ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΙΝΕΖΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Κινέζοι φοιτητές έμαθαν και “γεύτηκαν” την κρητική κουλτούρα

«Παιδί» τεσσάρων ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων (Πατρών, Καποδιστριακό, Αριστοτέλειο και Κρήτης), το Κέντρο Ελληνικού και Κινεζικού Πολιτισμού, έκλεισε ήδη τα  τρία του χρόνια, έχοντας παράξει ήδη ένα σημαντικό έργο.

Πρόκειται για ένα ερευνητικό πρόγραμμα το οποίο αποσκοπεί στην προαγωγή της μελέτης του αρχαίου ελληνικού και του κινεζικού πολιτισμού με έμφαση στη συγκριτική προσέγγισή τους. Μια σειρά από δράσεις, οι οποίες αφορούν στον τομέα των ανθρωπιστικών επιστημών με κέντρο τη φιλοσοφία, έχουν ήδη υλοποιηθεί ή είναι προγραμματισμένες για το μέλλον. Εκτός της φιλοσοφίας, υπάρχει ανοιχτό πεδίο κοινής δράσης σε ζητήματα επιστήμης, τέχνης, αρχαιολογίας και ιστορίας.

Στις δράσεις του Κέντρου που προγραμματίζονται περιλαμβάνονται, σε πρώτη φάση:

(α) εκδόσεις μεταφράσεων κλασικών κειμένων της αρχαίας κινεζικής φιλοσοφίας αλλά και σύγχρονων μελετών που θα φέρουν σε επαφή το ελληνικό αναγνωστικό κοινό με ζητήματα της αρχαίας φιλοσοφίας και της επιστήμης·

(β) σειρές διαλέξεων, εργαστηρίων και συνεδρίων στις αντίστοιχες θεματικές·

(γ) θερινά σχολεία -ενώ μακροπρόθεσμα σκοπός του ΚΕΛΚΙΠ είναι να δώσει βήμα για την ανάπτυξη της σχετικής έρευνας στο ευρύτερο πεδίο των ανθρωπιστικών επιστημών.

Το Πανεπιστήμιο Κρήτης, μαζί με τα υπόλοιπα ιδρυτικά μέλη του ΚΕΛΚΙΠ, φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως πόλος έλξης για νέους ερευνητές που θα ανταποκριθούν στις δράσεις οι οποίες σχεδιάζονται αλλά και να συμβάλει δυναμικά και με αξιώσεις αριστείας στην έρευνα. Στόχος είναι οι παραπάνω δράσεις να συμβάλουν στην αλληλοκατανόηση των δύο πολιτισμών και παράλληλα να δημιουργήσουν ένα φυτώριο για τα υπό διαμό-

ρφωση αγγλόφωνα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, στηρίζοντας το ευρύτερο πρόγραμμα διεθνοποίησης του Ιδρύματος.

ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΙΝΕΖΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Κινέζοι φοιτητές έμαθαν και “γεύτηκαν” την κρητική κουλτούρα
Ντοκιμαντέρ

Ήδη, στο πλαίσιο του έργου «Δράσεις του Πανεπιστημίου Κρήτης για την προώθηση της συγκριτικής εξέτασης του αρχαίου ελληνικού και κινεζικού πολιτισμού», έχει ολοκληρωθεί και παρου-

σιαστεί στο Ηράκλειο και την Αθήνα ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον 30λεπτο ντοκιμαντέρ, με τίτλο «Health and Healing in Ancient Greece and China». Η καθοδήγηση ήταν της επιστημονικά υπεύθυνης του έργου, Χλόης Μπάλλα, καθηγήτριας Αρχαίας Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, η σκηνοθεσία της Μαρίας Γιαννούλη και η παραγωγή της «Onos Productions» – Χρόνης Πεχλιβανίδης.

Κινέζοι φοιτητές στην Κρήτη

“Τα παραπάνω τα έμαθα” -τονίζει η κ.Γεωργία Καρβουνάκη η οποία ήταν  παρατηρητής της επίσκεψης   – όταν, πρόσφατα, είχα  την ευκαιρία να ζήσω από κοντά -και θα επιδιώξω να ξαναζήσω- μια πολύ σημαντική δράση του κέντρου, την οποία οργάνωσε το Πανεπιστήμιο Κρήτης, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών και το Southwest University της Κίνας και το ΚΕΛΚΙΠ, με τη φροντίδα της καθηγήτριας Χλόης Μπάλλα, γραμματέως του ΚΕΛΚΙΠ Ελλάδας. Είδα ότι η είδηση πέρασε μάλλον «στα ψιλά», μέσα από ένα συνηθισμένο, τυπικό και αδιάφορο δελτίο τύπου, και χωρίς να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στην ύπαρξη και τον ρόλο του ΚΕΛΚΙΠ.

Πρόκειται για ένα χειμερινό σχολείο -αφού προηγήθηκε και το αντίστοιχο θερινό το προηγούμενο καλοκαίρι-, με τίτλο «The Origins of Civilizations: The Cretan Perspective» (The origins of civilizations ) και με τη συμμετοχή δέκα Κινέζων φοιτητών. Στην πραγματικότητα, ήταν εννέα φοιτήτριες και ένας φοιτητής που φιλοξενήθηκαν στην Κρήτη για δέκα μέρες μαζί με τον καθηγητή Yong Wang, γενικό γραμματέα του ΚΕΛΚΙΠ Κίνας. Τις εργασίες του χειμερινού σχολείου τίμησε με επίσκεψή του στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου, ο πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα, κ. Xiao Qian.

