Υπόγειο πάρκινγκ στο Ηράκλειο: Μια ιστορία που πάει πίσω στην δεκαετία του ’90
Fb: Ηράκλειο Κρήτης από ψηλά

Η συζήτηση για υπόγειο πάρκινγκ στο Ηράκλειο είναι πραγματικά μια πάρα πολύ παλιά συζήτηση.

Η τωρινή Δημοτική Αρχή φέρνει ξανά στο προσκήνιο μια μελέτη που έρχεται από το 2007 και αποφασίζει να εκκινήσει τις διαδικασίες για την κατασκευή υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων στη Λεωφόρο Δημοκρατίας.

Ωστόσο ψάχνοντας στο αρχείο της «Πατρίς» διαβάζουμε από το ρεπορτάζ της Λίλιαν Δαφερμάκη από τις 13 Ιουλίου 2020 (δείτε το εδώ), ότι ήδη από τη δεκαετία του ’90 είχαν ξεκινήσει οι διαδικασίες για υλοποίηση ενός υπόγειου πάρκινγκ.

Συγκεκριμένα, παρατίθενται στο ρεπορτάζ έγγραφα από το επίσημο αρχείο του Δημοτικού Συμβουλίου με Δήμαρχο τον Κώστα Κληρονόμο, μέσω των οποίων δρομολογούνται οι διαδικασίες για να προχωρήσουν οι σχετικές μελέτες που θα ανοίξουν το δρόμο της υλοποίησης του.

Το 2004 γίνεται η προγραμματική σύμβαση του Δήμου Ηρακλείου με την τότε ΔΕΠΤΑΗ προκειμένου να αναλάβει η δημοτική επιχείρηση το δύσκολο και σύνθετο αυτό εγχείρημα ως πιο ευέλικτος φορέας στην υλοποίησή του, παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν προκειμένου να μη φύγει το έργο από τον αυστηρό δημόσιο έλεγχο του Δήμου.

Εκείνη την εποχή τα βασικά εμπόδια που προέκυψαν αποδείχτηκαν ανυπέρβλητα: Η οικονομική κάλυψη του εγχειρήματος, η αδυναμία χρηματοδότησης από τον αναπτυξιακό νόμο και οι αντιδράσεις για τις φθορές που θα προκαλούσε στο πάρκο Γεωργιάδη.

Η συζήτηση επανεκκινεί το 2020, εξ ου και το ρεπορτάζ που αναφέραμε παραπάνω.

Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα από το ρεπορτάζ της «Πατρίς»

“Και τα δύο αυτά κρίσιμα ζητήματα (χρηματοδότηση & φθορές στο πάρκο Γεωργιάδη) συζητήθηκαν στην τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΠΑΝΑΛ, όπου οι τοποθετήσεις που έγιναν από όλες τις πλευρές ανέφεραν ότι για κανένα λόγο δεν θα πρέπει να προκληθεί η ελάχιστη ζημιά στον ένα από τους δύο μεγάλους πνεύμονες πρασίνου που έχει η πόλη, που δεν είναι άλλος από το πάρκο Γεωργιάδη. Όπως τονίσθηκε, υπάρχουν σύγχρονες τεχνικές λύσεις που μπορούν να δώσουν διέξοδο σε τέτοια ζητήματα που αφορούν την αντιστήριξη του πάρκινγκ με τρόπο αποτελεσματικό.

Αντίστοιχα το διοικητικό συμβούλιο συζήτησε και το δεύτερο σημαντικό θέμα, που αφορά στη χρηματοδοτική κάλυψη του έργου, το κόστος του οποίου εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 12 εκατ. ευρώ. Για την υλοποίηση ενός τόσο μεγάλου και σύνθετου τεχνικά σχεδιασμού, φαίνεται ότι ανοίγουν όλα τα σενάρια, ανάμεσα στα οποία είναι η κατασκευή του με κρατική χρηματοδότηση, η ανάθεση του έργου σε ιδιώτη, η διαδικασία ΣΔΙΤ δηλαδή σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Η απάντηση αναμένεται να δοθεί μέσα από τη διαδικασία επικαιροποίησης των μελετών του έργου, το οποίο εκτιμάται ότι θα έχει μια διάρκεια μελετητικής και κατασκευαστικής προετοιμασίας που δεν μπορεί να είναι λιγότερη από δύο χρόνια. Θυμίζουμε ότι με βάση τον αρχικό σχεδιασμό του έργου, το υπόγειο γκαράζ της πλατείας Ελευθερίας οργανώνεται σε 11 ημιεπίπεδα, με διαφορά ύψους το ένα από το άλλο 1,5 μ. Το βάθος του πάρκινγκ κάτω από το έδαφος της λεωφόρου Δημοκρατίας εκτείνεται σε 20 μ.”

Ένα χρόνο μετά, το 2021, διαβάζουμε πάλι σε δημοσίευμα της «Πατρίς», ότι: «Στην τριπλέτα της συμμετοχής ιδιώτη, της λήψης δανείου και της διάθεσης ίδιων κεφαλαίων της ΔΕΠΑΝΑΛ, καταλήγει η επικαιροποιημένη οικονομοτεχνική μελέτη της κατασκευής του υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων στην πλατεία Ελευθερίας όπου αναμένεται να δημιουργηθούν 610 θέσεις πάρκιγκ».

Έκτοτε η συζήτηση μοιάζει να σταματάει, τουλάχιστον στη δημόσια σφαίρα, με εξαίρεση κάποιες σποραδικές αναφορές σε ένα τέτοιο πλάνο από αρμόδια χείλη. Η προηγούμενη δημοτική αρχή με δήμαρχο τον Βασίλη Λαμπρινό, έβαλε σε εφαρμογή το πλάνο με το πεζοδρομημένο κέντρο και την στόχευση για δημιουργία περιφερειακών του κέντρου χώρων στάθμευσης και η δημιουργία ενός τέτοιου είδους χώρου έφυγε από το προσκήνιο.