Της Αντωνίας Κουτσάκη
Τι μπορεί να γυρεύει μια οδοντίατρος στο τιμόνι του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης;
H απάντηση μπορεί να δοθεί με πολλά λόγια, αλλά μπορεί να περιγραφεί με δύο κυρίως λέξεις: “φλόγα” και “αγωνία”.
“Φλόγα” για να αναδειχθούν η ιστορία και η προσφορά του στα πολιτιστικά πράγματα του τόπου και “αγωνία” ώστε να λαμβάνονται οι καλύτερες αποφάσεις προκειμένου το θέατρο να πατήσει γερά στα πόδια του, ξεπερνώντας υφάλους που εδώ και χρόνια ταλανίζουν την πορεία του.
“Επιθυμία μου είναι αναφέρει μιλώντας στην “Π” η πρόεδρος του και περιφερειακή σύμβουλος κ. Σοφία Μαλανδράκη- να “μπορέσει να στηριχτεί από προγράμματα αλλά και με τη χρήση καινούριων τεχνολογιών να πατήσει γερά στο παρόν. Ένα σύγχρονο θέατρο που κουβαλά την ιστορία του και επικοινωνεί με τον κόσμο του”.
Στη συνέντευξή της στην “Π” η κ. Μαλανδράκη μιλά μεταξύ άλλων για τα προβλήματα που έφερε η κρίση και η πανδημία, για την στήριξη από την Περιφέρεια και την αυτοδιοίκηση, για τα σχεδια και το όραμά της για το θέατρο που αγκαλιάζει όλους τους Κρητικούς.
Όλα αυτά μαζί με το στοίχημα που θέλει να κερδίσει “Εκείνο -λέει χαρακτηριστικά-το μειδίαμα μετά την παράσταση, εκείνη την έκφραση πως σε ταξίδεψε μια ιστορία, εκείνη τη σύσπαση που βγάζει η συγκίνηση, να τη βλέπω όσο πιο συχνά γίνεται από το Λασίθι μέχρι τα Χανιά. Και να ταξιδέψει τη Μεσόγειο”.
“Πρώτη φορά περιφερειακός στο τιμόνι για μένα σημαίνει θέατρο όλης της Κρήτης με έδρα τα Χανιά”
-Από τον Οκτώβριο του 2019 είστε το τιμόνι του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης. Ποιά είναι τα σχέδιά σας για αυτό;
-Είναι καιρός για σχέδια άραγε; Και στο τιμόνι; Και χωρίς να έχω καμιά σχέση με τον καλλιτεχνικό χώρο; Και ενεργή σε ένα άκρως απαιτητικό επάγγελμα;
Τρόμος στ’ αλήθεια! Κάπου όμως βαθειά τρεμόπαιζε μια φλόγα. Η ιστορία του.
Κάπως έτσι βρέθηκα στο Θέατρο γιατί πιστεύω πως το δυναμικό παρόν τιμά την ιστορία ενός φορέα και υποδέχεται το μέλλον με αισιοδοξία.
Η δυναμικότητά λοιπόν με καλές παραγωγές που θα αφορούν τον κόσμο είναι από τις προτεραιότητές μου. Ο κόσμος διψάει για καλό θέατρο και το ΔΗΠΕΘΕΚ μπορεί να του το προσφέρει.
Η οικονομική και διοικητική σταθερότητα επίσης είναι αυτή που δημιουργεί το αρμονικό περιβάλλον για καλή συνεργασία και ισχυρή δημιουργία, ζητούμενο που καθίσταται ακόμα δυσκολότερο στην εποχή του κοροναϊού, αλλά έχει ουσιώδη προτεραιότητα.
Πιστεύω ότι το ΔΗΠΕΘΕΚ ως σημαντικός παράγοντας πολιτισμού και μοναδικός όσο αφορά το είδος του για την Κρήτη καλείται να παίξει ένα ευρύτερο ρόλο με διείσδυση στην κοινωνία και στα πολιτιστικά πράγματα του τόπου.
