Στην τριπλέτα της συμμετοχής ιδιώτη, της λήψης δανείου και της διάθεσης ίδιων κεφαλαίων της ΔΕΠΑΝΑΛ, καταλήγει η επικαιροποιημένη οικονομοτεχνική μελέτη της κατασκευής του υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων στην πλατεία Ελευθερίας όπου αναμένεται να δημιουργηθούν 610 θέσεις πάρκιγκ.
Το πρώτο παραδοτέο κείμενο της πρώτης φάσης της μελέτης βρίσκεται ήδη στα χέρια της δημοτικής Αρχής που μελετά βήμα βήμα τον σχεδιασμό αυτό, αξιολογώντας ότι μπορεί να δώσει διέξοδο και λύση στο μεγάλο πρόβλημα της στάθμευσης των οχημάτων. Όπως είναι γνωστό, μετά την προ 10ετίας τροποποίηση του αναπτυξιακού νόμου, η ΔΕΠΑΝΑΛ δεν μπορεί να αποσπάσει χρήματα για την υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου, οπότε αναζητά διαφορετική επενδυτική φόρμουλα.
Αυτό αναφέρεται στην επικαιροποιημένη οικονομοτεχνική μελέτη που προτείνει «η χρηματοδό́τηση της επένδυσης να γίνει με συνδυασμό χρήσης ιδίων κεφαλαίων του Παραχωρησιούχου, Επιχορή́γηση της ΔΕΠΑΝΑΛ μέσω αύ́ξησης του μετοχικού́ κεφαλαίου και μακροπρό́θεσμο τραπεζικό́ δανεισμό́.
Το εξεταζό́μενο σχή́μα στηρί́ζεται σε σύ́μβαση παραχώ́ρησης, στο οποίο η ΔΕΠΑΝΑΛ δεν πραγματοποιεί́ καμία δέ́σμευση κεφαλαίων, παρά́ μό́νο την εισφορά́ του Δήμου Ηρακλείου (ως αύ́ξηση μετοχικού́ κεφαλαί́ου). Επιπρό́σθετα, δεν αναλαμβά́νει κανένα επιχειρηματικό́ κίνδυνο».
Ειδικότερα η κάλυψη του συνολικού κόστους θα προκύψει από την εισφορά της ΔΕΠΑΝΑΛ που θα συμμετέχει με ένα ποσοστό της τάξης του 30% δηλαδή 2.658.748 ευρώ. Επίσης με τη συμμετοχή του ο ιδιώτης στην επένδυση θα καλύψει το 25% του κόστους που αντιστοιχεί σε 2.215.398 ευρώ. Η οικονομοτεχνική μελέτη προβλέπει επίσης τη λήψη δανείου 3.987.717 ευρώ.
Η μελέτη εξετάζει με σχολαστικότητα όλες τις οικονομικές παραμέτρους της επένδυσης σε σχέση με το κόστος λειτουργίας αλλά και την απόδοση που θα έχει όταν αρχίσει να λειτουργεί ο υπόγειος σταθμός.
Πώς θα γίνει ο νέος υπόγειος σταθμός αυτοκινήτων
Ο υπόγειος σταθμός αυτοκινήτων χωροθετείται κάτω από τη λεωφόρο Δημοκρατίας στο τμήμα της από την οδό Ανθεμίου μέχρι την οδό Αβέρωφ. Η πρόσβαση των οχημάτων στον υπόγειο σταθμό θα γίνεται από δύο εισόδους εκ των οποίων η μια πύλη θα βρίσκεται επί της οδού Ικάρου (κοντά στην πύλη εξόδου του Αγ. Γεωργίου). Η άλλη είσοδος θα βρίσκεται στη λεωφόρο Δημοκρατίας απέναντι από το δημοτικό πάρκο.
Η έκθεση αναφέρει ότι η περιοχή όπου θα κατασκευαστεί ο σταθμός είναι πυκνοκατοικημένη και κεντρική με εμφανή έλλειψη χώρων στάθμευσης. Οι καθημερινοί́ χρή́στες των χώρων στάθμευσης αναμέ́νεται να είναι κυρίως οι επισκέπτες της παλιάς πό́λης του Ηρακλείου (στά́θμευση ωρίαίας αποζημί́ωσης) και οι περίοικοι και εργαζό́μενοι στη περιοχή́.
Θυμίζουμε ότι με βάση των αρχικό σχεδιασμό του έργου, το υπόγειο γκαράζ της πλατείας Ελευθερίας οργανώνεται σε 11 ημιεπίπεδα, με διαφορά ύψους το ένα από το άλλο, 1,5 μ. Το βάθος του πάρκινγκ κάτω από το έδαφος της λεωφόρου Δημοκρατίας εκτείνεται σε 20 μ.
Ένα έργο-30 χρόνια συζήτηση
Ο δημόσιος διάλογος για ένα έργο που έρχεται να δώσει διέξοδο στο οξύ πρόβλημα στάθμευσης στην πόλη ξεπερνά τα 30 χρόνια, γεγονός που δείχνει από πόσο νωρίς είχε καταγραφεί η ανάγκη δημιουργίας ενός υπόγειου σταθμού.
Από τη 10ετία του ΄90 στο επίσημο αρχείο του Δημοτικού Συμβουλίου μπορεί να συναντήσει κανείς την τότε πολιτική ηγεσία της Λότζια, με τον δήμαρχο κ. Κ. Κληρονόμο να δρομολογεί τις διαδικασίες για να προχωρήσουν οι σχετικές μελέτες που θα ανοίξουν το δρόμο της υλοποίησής του.
Επισήμως το 2004 γίνεται η προγραμματική σύμβαση του Δήμου Ηρακλείου με την τότε ΔΕΠΤΑΗ προκειμένου να αναλάβει η δημοτική επιχείρηση το δύσκολο και σύνθετο αυτό εγχείρημα ως πιο ευέλικτος φορέας στην υλοποίησή του, παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν προκειμένου να μη φύγει το έργο από τον αυστηρό δημόσιο έλεγχο του Δήμου.
Οι φιλόδοξες ανακοινώσεις που ακολούθησαν σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα βάσει των οποίων θα έχει η πόλη στη διάθεσή της τον υπόγειο σταθμό πάρκινγκ αυτοκινήτων στην πλατεία Ελευθερίας, «κάηκαν» η μια μετά την άλλη, καθώς, βασικά εμπόδια αποδείχτηκαν ανυπέρβλητα. Η οικονομική κάλυψη του εγχειρήματος, η αδυναμία χρηματοδότησης από τον αναπτυξιακό νόμο και οι αντιδράσεις για τις φθορές που θα προκαλούσε στο πάρκο Γεωργιάδη.
Τα κρίσιμα αυτά ζητήματα έχουν εξεταστεί από τη διοίκηση της ΔΕΠΑΝΑΛ, που εγγυάται ότι θα εξασφαλίσει ότι δεν θα πρέπει να προκληθεί η ελάχιστη ζημιά στον ένα από τους δύο μεγάλους πνεύμονες πρασίνου που έχει η πόλη, καθώς υπάρχουν σύγχρονες τεχνικές λύσεις που μπορούν να δώσουν διέξοδο σε τέτοια ζητήματα που αφορούν την αντιστήριξη του πάρκινγκ με τρόπο αποτελεσματικό. Σε ό,τι αφορά το κομμάτι της οικονομικής κάλυψης του έργου οι απαντήσεις θα δοθούν στο σύνολό τους από την οικονομοτεχνική έκθεση που βρίσκεται σε εξέλιξη.