Τρία σωματεία ιδιοκτητών ταξί και συγκεκριμένα αυτό του Ηρακλείου, της Μυτιλήνης και της Κέρκυρας, καθώς και δύο επαγγελματικές ενώσεις ραδιοταξί από τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, κατέθεσαν αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ζητώντας την ακύρωση της απόφασης για την τοποθέτηση ειδικού αυτοκόλλητου στο πίσω δεξί τζάμι των οχημάτων τους.
Η υπόθεση συζητήθηκε προχθές, 12 Νοεμβρίου, και οι ενδιαφερόμενοι βρίσκονται σε αναμονή για την τελική απόφαση, που αναμένεται μέσα στον Δεκέμβριο. Οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί βασίζουν την προσφυγή τους, μεταξύ άλλων, στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που απαγορεύει την τοποθέτηση αντικειμένων που ενδέχεται να περιορίζουν την ορατότητα του οδηγού, καθώς και σε ευρωπαϊκές οδηγίες που σχετίζονται με την ασφάλεια στην οδήγηση.
«Δεν είμαστε αντίθετοι στην τοποθέτηση σήμανσης στο όχημα, αλλά διαφωνούμε με το σημείο που επιλέγει το κράτος», αναφέρει ο Γιάννης Βαρδαβάκης, πρόεδρος του συλλόγου επαγγελματιών ιδιοκτητών ταξί Ηρακλείου, προσθέτοντας ότι το αυτοκόλλητο, όταν τοποθετείται στο πίσω δεξί πάνω μέρος, εμποδίζει την οδηγική συμπεριφορά και αυξάνει τον κίνδυνο ατυχημάτων.
Η θέση των σωματείων είναι ότι προτάθηκαν εναλλακτικές λύσεις, όπως η τοποθέτηση της σήμανσης στο φινιστρίνι, που δεν θα επηρεάζει την ορατότητα. Σύμφωνα με τον κ. Βαρδαβάκη, παρά τις προτάσεις αυτές, το Υπουργείο Οικονομικών και οι αρμόδιοι εκπρόσωποί του επέμειναν αδιάλλακτα στην αρχική θέση, γεγονός που θεωρείται από τον κλάδο ως ένδειξη «στοχοποίησης» και «στιγματισμού».
Η έντονη αντίδραση των επαγγελματιών οφείλεται και στην πεποίθηση ότι το μέτρο δεν προάγει τη βελτίωση της υπηρεσίας, ενώ επιβαρύνει τις καθημερινές τους δραστηριότητες. Οι οδηγοί ταξί σημειώνουν πως το αυτοκόλλητο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου προβλήματος που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ο οποίος ήδη επιβαρύνεται με υψηλά κόστη προμηθειών από τις τράπεζες για την προσαρμογή στις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
«Η υψηλή προμήθεια τραπεζών σε μια υπηρεσία που το κόμιστρο ορίζεται από το κράτος αυξάνει τα λειτουργικά μας έξοδα και επιβαρύνει την καθημερινή μας εργασία», υπογραμμίζει ο κ. Βαρδαβάκης. Σύμφωνα με τους επαγγελματίες, η πολιτεία πρέπει να λάβει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες των οδηγών ταξί και να επανεξετάσει τόσο τη θέση του αυτοκόλλητου όσο και τις τραπεζικές προμήθειες, για να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του κλάδου.
Αναμένουν, λοιπόν, την απόφαση του ΣτΕ, ευελπιστώντας πως θα υπάρξει δικαίωση που θα διαφυλάξει την οδική ασφάλεια και την επαγγελματική τους ακεραιότητα. Ξεκινούν οι έλεγχοι στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις Σε εντατικούς ελέγχους σε κεντρικές οδούς της Αθήνας, σε πιάτσες ταξί, στο Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και σε κεντρικούς σταθμούς ΚΤΕΛ της Αττικής, προχώρησαν ειδικά κλιμάκια της ΑΑΔΕ τις τελευταίες 48 ώρες προκειμένου να εξακριβωθεί αν οι οδηγοί ταξί έχουν συμμορφωθεί με την υποχρέωσή τους να έχουν εγκατεστημένο το ειδικό αυτοκόλλητο στο πίσω δεξί παράθυρο του οχήματος τους.
Το συγκεκριμένο αυτοκόλλητο ενημερώνει τους πελάτες ότι τα ταξί είναι υποχρεωμένα να δέχονται πληρωμές και μέσω της χρήσης POS. Από τους ελέγχους που διενεργήθηκαν αλλά και από τις λίστες που απέστειλαν τα κατά τόπους σωματεία, εκτιμάται ότι πανελλαδικά περίπου το 50% των οδηγών ταξί έχουν συμμορφωθεί με τη συγκεκριμένη υποχρέωση.
Οι έλεγχοι πρόκειται να συνεχιστούν και τις επόμενες ημέρες τόσο στην Αττική όσο και στην υπόλοιπη χώρα. Μέχρι στιγμής, όσοι οδηγοί εντοπίστηκαν χωρίς εγκατεστημένο αυτοκόλλητο δέχθηκαν συστάσεις και καταγράφηκαν τα στοιχεία τους, ενώ τα πρόστιμα πρόκειται να ενεργοποιηθούν από τα τέλη της εβδομάδας για όσους εντοπιστούν να μην έχουν συμμορφωθεί με την πρόβλεψη του νόμου. Ο νόμος προβλέπει ότι, σε περίπτωση μη επικόλλησης της αυτοκόλλητης ταμπέλας, το πρόστιμο θα ανέρχεται στα 1.000 ευρώ.