Η εστίαση κατ αρχήν σε παραγωγές και συμπαραγωγές που παρουσιάζονται στο νησί και όταν υπάρχει η δυνατότητα με προσεκτικά βήματα να ανοίγεται και ευρύτερα σε άλλα μέρη.
Είναι σημαντική για μένα και η ανάδειξη της κληρονομιάς του. Του αρχειακού υλικού, του βεστιαρίου του κ.α.
Επιθυμία μου είναι να μπορέσει να στηριχτεί από προγράμματα αλλά και με τη χρήση καινούριων τεχνολογιών να πατήσει γερά στο παρόν. Ένα σύγχρονο θέατρο που κουβαλά την ιστορία του και επικοινωνεί με τον κόσμο του.
-Τι σημαίνει ότι για πρώτη φορά ηγείται του θεατρου, μια περιφερειακή σύμβουλος όπως εσείς;
– Προσωπικά είναι τιμή για μένα η ομόφωνη πρόταση του Δ.Σ του θεάτρου για τη θέση της Προέδρου. Δεδομένου ότι η πλειοψηφία των μετοχών ανήκει στο Δήμο Χανίων ήταν αναμενόμενο να ηγείται εκπρόσωπος του Δήμου.
Η ενασχόλησή μου με τα κοινά, στην ευρύτερη περιοχή των Χανιών για πολλα χρόνια, μού έδωσε τη δυνατότητα για γνωριμίες και συνεργασίες με ανθρώπους που είχαν τις ίδιες αγωνίες και την ίδια αν θέλετε εσωτερική ανάγκη ουσιαστικής προσφοράς που να απαντάει στις σημερινές ανάγκες των ανθρώπων. Κάπως έτσι συναντηθήκαμε με τον Παναγιώτη Σημαντηράκη Δήμαρχο Χανίων όταν ήταν Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας Κρήτης και εγώ αντίστοιχα Πρόεδρος της Ενωσης Γονέων Δ.Χανίων. Η συνεργασία μας υπήρξε εξαιρετική και η βοήθεια του πολύτιμη. Η εμπιστοσύνη του μου έδωσε την ώθηση να αναλάβω αυτή την τιμητική μεν αλλά και γεμάτη ευθύνη θέση. Το πρώτη φορά Περιφερειακός στο τιμόνι για μένα, μεταφράζεται πολύ απλά το Θέατρο όλης της Κρήτης με έδρα τα Χανιά.
Σαν Περιφερειακή λόγω των υποχρεώσεων μου, μιλάω για την Κρήτη με ανθρώπους από όλη την Κρήτη. Η επαφή, η συναναστροφή βοηθάει στο να γίνουν κοινωνοί του έργου, των δυνατοτήτων και των αναγκών του Θεάτρου.
Είναι πολλή δουλειά, πολλή ευθύνη, η καθημερινή ενασχόληση με την ιδιότητα της Προέδρου και της Περιφερειακής Συμβούλου. Πραγματικά καταθέτω δυνάμεις διοχετεύοντας αμφίδρομα πληροφορίες και ενέργειες για να γίνεται το καλύτερο.
Αυτό είναι το ζητούμενο για μένα και πιστεύω ότι είναι υποστηρικτική η ιδιότητα της Συμβούλου από την μέχρι τώρα πορεία.
-Ο περιφερειάρχης κ. Αρναουτάκης με την ευκαιρία της ανάληψης των καθηκόντων σας, ανέφερε ότι το ΔΗΠΕΘΕ χρειάζεται “την έμπρακτη στήριξη όλων των φορέων του νησιού, για ένα θέατρο υψηλής ποιότητας τέχνης-πολιτισμού που να είναι συνεχώς ανοιχτό στην κοινωνία όλης της Κρήτης και να ενισχύει τον συγκρητισμό’’. Πόσο κοντά είμαστε σε όλο αυτό;
-Ο Περιφερειάρχης μας οξύνους και εύστοχος όπως πάντα, ανασύρει ουσιαστικά και αναδεικνύει έναν από τους σκοπούς ίδρυσης των ΔΗΠΕΘΕ, την πολιτιστική προαγωγή του λαού, που επιτυγχάνεται βέβαια με θέατρο και τέχνη στη βέλτιστή τους μορφή.
