Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΜΕΛΕΤΗ Αλλάζουν όλα στην πόλη!

Το μεγάλο κεφάλαιο της κυκλοφοριακής μελέτης της παλιάς πόλης ανοίγει διάπλατα η Λότζια, με πρώτο σταθμό την Επιτροπή Κυκλοφορίας που συγκαλείται την ερχόμενη Παρασκευή, για να ακολουθήσει στη συνέχεια μια ευρεία διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς και την κοινωνία.

Η νέα κυκλοφοριακή μελέτη και τα προτεινόμενα σενάριά της φέρνουν τα πάνω στην οργάνωση της κίνησης των οχημάτων στον ιστορικό ιστό, καθώς εισηγείται ρηξικέλευθες προτάσεις σε σχέση   με αντιδρομήσεις, νέους κόμβους, νέους ποδηλατοδρόμους και τη διαχείριση της στάθμευσης των οχημάτων. Μεταξύ των προτάσεων που ξεχωρίζουν είναι η αμφιδρόμηση της Δουκός Μποφώρ, η δημιουργία νέων κυκλικών κόμβων στις οδούς Γρ. Γεωργιάδου- Χ. Τρικούπη- Α. Παπανδρέου- Λ. Κνωσού και στο σημείο συνάντησης της Λεωφόρου Δημοκρατίας και της οδού Γερωνυμάκη και η δημιουργία ποδηλατόδρομων.

Το μεγάλο κεφάλαιο της κυκλοφοριακής οργάνωσης της παλιάς πόλης ανοίγει τη συζήτηση στη συνεδρίαση της Επιτροπής Κυκλοφορίας
Αλλαγές στην κίνηση των οχημάτων στην παραλιακή λεωφόρο

Πού θα γίνουν πεζοδρομήσεις

Η μεγάλη συζήτηση για την κυκλοφοριακή οργάνωση της παλιάς πόλης ανοίγει με φόντο την ταχεία εξέλιξη των εργασιών ανάπλασης στο ιστορικό κέντρο. Εδώ η πρόταση των μελετητών προβλέπει – στο πλαίσιο της προσπάθειας  για δραστική μείωση της διαμπερούς κυκλοφορίας στον ιστορικό ιστό- να γίνει η πεζοδρόμηση του άξονα Δικαιοσύνης στο λεωφ. Καλοκαιρινού μέχρι την οδό Καζάνη.

Παράλληλα στη μελέτη προτείνεται η διεύρυνση των πεζοδρομήσεων συμπεριλαμβάνοντας σε αυτές τις οδούς Έβανς (μικρή Έβανς) και Σμύρνης, Ζωγράφου, Χατζημιχάλη Γιάνναρη, και τις κάθετες σε αυτές, Γιαννιτσών, Τζαγκαράκη, Ρούσου Χούρδου και Κοζύρη καθώς και την 1821. Με την προτεινόμενη πεζοδρόμηση εκτιμάται σταδιακά ότι θα μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος ΙΧ οχημάτων που προσεγγίζει σήμερα την περιοχή είτε από τη λεωφόρο Δημοκρατίας  είτε από την λεωφόρο Ικάρου, θα αναπτυχθεί η εμπορική δραστηριότητα των καταστημάτων και θα αναβαθμιστεί αισθητικά και τουριστικά η περιοχή.

Αλλαγές στην κίνηση των οχημάτων στην παραλιακή λεωφόρο  προτείνει η κυκλοφοριακή μελέτη
η κυκλοφοριακή μελέτη

Δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας

Οι μελετητές προτείνουν τη δημιουργία ενός άξονα ήπιας κυκλοφορίας, που αποτελείται από τις οδούς: Μπιζανίου – Θησέως – Κόσμων – Μονής Οδηγήτριας – Καζάνη με τη φορά που περιγράφεται. Συγκεκριμένα, προτείνεται η διάνοιξη του πεζόδρομου της οδού Μπιζανίου, στο τμήμα από την οδό Λουκάρεως μέχρι την οδό Καρτερού, ώστε στη συνέχεια ο οδικός άξονας να είναι προσβάσιμος από τα οχήματα μέχρι τη  λεωφ. Καλοκαιρινού.

Επίσης, οι μελετητές εστιάζουν σε δύο κομβικές οδικές αρτηρίες της παλιάς πόλης, την οδό Βιάννου και την οδό Άλμπερτ. Προτείνουν τη μετατροπή τους σε ήπιας κυκλοφορίας, τη μείωση πλάτους τους στο ελάχιστο επιτρεπτό, δηλαδή στα 3,00- 3,20μ., ώστε να επαρκεί αποκλειστικά για τη διέλευση ενός οχήματος χωρίς δυνατότητα στάθμευσης και μία μικρή αμφίπλευρη διαμόρφωση/ διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στο εναπομείναν πλάτος της οδού.

