Με καθεστώς επιτήρησης προχωρά πλέον το μεγάλο έργο του δρόμου της Αγίας Βαρβάρας το οποίο ακροβατεί στην κόψη του ξυραφιού λόγω των αφόρητα ασφυκτικών πιέσεων που υπάρχουν σε σχέση με τον χρόνο παράδοσης του, ενώ την ίδια στιγμή τα ποσοστά απορρόφησης των δεσμευμένων κονδυλίων δεν είναι τα αναμενόμενα.
Όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος κ. Καζάσης «το πρόβλημα που σήμερα υπάρχει είναι ότι αν φτάσουμε μέχρι τον Ιούνιο και δεν έχουμε αύξηση της απορρόφησης των κονδυλίων, το έργο θα απενταχθεί και από το Εθνικό Σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και μετά θα καταλήξει έργο- “φάντασμα”.
Αυτό που έχει γίνει πλέον σαφές είναι ότι, αν δεν υπάρξει αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων, για να αντιμετωπιστούν τα πολυεπίπεδα προβλήματα που μπλοκάρουν το έργο, τα αποτελέσματα θα είναι ολέθρια. Όχι μόνο γιατί θα αναγκαστούμε να επιστρέψουμε πίσω τα 71 εκατ. ευρώ που έχουν διατεθεί από δύο χρηματοδοτικά προγράμματα, αλλά και γιατί δεν υπάρχουν περιθώρια διασφάλισης νέων κονδυλίων, με αποτέλεσμα ένα έργο ζωής για τη Μεσσαρά και ολόκληρο τον νομό Ηρακλείου να καταλήξει ένα έργο φάντασμα. Ωστόσο το θετικό της υπόθεσης είναι ότι υπάρχουν και καλά νέα. Ένα από αυτά είναι ότι, από τη Μ. Πέμπτη βρίσκεται στο Δικαστικό Μέγαρο Ηρακλείου ο φάκελος της μίας από τις δύο μεγάλες απαλλοτριώσεις που απαιτούνται να προχωρήσουν, και έτσι μπαίνει στην τελική ευθεία η διαδικασία της αποζημίωσης των δικαιούχων. Παράλληλα, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί στις 17-20 του μήνα, ο κεντρικός δρόμος θα κλείσει και θα γίνει η εκτροπή της κυκλοφορίας στην εργοταξιακή οδό που έχει διαμορφωθεί στο ύψος του Πανασού, ώστε να προχωρήσουν με εντατικούς ρυθμούς οι εργασίες στην έκταση που θα απελευθερωθεί.
Πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη…
Πραγματικά υπό κηδεμονία δύο εμπλεκόμενων Υπουργείων, του ΥΠΕΚΑ και Υποδομών, προχωρά το έργο. Στελέχη των Υπουργείων επισκέπτονται ανά 15νθήμερο το εργοτάξιο, προκειμένου να ελέγξουν την πρόοδο των εργασιών, αφού πλέον είναι σαφές ότι εάν το έργο δεν είναι λειτουργικό μέχρι τις 31 Μαρίου 2019, θα πρέπει να επιστρέψουμε τα χρήματα που έχουν δοθεί για το έργο από τα δύο χρηματοδοτικά προγράμματα, τα οποία αντιστοιχούν σε 71 εκ ευρώ.
Όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Φώτης Καζάσης, το πρόβλημα δεν είναι μόνο το κόστος της απώλειας των χρημάτων αυτών. Είναι και το ότι, μετά από μια τέτοια απευκταία εξέλιξη, δεν θα υπάρχουν περιθώρια ένταξης σε νέο πρόγραμμα πράγμα το οποίο σημαίνει ότι το έργο θα παραμείνει ημιτελές. Έτσι θα χάσουμε τα 71 εκατ. ευρώ συν τα χρήματα που έχουν δοθεί μέχρι τώρα, και ο δρόμος δεν θα μπορέσει να ολοκληρωθεί με αποτέλεσμα να καταλήξει ένα έργο φάντασμα. Για αυτόν τον λόγο έχει χτυπήσει καμπανάκι και η διαμόρφωση του δρόμου της Μεσαράς αντιμετωπίζεται σαν έργο ΕΣΠΑ από πλευράς ελέγχων και εποπτείας και από τη Διαχειριστική Αρχή αλλά και από το Υπουργείο Υποδομών που έχει συγκεκριμένη υπηρεσία η οποία παρακολουθεί τα έργα τα οποία είναι μη λειτουργικά. Στο πλαίσιο αυτό κάθε 15 μέρες έχουμε επίσκεψη από δύο φορείς που το ελέγχουν. Το πρόβλημα είναι ότι αν φτάσουμε μέχρι τον Ιούνιο και δεν υπάρξει αύξηση της απορρόφησης των κονδυλίων, το έργο θα απενταχθεί και από το Εθνικό Σκέλος του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και μετά θα γίνει φάντασμα. Επομένως, γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια πολυεπίπεδης αντιμετώπισης των προβλημάτων που υπάρχουν διότι τώρα παίζονται όλα για το έργο.