Η ουσιαστική πολιτιστική αποκέντρωση επιτυγχάνεται με ανάδειξη του εντόπιου καλλιτεχνικού δυναμικού αλλά και προσέλκυση δυνάμεων από το κέντρο σε όλα τα επίπεδα της καλλιτεχνικής παραγωγής.
Έτσι το Θέατρο είναι ανοιχτό στην κοινωνία αμφίδρομα. Η κοινωνία να απολαμβάνει τέχνη υψηλής ποιότητας και οι άνθρωποι της τέχνης να μπορούν να δημιουργήσουν και να εργαστούν στην περιφέρεια ισότιμα με το κέντρο. Να μπορούν να ζήσουν και να σκεφτούν το μέλλον τους, να δημιουργήσουν και να ονειρευτούν και όχι απλώς να επιβιώσουν.
Και να συναντούν μέσα από τις παραστάσεις την κοινωνία σε μια αλληλεπίδραση, ουσία του συγκρητισμού που πιστεύει και προσπαθεί ο Περιφερειάρχης.
Πρόσφατα η απόφαση της Περιφέρειας να στηρίξει τους ανθρώπους της τέχνης στην Κρήτη για το πολιτιστικό καλοκαίρι 2020, επιβεβαίωσε πως ο συγκρητισμός χτίζεται στην πράξη.
“Είναι καιρός να ενεργοποιηθεί ο πανάρχαιος θεσμός της θεατρικής χορηγίας”
-Πώς πρέπει κατά την γνώμη σας να εκφραστεί η έμπρακτη στήριξη όλων των φορέων του νησιού;
-Έχουμε την τύχη να μας στηρίζουν μικροί και μεγάλοι Δήμοι όπως και η Περιφέρεια και η ΠΕΔ. Αυτό δε συμβαίνει σε άλλα μέρη. Δεν αρκεί όμως. Θέλουμε τη στήριξη και άλλων Δήμων. Τα επιμελητήρια μπορούν να βοηθήσουν. Οι μεγάλες επιχειρήσεις επίσης. Οι μεγάλοι σύλλογοι κ.α
Ένας πανάρχαιος θεσμός, η θεατρική χορηγία είναι καιρός να ενεργοποιηθεί.
Εχει το νησί τη δυνατότητα. Θα τους ψάξουμε και ίσως αυτοί μας αναζητήσουν. Είναι στις προθέσεις μας.
-Είναι το ΔΗΠΕΘΕΚ στην συνείδηση του κόσμου ένα θεατρο για όλη την Κρήτη;
Έχει ενδιαφέρον η ερώτηση. Με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους είναι. Ο πρόγονος του ΔΗΠΕΘΕΚ, η ΕΘΕΚ (Εταιρεία Θεάτρου Κρήτης) ιδρύθηκε από σπουδαίες προσωπικότητες της εποχής από τους 4 νομούς της Κρήτης σε μια εποχή που υπήρχε αρκετή τοπική εσωστρέφεια. Η εκπληκτική της πορεία, θεραπευτική για το νησί, έκανε το Θέατρο της Κρήτης να ριζώσει για τα καλά στις καρδιές των Κρητικών. Πρώτο Περιφερειακό Θέατρο δηλαδή. Στην πορεία του σα ΔΗΠΕΘΕΚ αγαπήθηκε για τις παραστάσεις του, αγαπήθηκε γιατί έφτασε και στις αυλές των σχολείων και αργότερα με τις παιδικές παραστάσεις και στις τάξεις των σχολείων. Ναι είναι το Θέατρο της Κρήτης για όλους τους Κρητικούς. Και όσο πιο ανθηρό είναι τόσο ευκολότερα θα τους συναντά.
-Ποιο είναι εν τέλει το στοίχημα που θέλετε να κερδίσετε;
Εκείνο το μειδίαμα μετά την παράσταση, εκείνη την έκφραση πως σε ταξίδεψε μια ιστορία, εκείνη τη σύσπαση που βγάζει η συγκίνηση, να τη βλέπω όσο πιο συχνά γίνεται από το Λασίθι μέχρι τα Χανιά.
Και να ταξιδέψει τη Μεσόγειο. “Με την προγραμματική σύμβαση του Υπουργείου Πολιτισμού με τα ΔΗΠΕΘΕ αναγκαστικά θα γίνουν βήματα”
-Η φετινή χρονιά είναι έτος αφιερωμένο στη Μελίνα, η οποία δημιούργησε τον θεσμό. Η υπουργός Πολιτισμού κ. Μενδώνη με αφορμή αυτή την επέτειο έκανε λόγο για ένα καινούργιο, δυναμικό ξεκίνημα για την αναγέννηση των ΔΗΠΕΘΕ. Έχουν γίνει κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση;
-Η φωτεινή Μελίνα Μερκούρη τον 1983 οραματίστηκε και υλοποίησε το θεσμό των ΔΗΠΕΘΕ. Πίστεψε στην πολιτιστική αποκέντρωση και τα προίκισε τότε για να παράγουν και όχι να εισάγουν πολιτισμό. Όπως αναφέρω και αλλού η κ. Μενδώνη πριν την πανδημία κάλεσε αυτοδιοικητικούς και καλλιτεχνικούς Δ/ντες σε επανεκκίνηση των ΔΗΠΕΘΕ. Όλα πήγαν πίσω όπως καταλαβαίνετε με την καραντίνα, αλλά εν όψει της τριετούς προγραμματικής το 2021 του Υπουργείου με τα Θέατρα θα γίνουν αναγκαστικά βήματα. Καθ’ όσον σε αυτή την προγραμματική θα ενσωματωθούν με βούληση του Υπουργείου και οι προτάσεις που προέκυψαν από τις συζητήσεις. Ασφαλώς η διαδικασία είναι δυναμική και αμφίδρομη.
Ελπίζουμε οι αποφάσεις να ισχυροποιήσουν το θεσμό. Δεν μπορεί να γίνει επανεκκίνηση χωρίς οικονομική στήριξη. Χρειάζονται γενναίες αποφάσεις και η συμπερίληψη των συζητήσεων να αποτυπωθεί στις αποφάσεις για να προχωρήσουμε.
-Έχουν στηριχθεί επαρκώς τα οικονομικά του θεάτρου;
-Να ξεκινήσουμε απ’ τα βασικά. Τα ΔΗΠΕΘΕ χρηματοδοτούνται από το Υπουργείο Πολιτισμού και την αυτοδιοίκηση. Αυτά τα χρήματα είναι η βασική μας χρηματοδότηση. Είναι απαραίτητη η αύξηση τόσο από το Υπουργείο,όσο και από την αυτοδιοίκηση.
Είναι αναγκαίο γιατί πέραν του κοινωνικού ρόλου υπάρχουν και συγκεκριμένες υποχρεώσεις του Θεάτρου και καλό είναι να μην χρειάζεται να καταφεύγει κανείς σε ταχυδακτυλουργικά, αλλά να υπάρχει ένα σταθερό οικονομικό περιβάλλον.
Η αλήθεια είναι ότι στο μικρό διάστημα που είμαι στο Θέατρο έχω να πω αρκετά ευχαριστώ.
