Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει στην εκπαιδευτική κοινότητα του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου στα Δειλινά, η μετατροπή του όπως και του 10ου Λυκείου, με το οποίο συστεγάζονται, σε Ωνάσεια.
Το patris.gr είχε συνομιλήσει με τον Δημήτρη Σακελλάρη, διευθυντή του 9ου Γυμνασίου για να σχολιάσει αυτή την νέα συνθήκη που διαμορφώνεται για το σχολείο. Ο κ. Σακελλάρης είχε διατυπώσει τον προβληματισμό του σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα εισάγονται οι μαθητές στο σχολείο αλλά και για το εργασιακό καθεστώς της επόμενης ημέρας για τους καθηγητές.
Σειρά στις αντιδράσεις πήρε τώρα ο σύλλογος καθηγητών και καθηγητριών του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου, ο οποίος με ανακοίνωσή εκφράζει την διαμαρτυρία του για την μετατροπή του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου στα Δειλινά σε Ωνάσειο.
«Η σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και του Ιδρύματος Ωνάση διακυβεύει τον δημόσιο χαρακτήρα της παιδείας που αποτελεί θεμελιώδες και αναφαίρετο κοινωνικό αγαθό και δικαίωμα» αναφέρουν οι καθηγητές στην ανακοίνωσή τους.
Επίσης οι διδάσκοντες σημειώνουν, ότι «η μετατροπή του Γυμνασίου μας σε Ωνάσειο ουσιαστικά στερεί από τους μαθητές του σχολείου μας το αναφαίρετο και ιερό δικαίωμα της απρόσκοπτης πρόσβασης στη γνώση», καθώς όπως αναφέρουν τα δύο σχολεία των Δειλινών δεν θα είναι πλέον ανοικτά και προσβάσιμα σε όλα τα παιδιά της γειτονιάς, αλλά μόνον σε μαθητές που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις που ένας ιδιωτικός φορέας θα επιβάλλει.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του συλλόγου καθηγητών και καθηγητριών του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου
Με ιδιαίτερη αγανάκτηση και απογοήτευση διαπιστώσαμε τη Δευτέρα που έγινε και επισήμως η ανακοίνωση του καταλόγου των Δημοσίων Σχολείων που μετατρέπονται σε Ωνάσεια ότι μεταξύ αυτών βρίσκεται και το δικό μας, το 9ο Γυμνάσιο στα Δειλινά.
Ως σύλλογος διδασκόντων, αισθανόμαστε την ανάγκη να καταθέσουμε δημόσια τον προβληματισμό μας αλλά και την απερίφραστη αντίθεση μας στην κυβερνητική αυτή πρωτοβουλία η οποία λήφθηκε ερήμην μας. Οι λόγοι που υπαγορεύουν αυτήν μας τη στάση είναι οι εξής:
1. Η σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και του Ιδρύματος Ωνάση διακυβεύει τον δημόσιο χαρακτήρα της παιδείας που αποτελεί θεμελιώδες και αναφαίρετο κοινωνικό αγαθό και δικαίωμα. Η σύμπραξη του Δημοσίου με τον ιδιωτικό οργανισμό είναι ιδιαίτερα προνομιακή για το ίδρυμα Ωνάση, αφού το κράτος παραχωρεί στο ίδρυμα επί της ουσίας, όχι μόνον τη δημόσια περιουσία – τις κτηριακές,δηλαδή, υποδομές και την εν μέρει κάλυψη της μισθοδοσίας των εκπαιδευτικών που θα εργάζονται εκεί – αλλά και το δικαίωμα να επιβάλλει τους όρους του στο καθεστώς λειτουργίας του σχολείου, αλλάζοντας άρδην τον χαρακτήρα και τη φυσιογνωμία του. Φοβούμαστε ότι η πρωτοβουλία αυτή προοιωνίζεται πολύ δυσάρεστες εξελίξεις για το μέλλον της εκπαίδευσης και τη διασφάλιση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δημόσιου αγαθού της παιδείας στην Ελλάδα εν γένει.
2. Καταργεί την ισότητα των ευκαιριών που οφείλει ένα κράτος να διασφαλίζει για τους πολίτες του. Παρά τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες, η μετατροπή του Γυμνασίου μας σε Ωνάσειο ουσιαστικά στερεί από τους μαθητές του σχολείου μας το αναφαίρετο και ιερό δικαίωμα της απρόσκοπτης πρόσβασης στη γνώση. Η παρουσία του Ωνασείου σε μια γειτονιά με την κοινωνική και οικονομική διαστρωμάτωση των Δειλινών όχι μόνον δεν θα συμβάλει στην ανάπτυξη της, αλλά αντιθέτως θα δρομολογήσει την περαιτέρω υποβάθμιση της, αφού τα δύο σχολεία της δεν θα είναι πλέον ανοικτά και προσβάσιμα σε όλα τα παιδιά της γειτονιάς, αλλά μόνον σε μαθητές που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις που ένας ιδιωτικός φορέας θα επιβάλλει. Αυτό εγκαθιδρύει ένα καθεστώς διαχωρισμού, αδιανόητο για μια δημοκρατική χώρα και υπονομεύει την αρχή της ισότητας πρόσβασης στην εκπαίδευση, ενώ ενισχύει και διαιωνίζει τον κοινωνικό αποκλεισμό, καθώς πλέον τα σχολεία της περιοχής, αντί να προσφέρουν ίσες ευκαιρίες, θα εδραιώνουν και θα νομιμοποιούν τις κοινωνικές ανισότητες.
3. Αλλάζει το εργασιακό καθεστώς όσων είμαστε οργανικά τοποθετημένοι στο σχολείο και μας αναγκάζει πέρα από την οδύνη μας για την κατάργηση του σχολείου μας – στο οποίο, σημειωτέον, οι περισσότεροι υπηρετούμε επί σειρά ετών – να διαχειριστούμε και την αγωνία για την επόμενη ημέρα. Η αβεβαιότητα μας επιτείνεται από το γεγονός ότι μέχρι και σήμερα δεν έχουμε λάβει καμία επίσημη ενημέρωση από τους καθ’ ύλην αρμόδιους.
Η δημόσια εκπαίδευση είναι ένας ακρογωνιαίος λίθος της κοινωνίας μας, ένας πυλώνας που διασφαλίζει την κοινωνική συνοχή και την πρόοδο. Δεν είναι προνόμιο λίγων, αλλά δικαίωμα όλων. Η υπεράσπιση αυτού του δικαιώματος δεν είναι μόνον επιλογή, αλλά και καθήκον μας.
Οι καθηγητές /καθηγήτριες του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου