Στην τελική ευθεία το “καλώδιο” της Κρήτης! Έφθασε στην Περιφέρεια Κρήτης προς έγκριση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη λεγόμενη «μεγάλη διασύνδεση» της Κρήτης, που θα συνδέσει ηλεκτρικά την Κρήτη με την υπόλοιπη Ελλάδα μέσω της Αττικής.
Εντυπωσιακό στη μελέτη είναι το γεγονός πως στον τίτλο της το έργο αναφέρεται ως τμήμα του έργου PCI Euroasia Interconnection, που υποδηλώνει ότι η ελληνική πλευρά δείχνει να αντιλαμβάνεται πως η κατασκευή του αγωγού δεν μπορεί να κατασκευαστεί ως εθνικό έργο, αλλά ως έργο συνεργασίας με την Κομισιόν.
Η μελέτη θα πάει στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Είναι μεγάλο έργο, τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης κ. Νικ. Καλογερής. Ενώ όμως στον τίτλο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, το έργο υποδηλώνεται ότι θα κατασκευαστεί ως τμήμα του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, φαίνεται πως οι συζητήσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί, συνεχίζοντας να δημιουργούν προβλήματα στην εξέλιξή του, αλλά και να ναρκοθετούν την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου, που πρέπει να έχει κατασκευαστεί το αργότερο ως το 2022.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Έλληνας υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, απέστειλε δεσμευτική επιστολή προς τον Ευρωπαίο επίτροπο Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανέτε, στην οποία και του ζητά να απαντήσει ως το τέλος Φεβρουαρίου για το αν τελικά η Κομισιόν προτίθεται το έργο να κατασκευαστεί εντασσόμενο στο PCI.
Ο υπουργός τονίζει ότι η ελληνική πλευρά είναι διατεθειμένη να προχωρήσει το έργο της μεγάλης διασύνδεσης ακόμα και χωρίς συγχρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη». Παράλληλα, επισημαίνει ότι η Ελλάδα στηρίζει την υλοποίηση του έργου ως PCI, αρκεί να διατηρήσει ο ΑΔΜΗΕ τον έλεγχο του 51% στην οντότητα που θα το φέρει εις πέρας.
Ο κ. Σταθάκης προσθέτει ότι η διατήρηση του χαρακτηρισμού του PCI θα ωφελούσε την Ελλάδα και την Κύπρο με πολλούς τρόπους, αλλά θα πρέπει να συμμορφωθεί η πλευρά της Euroasia και να δεχτεί την «Αριάδνη» που έχει συστήσει ο ΑΔΜΗΕ ως μοναδικό φορέα υλοποίησης, πράγμα που έχει διορία να πράξει ως τις 28 Φεβρουαρίου.
Στα πλαίσια αυτά, ο Έλληνας υπουργός καλεί τον επίτροπο να πράξει τα δέοντα και να γίνει κοινή επεξεργασία των βημάτων υλοποίησης του σημαντικού αυτού έργου. Σε διαφορετική περίπτωση, η Ελλάδα θα αποσύρει τη στήριξή της στο έργο ως PCI.
Υπενθυμίζεται ότι το θέμα συμμετοχής της Κομισιόν και του Euroasia Interconnection στην κατασκευή του έργου έχει προκαλέσει πολλαπλούς τριγμούς και καθυστερήσεις, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει βρεθεί κάποια οριστική λύση. Υπενθυμίζεται επίσης πως το αρχικό κεφάλαιο της «Αριάδνη Interconnection» είναι 200 εκατομμύρια ευρώ και με αυτό θα είναι φορέας υλοποίησης του τμήματος του έργου που αφορά την Ελλάδα, εφόσον ο Euroasia αποφασίσει να συμμετέχει με ποσοστό 39 % ή και με μικρότερο στην κατασκευή.
Χωρίς αυτές οι λεπτομέρειες να έχουν επίσημα αποσαφηνιστεί, η ελληνική πλευρά προχωρά τις διαδικασίες προκειμένου να μην χάσει χρόνο και δεσμευτικές ημερομηνίες, ενώ πιθανότατα για να υπάρχει η αναφορά εκτέλεσης του έργου ενταγμένου στο PCI, προφανώς η κυβέρνηση έχει προφορικές ή άτυπες δεσμεύσεις για συμμετοχή του Euroasia στο έργο. Πάντως, ακόμα κι αν ο Euroasia Interoconnection δεν αποδεχθεί τελικώς τη συμμετοχή του στο έργο, η ελληνική πλευρά έχει ήδη πραγματοποιήσει συζητήσεις με άλλες εταιρείες αναφορικά με το έργο.
Όπως είναι γνωστό, ενδιαφέρον έχουν δείξει ο διαχειριστής του Βελγίου Elia και ο αντίστοιχος γαλλικός RTE. Βέβαια το αν θα συμμετέχουν ή όχι παραμένει ασαφές και θα ξεκαθαρίσει μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο.
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, που έχει φθάσει στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης πάντως, όπως επιβεβαιώνει ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης Νίκος Καλογερής, αναμένεται να τεθεί υπόψη του συνόλου των μελών του συμβουλίου και όχι της Επιτροπής Περιβάλλοντος.
Ο λόγος για τον οποίο η μελέτη θα φθάσει απευθείας στο Περιφερειακό Συμβούλιο αντί της Επιτροπής, είναι προφανής και σχετίζεται με τη σπουδαιότητα του έργου, αλλά και με το πόσο σημαντικό είναι για την Κρήτη και την Ευρώπη ευρύτερα.