Και ίσως είναι ευκαιρία γιατί και η διευθέτηση προς επίλυση χρόνιων ζητημάτων, που στερούσαν το ταμείο μας από κάποια χρήματα, είναι σαφέστατη οικονομική στήριξη και ευχαριστώ τον Πρόεδρο κ. Κουράκη και το ΔΣ της ΠΕΔ γι αυτό. Όπως και η έμπρακτη στήριξη της Περιφέρειας και του κ. Αρναουτάκη στην καλοκαιρινή μας παραγωγή που μας έδωσε ώθηση να προχωρήσουμε. Άλλωστε ο Περιφερειάρχης σε κάθε ευκαιρία επαναβεβαιώνει τη διάθεσή του να είναι ουσιαστικά δίπλα στο Θέατρο.
Πρέπει να γίνει σαφές οτι η ρέουσα χρηματοδότηση πρέπει να επιτρέπει στο Θέατρο να είναι συνεπές προς τις υποχρεώσεις του και να μπορεί χωρίς φόβο να κάνει ακόμα περισσότερα.
Ο σχεδιασμός εν μέσω κοροναϊού
-Πιστεύετε ότι πρέπει να υπάρχει εξωστρέφεια ή κυρίως συνεργασία με ντόπιο καλλιτεχνικό δυναμικό;
-Είμαστε σαφείς ότι θέλουμε συνεργασία με καλλιτέχνες που ζουν στην Κρήτη. Και η παραγωγή είναι πιο προσιτή και υποστηρίζουμε τον ρόλο μας.
Είναι επιλογή μας και έχουν προτεραιότητα στο βαθμό που δεν αλλοιώνει το προσδοκούμενο αποτέλεσμα. Είμαστε αυστηροί σ αυτό. Αυτό δε σημαίνει βέβαια εσωστρέφεια.
Η εξωστρέφεια εκφράζεται με πολλούς τρόπους. Με συνεργασία με τα άλλα ΔΗΠΕΘΕ π.χ. Με συμπαραγωγές. Με τη δημιουργία θελκτικού περιβάλλοντος ώστε να έρθουν φωτεινά, ισχυρά ονόματα και όχι μόνο για μια παραγωγή αλλά να παραμείνουν και για τις επόμενες.
-Νέα επίσης στην θέση της είναι η καλλιτεχνική διευθύντρια του θεατρου σκηνοθέτις Ευτυχία Θεοδώρου. Πώς είναι η συνεργασία σας;
-Η κ.Έφη Θεοδώρου είναι στο ΔΗΠΕΘΕΚ δεύτερο χρόνο. Νομικός πρώην αναπληρώτρια Δ/ντρια Εθνικού Θεάτρου.
Η αλήθεια είναι ότι ως οδοντίατρος που είναι το επάγγελμα μου, ο όρος καλλιτεχνικός Διευθυντής με παρέπεμπε σε κάτι που έχει σχέση με την τέχνη!
Γνωρίζοντας την Έφη εκτίμησα τη σπιρτάδα και τη ζωογόνα δύναμη του ανθρώπου της τέχνης που κατεβαίνει λίγο στη γη κάνει πράξεις με νούμερα και αριθμούς και ξαναανεβαίνει να κάνει Θέατρο. Με τρομερή ευκολία οφείλω να παραδεχτώ!
Αφουγκράζεται τις πληροφορίες, τις σκέψεις και τους προβληματισμούς μας και τα μετασχηματίζει και τα επεξεργάζεται για να μας φέρει τις προτάσεις. Είναι σημαντικό να υπάρχει επικοινωνία.
Όπως καταλαβαίνετε, η συνεργασία μας είναι εξαιρετική σ αυτό το σύντομο διάστημα και αυτό οφείλεται και στα μέλη του Δ.Σ και τη σύμπνοια και ομοθυμία όλων να κάνουμε το καλύτερο για το θέατρο. Το καλό κλίμα επιτρέπει να γίνεται καλή δουλειά. Επιτρέπει τον υγιή διάλογο. Αριστέα, Γιάννη, Δημήτρη, Αντώνη, Γιώργο, Ζωή ευχαριστώ.
