Μετά το τραμ… η Λότζια ανοίγει το κεφάλαιο των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων με σκοπό να διασφαλίζει την εύκολη μετακίνηση των δημοτών στο κέντρο της πόλης, προκειμένου να θεμελιώσει συνθήκες ευέλικτης πρόσβασης στον ιστορικό ιστό, χωρίς αυτοκίνητο. Στο πλαίσιο αυτό, προχωρούν οι διαδικασίες για την αγορά δύο ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα σημερινά λεωφορεία του αστικού ΚΤΕΛ που μεταφέρουν δωρεάν τους πολίτες στο κέντρο της πόλης.
Όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Εργων κ. Γιάννης Αναστασάκης, «το έργο αυτό έρχεται τώρα να συμπληρώσει τη σημαντική προσπάθεια του Δήμου Ηρακλείου να δημιουργήσει δύο διαδρομές για μικρά λεωφορεία που επανασχεδιάστηκαν για να καλύπτουν τις ανάγκες του επιβατικού κοινού εντός των τειχών της πόλης του Ηρακλείου σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ.
Πρόκειται για μία υποδομή που θα καλύπτει τις ανάγκες μετακίνησης των Ηρακλειωτών αλλά και των επισκεπτών της πόλης χωρίς επιβάρυνση στην κυκλοφορία, ενώ παράλληλα θα αναδεικνύει και θα ενισχύει το ιστορικό – εμπορικό κέντρο. Στόχος είναι η μεταφορά με του επιβατικού κοινού κατευθείαν στο κέντρο της πόλης του Ηρακλείου από τη συντομότερη διαδρομή.
Ο ίδιος σημειώνει ότι θα γίνει επανασχεδιασμός της διαδρομής που θα εκτελούν τα ηλεκτρικά λεωφορεία μετά την αγορά τους, καθώς η εμπειρία έχει δείξει ότι σήμερα η μια από τις δύο γραμμές και συγκεκριμένα αυτή του Παγκρητίου είναι εξαιρετικά δημοφιλής, σε αντίθεση με τη δεύτερη γραμμή που ξεκινά από τον Καράβολα που δεν έχει την ίδια τύχη. Στο πλαίσιο αυτό, όταν αγοραστούν τα ηλεκτρικά λεωφορεία, θα ενεργοποιηθούν σε δρομολόγια τα οποία θα εξυπηρετούν καλύτερα τους πολίτες.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αγορά του νέου μεταφορικού μέσου για την πόλη γίνεται στο πλαίσιο του έργου «Κοινές Δράσεις για τη Δημιουργία Πράσινων – Περιβαλλοντικά Φιλικών Διαδρομών μέσα σε Τουριστικές Περιοχές» και με ακρωνύμιο «ECORouTs».
Πρόκειται για ένα έργο με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους 24 μήνες, το οποίο θα συγχρηματοδοτηθεί κατά 85% από κοινοτικούς πόρους και 15% εθνικούς, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος INTERREG V-A Ελλάδα – Κύπρος 2014 – 2020.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου «ECORouTs» είναι 1.616.000,00€, ενώ ο προϋπολογισμός του Δήμου Ηρακλείου για την υλοποίηση των δράσεων που θα αναλάβει ως επικεφαλής εταίρος του έργου ανέρχεται στα 813.530,00€. Ο γενικότερος σκοπός του έργου «ECORouTs» είναι η ελάττωση των εκπομπών CO2 και άλλων αερίων επιβλαβών τόσο για την ανθρώπινη υγεία όσο και για το φυσικό περιβάλλον.
Παράλληλα στόχος είναι η υιοθέτηση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών που θα βελτιώνουν τη διαχείριση των μεταφορών και θα εισάγουν μέτρα και πολιτικές που θα στηρίζουν τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, ειδικότερα στις τουριστικές περιοχές.
Κύριες δράσεις του έργου, μεταξύ άλλων, είναι η προμήθεια δύο ηλεκτροκίνητων λεωφορείων μικρού μεγέθους, η επάνδρωση και η πιλοτική λειτουργία τους, η δημιουργία διαδικτυακής εφαρμογής που θα επιτρέπει τη λήψη πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο για αφίξεις, αναχωρήσεις, στάσεις και διαδρομή λεωφορείων, η εφαρμογή συστήματος τηλεματικής για ηλεκτρονικές πινακίδες με στόχο την καλύτερη ενημέρωση του επιβατικού κοινού.
Δημοτική συγκοινωνία ή ιδιώτες;
Ενώ προχωρά η διαδικασία για τη διενέργεια ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού με σκοπό την προμήθεια των δύο νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, το ερώτημα που τίθεται είναι πώς θα λειτουργούν τα δύο αυτά οχήματα. Θα προχωρήσει ο Δήμος Ηρακλείου στο μεγάλο βήμα της οργάνωσης δημοτικών συγκοινωνιών ή θα επιλέξει να κινηθεί με ιδιώτη;
Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Εργων με δηλώσεις του στην «Π» τονίζει ότι σε αυτή τη φάση δεν είναι έτοιμος να απαντήσει στο ερώτημα αυτό, καθώς και τα δύο σενάρια είναι υπό μελέτη.
Συγκεκριμένα, όπως τονίζει, εάν ο Δήμος προχωρήσει στη δημιουργία δημοτικών συγκοινωνιών, θα πρέπει να οργανωθεί σε άλλη βάση, να προχωρήσει σε προσλήψεις προσωπικού να διασφαλίσει τη συντήρηση και τη λειτουργία των λεωφορείων.
Το δεύτερο σενάριο είναι να συνεχιστεί η συνεργασία με το αστικό ΚΤΕΛ αλλά σε διαφορετική οικονομική βάση, ακριβώς επειδή τα έξοδα χρήσης των ηλεκτρικών λεωφορείων ασφαλώς θα είναι πολύ λιγότερα.