Στα άκρα οδηγήθηκε η κόντρα μεταξύ κυβέρνησης και ΣΥΡΙΖΑ, στο πλαίσιο συζήτησης της επίκαιρης ερώτησης του Χάρη Μαμουλάκη στη Βουλή για τον Βόρειο Οδικό Άξονα. Σε πολύ έντονους τόνους, αλλά και με αυστηρό ύφος, ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής επιτέθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ και τον βουλευτή Ηρακλείου.
«Μας παραδώσατε μια μολυβιά, ένα γονατογράφημα στο χάρτη της Κρήτης την οποία ονομάζετε έγκριση χάραξης» ανέφερε ο υπουργός χαρακτηριστικά για να τονίσει ότι «μέχρι το τέλος του χρόνου, κυβερνητικό κλιμάκιο θα κατέβει στην Κρήτη και όχι απλά θα σας πει πώς θα κάνουμε τον δρόμο, το οποίο έχουμε πει και προεκλογικά, αλλά θα σας πούμε και αυτό που εσείς δεν μας είπατε ποτέ, δηλαδή από πού θα βρούμε χρηματοδότηση».
Από την τοποθέτηση του υπουργού δεν έλλειψε και η ειρωνεία, λέγοντας στον Χάρη Μαμουλάκη τα εξής:
«Στην ερώτησή σας, που την καταθέτετε ξανά γιατί δεν ήσασταν ικανοποιημένος από την απάντησή μου, έχει αναφερθεί η κυβέρνηση, τόσο ο πρωθυπουργός όσο και εγώ στις προγραμματικές μου δηλώσεις, αλλά και μέσω κοινοβουλευτικού ελέγχου στις 9 Αυγούστου. Όμως, αφού επιμένετε, εδώ είναι ο ναός της Δημοκρατίας, ας βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά.
Ποια είναι, λοιπόν, η κληρονομιά του ΣΥΡΙΖΑ στο περιβόητο και πολύπαθο έργο του ΒΟΑΚ; Αν εμείς παραλάβαμε κάτι από την κυβέρνησή σας είναι κατ’ ουσία έναν διαγωνισμό εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Επαναλαμβάνω, ένας διαγωνισμός εκδήλωσης ενδιαφέροντος, για τον οποίο δεν υφίσταται καμία μελετητική ωριμότητα -έχουμε κάποιες προμελέτες- και κανένα ενδεικτικό περιεχόμενο του έργου».
Ο υπουργός επανέλαβε τη θέση του για πολλοστή φορά, ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα, χαρακτήρισε «γονατογράφημα» τις κινήσεις της προηγούμενης κυβέρνησης, ενώ υποστήριξε πως ο ΣΥΡΙΖΑ έχει πολιτικό θράσος να εγκαλεί την κυβέρνηση αυτή για το συγκεκριμένο έργο.
«Μιλάμε για μελετητική ωριμότητα του έργου πραγματικά ανύπαρκτη -και αυτό δεν το λέμε εμείς, αλλά όλος ο τεχνικός κόσμος- και για παντελή απουσία στρατηγικής μελέτης. Διότι επί τεσσεράμισι χρόνια δεν εκπονήθηκαν μελέτες ικανές να οδηγήσουν σε μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων» τόνισε μεταξύ άλλων ο υπουργός.
Πώς θα γίνει το έργο
Ο υπουργός Υποδομών, στη δευτερολογία του, επανέλαβε για μία ακόμα φορά, αυτά που πρώτη είχε αποκαλύψει η «Π» σε σχέση με το πώς θα γίνει ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης. «Ας τελειώνουν επιτέλους τα πολιτικά παραμύθια» ανέφερε σε υψηλούς τόνους ο υπουργός για να προσθέσει:
«Εμείς έχουμε πει ως αντιπολίτευση τι θα κάνουμε. Τα πράγματα είναι απλά. Θα πρέπει το έργο να γίνει σε δύο φάσεις. Θα πρέπει να έχει δύο βασικά τμήματα, τα οποία όμως θα πρέπει να εξεταστούν από ειδικές τεχνικές και οικονομικές μελέτες.
Είναι προφανές ότι άμεσα ο αυτοκινητόδρομος Χανιά-Άγιος Νικόλαος θα γίνει σε πρώτη φάση. Σε δεύτερη φάση θα γίνει το κομμάτι Κίσσαμος-Χανιά και Άγιος Νικόλαος-Σητεία με συγκεκριμένη χρηματοδότηση. Και έχουμε προτείνει χρηματοδοτικό εργαλείο που λέγεται «πληρωμές διαθεσιμότητας», που είναι ένα νέο είδος συμβάσεων παραχώρησης».
Για ποιο λόγο δεν έγινε το έργο
Αναφορές και στο παρελθόν έκανε ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής απαντώντας από το βήμα της Βουλής στο γιατί δεν έχει γίνει το έργο εδώ και σαράντα χρόνια.