Αυτό που έχει σημασία για μένα είναι ότι μέχρι στιγμής όπου υπήρχαν διαφωνίες ή διαφορετικές απόψεις, οι αποφάσεις ήταν αποτέλεσμα συζήτησης. Και πιστέψτε με έχουμε μεγάλη αγωνία να παίρνουμε τις καλύτερες.
-Ετοιμάζεται από το ΔΗΠΕΘΕΚ μετά το lockdown το έργο “Φαέθων” Μιλήστε μας για την παράσταση.
-Η επιλογή μας για παραστάσεις το καλοκαίρι του 2020 σε ανοιχτούς χώρους όπως ανέφερα παραπάνω οδήγησε στον Φαέθοντα. Η κ Θεοδώρου σε μια παράσταση με φυσικά σκηνικά, στο ηλιοβασίλεμα θα παρουσιάσει την εκρηκτική πορεία του Φαέθωντα να συναντήσει τον πατέρα του Ήλιο. Η έκτακτη επιχορήγηση του Υπουργείου, η στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης και ο λογικός προυπολογισμός του έργου, μάς δίνουν τη δυνατότητα να ανταποδώσουμε στον κόσμο προσφέροντας δωρεάν τις παραστάσεις για το κοινό. Η παράσταση θα δοθεί σε αρχαιολογικούς χώρους στην Κρήτη, κάποιοι για πρώτη φορά (Φιρκά στα Χανιά, Αρμένοι, Μοναστηράκι στο Ρέθυμνο, Κηποθέτρο Καζαντζάκη στο Ηράκλειο, Λατώ στο Λασίθι) και σε σημαντικούς εκτός Κρήτης: Μήλο, Δήλο Κεραμεικό.
-Ποιο είναι το πρόγραμμα των έργων που θα παρουσιάσετε μέσα στην χρονιά;
-Δύσκολο να μιλήσεις για πρόγραμμα όταν το lockdown παραμονεύει. Υπάρχει ο αρχικός σχεδιασμός του έτους που θα αναδιαμορφώνεται κατόπιν νεότερων αποφάσεών μας, λόγω των συνεχών ανατροπών και περιορισμών που υπάρχουν λόγω της πανδημίας.
Στις προθέσεις μας είναι να ανέβει τον Σεπτέμβριο του 2020 η χειμερινή μας παραγωγή (Γυιοί και Κόρες) που η αναφορά της σε ιστορικά γεγονότα μέσα από αφηγηματικές ιστορίες, με αρκετές από αυτές να αφορούν την Κρήτη βρήκε ανταπόκριση και την υποδέχτηκε ο κόσμος θερμά.
Δεν μπορώ να ανακοινώσω κάτι άλλο και θα κλείσω με κάτι σπουδαίο που δείχνει τις πραγματικές δυνατότητες που αναδεικνύονται όταν συναντιούνται και συμπορεύονται θεσμοί και άνθρωποι.
Η πρόταση παραγωγής της Περιφέρειας Κρήτης για το 2021 της σύγχρονης όπερας (ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΙΧΑΛΗΣ του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή) θα είναι συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕΚ. Στόχος στη συγκεκριμένη παραγωγή να συμμετέχει στο μεγαλύτερο βαθμό το μουσικό και καλλιτεχνικό δυναμικό της Κρήτης. Και με τους μεγάλους Δήμους προτεινόμενους ως συνεργαζόμενους Φορείς και σκηνοθέτιδα την κ Θεοδώρου, γίνεται εμφανές πως το Θέατρο της Κρήτης συναντά και δημιουργεί με όλη τη Κρήτη.
