ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ

Το μπαράζ των τοπικών αντιδράσεων για την εκχώρηση στο ΤΑΙΠΕΔ της έκτασης που θα απελευθερωθεί από την απομάκρυνση του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκη προκάλεσε διευκρινιστικές δηλώσεις από τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Παναγιώτη Σταμπουλίδη, ο οποίος έσπευσε να αποσαφηνίσει ότι δεν σχεδιάζεται η ιδιωτικοποίηση, αλλά συζητείται η τεχνοκρατική υποστήριξη της αξιοποίησης της περιοχής.

Στη Λότζια άκουσαν με ανακούφιση τις διευκρινίσεις αυτές, ενώ ο δήμαρχος Β. Λαμπρινός διαβεβαιώνει ότι η εξέλιξη αυτή δεν αναιρεί τα όσα αποφασίστηκαν στην προχθεσινή σύσκεψη, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι θα επιδιωχθεί να γίνει η συνάντηση και με το αρμόδιο υπουργείο και παράλληλα θα συγκληθεί κοινή συνεδρίαση του Δημοτικού και Περιφερειακού Συμβουλίου για το επίμαχο θέμα.

Οι τοπικοί βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έσπευσαν να σχολιάσουν ότι ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί να κάνει «το μαύρο – άσπρο» ενώ ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Δ.Βρύσαλης υπογραμμίζει τις ευθύνες της δημοτικής Αρχής η οποία πριν από έναν χρόνο δεν αποδέχτηκε την πρόταση της παράταξής του  ότι η αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου θα πρέπει γίνει αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών και να απεμπλακεί από τα χέρια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του ΤΑΙΠΕΔ.

Οι διευκρινίσεις

«Ντόμινο» εξελίξεων πυροδότησε η προχθεσινή σύσκεψη που συγκλήθηκε με πρωτοβουλία του δημάρχου Ηρακλείου και τη συμμετοχή του περιφερειάρχη των τοπικών βουλευτών και των δημοτικών παρατάξεων, καθώς λίγες ώρες μετά ο εκπρόσωπος του ΤΑΙΠΕΔ Π. Σταμπουλίδης έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει την ιδιωτικοποίηση της έκτασης που θα απελευθερωθεί από το αεροδρόμιο Ν. Καζαντζάκη.

Όπως είπε θα αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου για την ωρίμανση των αναγκαίων μελετών, στη διαδικασία αξιοποίησης της έκτασης που θα απελευθερωθεί μετά την απομάκρυνση του αεροδρομίου. Περιέγραψε ότι μέσα από αυτή τη διαδρομή διασφαλίζεται η ευελιξία που απαιτείται για να μην μπλοκάρουν τα επενδυτικά σχέδια αξιοποίησης της περιοχής ενώ υπεραμύνθηκε της τεχνογνωσίας του ΤΑΙΠΕΔ το οποίο σημείωσε ότι μπορεί και επιδιώκει να έχει τον ρόλο του τεχνικού συμβούλου σε έργα δημόσιων φορέων και δήμων.

Η αντίδραση της Λότζια

“Δεν αλλάζει κάτι στον σχεδιασμό” μας έσπευσε να ξεκαθαρίσει ο δήμαρχος Ηρακλείου Β. Λαμπρινός, ο οποίος έδειξε ανακουφισμένος από τις δηλώσεις που έγιναν ότι η εμπλοκή του ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει στόχο την αποκρατικοποίηση της δημόσιας έκτασης που καταλαμβάνει το αεροδρόμιο Ν.Καζαντζάκη, το 1/3 της οποίας αποτελεί δημοτική περιουσία.

Ο ίδιος έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι θα γίνει κανονικά η συνάντηση με τα εμπλεκόμενα κυβερνητικά στελέχη προκειμένου να αποσαφηνιστούν όλα τα θολά σημεία του σχεδιασμού για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Καζαντζάκη και στη συνέχεια θα ακολουθήσει η σύγκληση κοινής συνεδρίασης του Δημοτικού και Περιφερειακού Συμβουλίου.

Μέσα από τις επαφές αυτές θα πρέπει να ξεκαθαριστούν μια σειρά από ζητήματα, καθώς ο Δήμος Ηρακλείου βρίσκεται αντιμέτωπος με νέα δεδομένα που δεν υπήρχαν στο τραπέζι όταν έπαιρνε τα εύσημα των υπουργών για την πρόταση που κατέθεσε διεκδικώντας να εκπονήσει Ειδικό Χωρικό Σχέδιο. Για παράδειγμα, είναι κρίσιμο να καταστεί σαφές ποια είναι και από πού σχεδιάστηκαν τα επενδυτικά σχέδια τα οποία έρχεται να υλοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ και σήμερα προβάλλονται σαν κρίσιμο διακύβευμα για την αξιοποίηση της έκτασης.