«Να πούμε κάποτε την αλήθεια στον κρητικό λαό; Για ποιον λόγο δεν έχει γίνει εδώ και σαράντα χρόνια ο δρόμος; Ξέρετε για ποιον λόγο; Διότι το έργο αυτό δεν έχει εύκολη χρηματοδότηση. Γιατί στο έργο αυτό η σύμβαση παραχώρησης, που εσείς ως σύμβασης παραχώρησης προτείνετε να το κάνετε, σημαίνει διόδια, όπως σε όλον τον κόσμο» τόνισε ο υπουργός για να προσθέσει:
«Εγώ θα κατέβω στην Κρήτη και θα αποκαλύψω τι ήταν αυτό, που πραγματικά εννοούσατε, γιατί λέγατε σύμβαση παραχώρησης και μετά λέγατε ότι δεν θα βάλουμε διόδια.
Το έργο αυτό δεν έχει γίνει επί τόσα χρόνια γιατί δεν υπήρξε χρηματοδότηση. Επομένως πριν λέμε λόγια του αέρα η κυβέρνηση, η κάθε κυβέρνηση, οφείλει να πει πώς θα χρηματοδοτηθεί το έργο.
Εμείς είμαστε σε μια φάση μελετών, οικονομοτεχνικών και πολύ σύντομα θα σας πούμε ακριβώς τη λύση, από πού θα χρηματοδοτηθεί το έργο, διότι αν δεν σας πούμε από πού θα χρηματοδοτηθεί το έργο, απλά θα έχουμε μια αντιπαράθεση, απλά θα λέμε λόγια του αέρα, απλά θα μιλάμε για μελέτες, θα μιλάμε για χάραξη, αλλά τελικά δεν θα μιλάμε για το μείζον και για το πιο σοβαρό, πώς θα χρηματοδοτηθεί το συγκεκριμένο έργο».
Μαμουλάκης: “Δεν έχετε κανέναν σχεδιασμό”
Άμεση ήταν η απάντηση του βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη σε σχέση με το θέμα του ΒΟΑΚ.
«Δεν υπάρχει σχεδιασμός ούτε χρονοδιαγράμματα για τον ΒΟΑΚ, όπως φάνηκε από τις (μη) απαντήσεις που έδωσε σήμερα στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής» ανέφερε μεταξύ άλλων ο Χάρης Μαμουλάκης για να προσθέσει:
«Δεν υπάρχει όμως, ούτε και ενιαίο έργο «από Καστέλι μέχρι Σητεία», όπως έλεγε μέχρι χθες η κυβέρνηση ΝΔ, αφού – παρά το ότι κατηγορούσαν την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για αυτό – «σκέφτονται» να το χωρίσουν σε τρία τμήματα: Από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο, από Καστέλλι Κισσάμου μέχρι Χανιά και από Άγιο Νικόλαο μέχρι Σητεία!».
Ο Χάρης Μαμουλάκης υποστήριξε ότι ο υπουργός απέδειξε τελικά ότι δεν γνωρίζει σημαντικά ζητήματα αντίστοιχων έργων, αφού αναφέρθηκε στο ότι το έργο δεν πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες δεκαετίες εξαιτίας του ότι ήταν ασύμφορο οικονομικά.
«Αγνοεί προφανώς ότι έργα όπως η Ιωνία οδός ή το Καλαμάτα – Αθήνα (με σαφώς λιγότερες διελεύσεις), χρηματοδοτήθηκαν και κατασκευάστηκαν» επισημαίνει ο βουλευτής. Ο κ. Μαμουλάκης απαντά και στο θέμα της ερώτησης για το πότε θα επισκεφθεί την Κρήτη ο υπουργός, υποστηρίζοντας πως ακόμα κάτι τέτοιο παραμένει μυστήριο.
«Απαντήσεις περιμένουμε για το μείζον θέμα κατασκευής του ΒΟΑΚ κι απαντήσεις δεν παίρνουμε από την κυβέρνηση ΝΔ» αναφέρει σε δήλωσή του ο βουλευτής Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Μετά τα «σκίτσα» και τις «ιδέες», περάσαμε στις «μολυβιές» από τον αρμόδιο υπουργό. Για την ταμπακιέρα όμως, ούτε κουβέντα.
σΓια το ότι υπάρχει χάραξη, απαλλοτριώσεις και μια σειρά μελετών, ούτε κουβέντα. Φαίνεται ότι η κυβέρνηση ΝΔ δεν έχει καταλάβει τη σπουδαιότητα του έργου, δεν έχει κανέναν απολύτως σχεδιασμό και σίγουρα, δεν είναι στις προθέσεις της η αποκατάσταση αυτής της πολυετούς αδικίας για την Κρήτη: Η κατασκευή ενός σύγχρονου, ασφαλούς και λειτουργικού αυτοκινητοδρόμου»..