεζόδρομους του κέντρου

Αλλάζουν όλα στην πύλη Ιησού

Σημαντικές αλλαγές φέρνει η κυκλοφοριακή μελέτη σε ό,τι αφορά την κίνηση των οχημάτων κάτω από την πύλη Ιησού. Με βάση τον προτεινόμενο σχεδιασμό, καταργείται η φωτεινή σηματοδότηση και γίνεται διακοπή της αριστερής στρέφουσας από την οδό Έβανς στη Ν. Πλαστήρα και διακοπή της αριστερής στρέφουσας αντίστοιχα από τη Ν. Πλαστήρα προς την Έβανς.

Αντίστοιχα γίνεται αμφιδρόμηση τμημάτων εκατέρωθεν της νησίδας στην οδό Έβανς μεταξύ της οδού Τρικούπη και Νικ. Πλαστήρα και αναδιαμόρφωση των προσβάσεων στον κυκλικό κόμβο Όασης λόγω των παραπάνω αμφιδρομήσεων.

Έτσι η  οδός Πλαστήρα θα εξυπηρετεί την είσοδο- έξοδο στην παλιά πόλη με κατεύθυνση από και προς τα δυτικά και η οδός Έβανς θα εξυπηρετεί τις μετακινήσεις από και προς το κέντρο και την πλατεία Κορνάρου. Σύμφωνα με τη μελέτη, με  τη διαμόρφωση μειώνονται οι εμπλεκόμενες κινήσεις στον κόμβο Πλαστήρα- Έβανς.

Ποδηλατοδρόμοι

Σύμφωνα πάντα με τη μελέτη, εκτός από τη λεωφόρο Καλοκαιρινού, προτεινόμενοι ποδηλατόδρομοι είναι οι οδοί Έβανς, Αβέρωφ, πλ. Ελευθερίας πλατεία Ελευθερίας, οδός Ανεμογιάννη, Δουκός Μπορώφ.