Οι απαλλοτριώσεις, οι ανασκαφές, οι αποθεσιοθάλαμοι και η… κακή μελέτη
Οι εκκρεμότητες που αφορούν την ολοκλήρωση δύο μεγάλων απαλλοτριώσεων, στη Γέργερη και τον Πανασό, οι δυσκολίες που υπάρχουν στην αντιμετώπιση των αρχαιολογικών ευρημάτων που έχουν εντοπιστεί στην αρχή του έργου και οι αποθεσιοθάλαμοι που δεν υπάρχουν για να τοποθετηθούν τα φερτά υλικά του εργοταξίου είναι μερικά από τα βασικότερα προβλήματα που συνδυαστικά βαλτώνουν την πορεία υλοποίησης του έργου.
Το θετικό της υπόθεσης είναι, όπως εξηγεί ο κ. Καζάσης, το γεγονός ότι προχωρά η μία από τις δύο μεγάλες απαλλοτριώσεις που πρέπει να γίνουν, η οποία εξελίσσεται στο ίδιο νομικό πλαίσιο που προχωρούν οι αντίστοιχες απαλλοτριώσεις του Καστελλίου. Οι σχετικοί φάκελοι βρίσκονται ήδη στο Δικαστικό Μέγαρο Ηρακλείου, από όπου και θα προκύψει μέσα μια γρήγορη διαδικασία το ποσό της απαλλοτρίωσης, σύμφωνα και με τα στοιχεία της έκθεσης του πιστοποιημένου εκτιμητή, ώστε στη συνέχεια τα χρήματα αυτά να κατατεθούν στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Με γρήγορες διαδικασίες, όπως τονίζει ο κ. Καζάσης, θα πρέπει να υπάρξει ένας αποτελεσματικός συντονισμός σε σχέση με τη διαχείριση των αρχαιολογικών ευρημάτων που έχουν εντοπιστεί, ώστε να προχωρήσει και αυτό το τμήμα του εργοταξίου στο οποίο σήμερα έχουν «παγώσει» οι εργασίες. Επίσης είναι σημαντικό να τρέξουν οι διαδικασίες ώστε να διαμορφωθούν οι αποθεσιοθάλαμοι που είναι αναγκαίο να γίνουν, ώστε να μεταφερθούν τα φερτά υλικά που βγαίνουν από διάφορα σημεία του εργοταξίου.
Μεγάλο κεφάλαιο, σύμφωνα με τον κ. Καζάση είναι η κακή μελέτη του έργου, καθώς προβλέπει ότι ο δρόμος θα πρέπει να περάσει από σημεία τα οποία εμφανίζουν μεγάλες γεωλογικές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες, καθώς τα εδάφη υποχωρούν, είναι σαθρά ή υπάρχουν υπόγεια νερά….
Ο ίδιος εκτιμά ότι μέχρι τις 17 ή το αργότερο ως τις 20 του μήνα θα κλείσει ο κεντρικός δρόμος και θα γίνει η εκτροπή της κυκλοφορίας στην εργοταξιακή οδό που έχει διαμορφωθεί στον Πανασό.
Η διαδικασία αυτή είναι αναγκαία, όπως εξηγεί, προκειμένου να προχωρήσουν οι εργασίες κατασκευής μιας γέφυρας που θα συνδέσει τη σήραγγα που βγαίνει από τη Αγία Βαρβάρα, η οποία υψομετρικά βρίσκεται 35 μέτρα πιο ψηλά από το υπόλοιπο οδικό δίκτυο.