Επίσης είναι κρίσιμο να ξεκαθαριστεί ποιο είναι το μέλλον της πρότασης που κατέθεσε ο Δήμος για το Ειδικό Χωρικό της περιοχής και πώς αλληλοεπιδρούν τα δρομολογούμενα επενδυτικά σχέδια με την πρόταση της Λότζια. Ακόμα σοβαρό ζήτημα είναι το «πως» και το «αν» μπορούν να συνυπάρξουν οι προτάσεις του Δήμου με τον σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ και ποια τελικά είναι η θέση της τοπικής κοινωνίας στο αναπτυξιακό μέλλον της περιοχής.

Αντιδράσεις

Μετά τις δηλώσεις του εντεταλμένου συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ Π. Σταμπουλίδη, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Ηγουμενίδης, Σ. Βαρδάκης,  Χ. Μαμουλάκης σε κοινή  δήλωση τους τόνισαν ότι  «ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, αφού παραδέχτηκε ότι όντως έκανε αναφορά, από τη Θεσσαλονίκη, στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» και τις διαδικασίες της Μονάδας Ωρίμανσης Έργων του Ταμείου, προσπάθησε να θολώσει τα νερά, λέγοντας ότι ήταν ένα απλό «παράδειγμα» έργου. Δεν πείθει κανέναν.

Κατανοούμε την ανάγκη της κυβέρνησης της ΝΔ να αναδιπλωθεί έπειτα από τις έντονες αντιδράσεις του Δήμου Ηρακλείου και των τοπικών φορέων, θα πρέπει όμως και οι κυβερνώντες να αντιληφθούν ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτή καμία απόφαση που θα αφορά την επόμενη μέρα για την έκταση του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», ερήμην της τοπικής κοινωνίας. Ούτε καν ως «παράδειγμα».

Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΜεΡΑ25 Γ. Λογιάδης ανέφερε ότι «δεν έπρεπε να αποτελεί έκπληξη καθώς αυτός είναι ο ρόλος των οργάνων που θεσμοθετήθηκαν με τους μνημονιακούς ρόλος. Όλη η δημόσια περιουσία έχει εκχωρηθεί και έχει δεσμευτεί από τους θεσμούς και την τρόικα για 99 χρόνια από τους μνημονιακούς νόμους και τις μνημονιακές κυβερνήσεις. Μιλάμε για λιμάνια, αεροδρόμια, ενέργεια, ύδρευση, δημόσιες εκτάσεις. Ο Έλληνας φορολογούμενος τα εκσυγχρονίζει και το υπερταμείο τα ξεπουλά».

Τις βαριές ευθύνες της δημοτικής Αρχής στη διαχείριση της κρίσιμης υπόθεσης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» σημειώνει με ανακοίνωσή του ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Δημήτρης Βρύσαλης, τονίζοντας ότι το ζητούμενο για τη δημοτική Αρχή είναι να μην αποκλειστεί ο Δήμος Ηρακλείου από τη μεγάλη μπίζνα που πάει να στηθεί και όχι να διασφαλίσει ότι η αξιοποίησή του θα γίνει αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών.

Παράλληλα επιρρίπτει ευθύνες στους τοπικούς τοπικοί βουλευτές της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ που υποκριτικά εμφανίστηκαν υπερασπιστές της δημόσιας περιουσίας, όταν τα κόμματα τους έχουν ψηφίσει και το ΤΑΙΠΕΔ, και την ένταξη σ’ αυτό της δημόσιας περιουσίας (αεροδρόμιο, λιμάνι, πρώην κτίριο αστυνομίας κτλ), και το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και το νέο υπερ-μνημόνιο σε βάρος των λαών.

Ακόμα υπογραμμίζει ότι η διέξοδος για τα λαϊκά συμφέροντα δεν βρίσκεται στην αναμονή, στις δήθεν επιτροπές υπευθύνων, στις νομικές διεκδικήσεις. Βρίσκεται στην οργάνωση της λαϊκής πάλης, για να βάλει ο ίδιος ο λαός τη σφραγίδα του στις εξελίξεις. Μόνο ο λαϊκός παράγοντας θα σώσει τη δημόσια περιουσία.