Δέκα παιδιά από την εξωτική για μας Κίνα, που δεν είχαν ξαναβγεί άλλη φορά από τη χώρα τους, έκαναν το πρώτο ταξίδι στην Κρήτη -με πέρασμα από την Αθήνα και την Ακρόπολη- για να γνωρίσουν έναν πολιτισμό εξίσου σημαντικό με τον δικό τους, με τις διαφορές και τις -πιθανές- ομοιότητες στην κουλτούρα του χθες και του σήμερα. Προσωπικά, πέρα από το χαμόγελο και την ευγένεια των παιδιών αυτών, με συγκίνησε το ενδιαφέρον τους για τα όσα είδαν και άκουσαν για πρώτη φορά στη ζωή τους.

Οι ερωτήσεις τους, τόσο στον ξεναγό που τα συνόδευσε στην Κνωσό και το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, όσο και στον επιμελητή της Ιστορικής Συλλογής του ΙΜΚ, ο οποίος τους έκανε μια πολύ αξιόλογη ξενάγηση, αλλά και σε όσους από εμάς βρεθήκαμε κοντά τους, έδειξε ότι δεν έμειναν ασυγκίνητα και ότι το ταξίδι αυτό δεν έγινε για τουριστικούς λόγους.

Αρχικά, τα παιδιά πήραν μια καλή γεύση Ελληνικών, σε ένα υπέροχο μάθημα από τη Μαρία Πουλοπούλου, η οποία διδάσκει στο Π.Κ. τη Νέα Ελληνική ως ξένη γλώσσα. Με τρόπο πραγματικά ευφυή, τους έκανε κοινωνούς των μικρών μυστικών της γλώσσας αλλά και γενικότερα της σύγχρονης ελληνικής κουλτούρας.

ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΙΝΕΖΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Κινέζοι φοιτητές έμαθαν και “γεύτηκαν” την κρητική κουλτούρα
Πέρα από τις μινωικές αρχαιότητες, τα παιδιά άκουσαν για πρώτη φορά στη ζωή τους για τον Νίκο Καζαντζάκη· μου ζήτησαν, μάλιστα, να τους δώσω συνδέσμους στο ίντερνετ για να μάθουν περισσότερα γι’ αυτόν και τα βιβλία του, ειδικά όταν τους είπα και για το ταξίδι του στην Κίνα μιας άλλης εποχής από τη δική τους. Γνώρισαν την τέχνη του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου, τη βυζαντινή τέχνη, τη χριστιανική θρησκεία· έμαθαν για τη Μάχη της Κρήτης και την Κατοχή, για την Ενετοκρατία, την υφαντική, την καθημερινότητα των απλών ανθρώπων από τα παλιότερα χρόνια μέχρι σήμερα.

Αναγνώρισαν τις ομοιότητες ανάμεσα στον κινεζικό και ελληνικό αργαλειό, διαπίστωσαν ότι στην Κίνα χρησιμοποιούν ακόμα αλέτρι ίδιο με αυτό που είδαν στο ΙΜΚ. Πήγαν στα Ανώγεια, ξεναγήθηκαν στο Γεωπάρκο του Ψηλορείτη, είδαν τα μιτάτα, τη Ζώμινθο και το Σπίτι του Βοσκού, έπαιξαν χιονοπόλεμο. Έφαγαν σουβλάκι και αντικριστό, χόρτα και ντολμαδάκια, ξεροτήγανα και χορτόπιτες. Γνώρισαν τους αγγειοπλάστες στις Μαργαρίτες, τον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο της Ελεύθερνας, τα Χανιά, το Ρέθυμνο και τη φοιτητική ζωή του.

Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την κατάσταση στην Παιδεία και ειδικότερα την τριτοβάθμια, με αφορμή και τη μελλοντική παρουσία των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Όποια άποψη και αν έχει κάποιος, υπέρ ή κατά της ιδιωτικής ή δημόσιας παιδείας, θα πρέπει να παραδεχτεί ότι στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια συμβαίνουν πολλά και ωραία πράγματα, χωρίς τυμπανοκρουσίες, χωρίς να διαφημίζονται και με μοναδικό στόχο την προαγωγή του εκπαιδευτικού και πολιτιστικού τους ρόλου.

Ως τρίτος, ως “ψ” δράσης αυτής, διαπίστωσα πόση δουλειά χρειάζεται για να υλοποιηθεί όλο αυτό, αλλά και πόσα άλλα πράγματα θα μπορούσαν να γίνουν στο πλαίσιο αυτών των επισκέψεων φοιτητών, με περισσότερη βοήθεια από άτομα και φορείς.

Ιδέες υπάρχουν, διάθεση υπάρχει, υπάρχουν και κάποιες χρηματοδοτήσεις από ΕΣΠΑ για να κινήσουν τον μηχανισμό. Υπάρχουν και άνθρωποι που βοήθησαν και θα συνεχίσουν να το κάνουν (όλα τα ονόματα όσων συμμετείχαν με κάποιο τρόπο στη δράση αναφέρονται στον σύνδεσμο του προγράμματος). Με καλή οργάνωση και συνδρομή, το ΠΚ μπορεί για μια ακόμη φορά να βρεθεί στην πρώτη γραμμή. Άλλωστε, η Κρήτη είναι ιδανικός προορισμός για διεθνείς φοιτητές, οι οποίοι μπορεί να γίνουν καλοί πρεσβευτές για το μέλλον σε όλους τους τομείς -παιδείας, οικονομίας, πολιτισμού. Νομίζω ότι ήδη έχουμε αποκτήσει μερικούς καλούς φίλους στην Κίνα”.