“Τη ζωή και τη δημιουργία τη βαδίζεις με αισιοδοξία και προσεκτικά βήματα”
Από την οικονομική κρίση κατ’ ευθείαν στην πανδημία και τον εγκλεισμό. Αυτό σίγουρα επηρρέασε το ΔΗΠΕΘΕ. Αλλάζει κάτι στον σχεδιασμό σας;
Στην οικονομική κρίση τα ΔΗΠΕΘΕ συρρικνώθηκαν. Πριν την πανδημία η Υπουργός κ.Μενδώνη μίλησε για επανεκκίνηση, ακριβώς γιατί αδυνατούσαν να επιτελέσουν το ρόλο τους. Η καραντίνα που ακολούθησε, μας βρήκε μόλις στην 4η παράσταση της χειμερινής μας παραγωγής. Το “Γυιοί και Κόρες” με τις σπονδυλωτές ιστορίες του, που αρκετές εξ αυτών ήταν αφηγήσεις ανθρώπων της Κρήτης, σταμάτησε ξαφνικά όπως και τόσα άλλα στη ζωή μας τότε. Η παράσταση άρεσε στον κόσμο και ήταν μεγάλη χαρά για μας, γιατί συζητήθηκε με εξαιρετικά σχόλια και υπήρχε ενδιαφέρον για να γίνουν παραστάσεις και πέραν του προγράμματος. Και ξαφνικά τίποτα. Για να γνωρίζει ο κόσμος, το Θέατρο εκπλήρωσε τις οικονομικές του υποχρεώσεις προς τους συντελεστές της παράστασης στο ακέραιο ως ώφειλε. Είχαμε όμως μεγάλη απώλεια στο ταμείο διότι δεν διακινήθηκαν εισιτήρια. Ένα μάγκωμα το νιώσαμε και μια αμηχανία και ανασφάλεια για την επόμενη μέρα. Αλλά το καινούριο περιβάλλον ήταν κοινό για όλους και θα κάναμε το καλύτερο, όπως θα κάναμε και για το σπίτι μας. Έτσι είπαμε.
Η καλλιτεχνική μας δ/ντρια κ. Εφη Θεοδώρου ήταν σε συνεχή επαφή με το Υπουργείο Πολιτισμού. Μόλις λοιπόν ανακοινώθηκε ότι κάποιες δράσεις σε αρχαιολογικούς χώρους θα επιχορηγηθούν ήταν πανέτοιμη για να μας προτείνει τα επόμενα βήματα και έτσι θα παρουσιάσουμε τον Φαέθοντα το καλοκαίρι του 2020. Η αξιοποίηση των εξωτερικών χώρων ήταν άλλωστε στον προγραμματισμό μας από τις αρχές του χρόνου και η συγκυρία την ανέδειξε.
Και στην καραντίνα βέβαια στο πλαίσιο των δράσεων πολιτισμού (Μένουμε Σπίτι) έγιναν δωρεάν μεταδόσεις μαγνητοσκοπημένων παραστάσεων του ΔΗΠΕΘΕΚ.
Όλος ο κόσμος, όλη η Ελλάδα ζει και κινείται και προγραμματίζει στο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί με την επιδημία του covid 19. Ξέρουμε ότι ο προγραμματισμός μας μπορεί να ακυρωθεί την επόμενη μέρα και επειδή υπογράφουμε συμβάσεις να έχει κόστος δυσβάσταχτο. Τη ζωή και τη δημιουργία τη βαδίζεις με αισιοδοξία και προσεκτικά βήματα.
Αυτό κάνουμε σχεδιάζοντας κατά το δυνατόν αν όχι σε ασφαλές τουλάχιστον σε μη επικίνδυνο για το Θέατρο περιβάλλον. Και για να το δούμε και λίγο διαφορετικά η σημερινή συγκυρία με τους περιορισμούς της ξαναδίνει στα ΔΗΠΕΘΕ το ρόλο τους στην πολιτιστική αποκέντρωση.