Μάλιστα οι μελετητές εισηγούνται την αντιδρόμηση της οδού Βιάνου (κατεύθυνση προς την οδό Νικ. Πλαστήρα), προκειμένου να λειτουργεί σαν ζεύγος μονοδρόμων με την οδό Άλμπερ, με αποτέλεσμα την καλύτερη εξυπηρέτηση των υφιστάμενων σταθμών αυτοκινήτων όσο και την εκτέλεση των διαμπερών κινήσεων μεταξύ των οδών Κυρίλλου Λουκάρεως και Νικ. Πλαστήρα.

Στην περιοχή της Αγίας Τριάδας η κυκλοφοριακή μελέτη προτείνει την άμεση έναρξη της εφαρμογής της πολεοδομικής μελέτης αναθεώρησης του ρυμοτομικού σχεδίου.

Την αμφιδρόμηση της Δουκός Μποφώρ προτείνει  η κυκλοφοριακή μελέτη
Την αμφιδρόμηση της Δουκός Μποφώρ προτείνει

Αλλαγές στην 25ης Αυγούστου

Στην οδό 25ης Αυγούστου προτείνεται να απαγορευτεί η εγκάρσια διάσχιση των οχημάτων στον πεζόδρομό της   από τους κάθετους οδικούς άξονες Επιμενίδου- Λόρδου Βύρωνα και Κορωναίου. Παράλληλα προτείνεται να πεζοδρομηθούν τα τμήματα της οδού Επιμενίδου από Πατρός Αντωνίου μέχρι 25ης Αυγούστου, της οδού Λόρδου Βύρωνα από 25ης Αυγούστου μέχρι Μονής Αγκαράθου της οδού Κορωναίου από Αρκολέων μέχρι Πατρός Αντωνίου.

Σαν εναλλακτική πρόταση για την προστασία του πεζόδρομου από την παράνομη κυκλοφορία των οχημάτων, την προειδοποίηση των πεζών για την κυκλοφορία οχημάτων, χωρίς να διακοπεί η εγκάρσια διέλευση αυτών, προτείνεται η τοποθέτηση στυλίσκων ώστε με τον τρόπο αυτόνα μην διακόπτεται η κυκλοφορία.

Παραλιακή και Μητσοτάκη

Η κυκλοφοριακή μελέτη εστιάζει στις κεντρικές κυκλοφοριακές οδεύσεις της παλιάς πόλης και τις παθογένειές τους, όπου οργιάζει η παράνομη στάθμευση, είναι ελλιπή τα πλάτη των πεζοδρομίων και γενικότερα εμφανίζεται μια αισθητικά υποβαθμισμένη εικόνα.

Προτείνεται η κατασκευή -όπου δεν υφίστανται- πεζοδρομίων, η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Ι. Μητσοτάκη και η διαμόρφωση εσοχών για την οργάνωση της στάθμευσης. Συγκεκριμένα, προτείνονται η εξασφάλιση ελάχιστου δυνατού πλάτους πεζοδρομίων 1,50μ. και στις δύο πλευρές της οδού και η δημιουργία εσοχών θέσεων στάθμευσης με ταυτόχρονο περιορισμό της λωρίδας κυκλοφορίας οχημάτων στο ελάχιστο δυνατό πλάτος των 3,0μ. (βλ. παρακάτω εικόνα 1.8) με ταυτόχρονη τοποθέτηση στυλίσκων προκειμένου να αποφεύγεται η παράνομη κατάληψή τους από οχήματα.

Ταυτόχρονα προτείνεται στην οδό Ι. Μητσοτάκη η παραμονή της πιάτσας των ταξί, η οποία δεν θα επεκτείνεται εκτός των ορίων της οδού και θα μετατεθεί από την αριστερή πλευρά.

Στο τμήμα της οδού Σοφ. Βενιζέλου από τη Βασιλική του Αγίου Πέτρου μέχρι την πλατεία των 18 Άγγλων προτείνονται η ομοιόμορφη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στο μέγιστο δυνατό πλάτος και η μείωση του πλάτους της λωρίδας κυκλοφορίας του οδοστρώματος στα 3,00μ. Ταυτόχρονα προτείνεται η δημιουργία εσοχών για την οριοθέτηση των θέσεων στάθμευσης και η τοποθέτηση στυλίσκων προκειμένου να αποφεύγεται η κατάληψή τους από οχήματα.

Πώς θα λειτουργήσει η Δουκός Μποφόρ;

Δύο σενάρια προτείνουν οι μελετητές σε σχέση με τη λεωφόρο Μποφώρ. Το ένα προβλέπει ότι για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσηςθα πρέπει να διαπλατυνθούν και να αναδιαμορφωθούν τα πεζοδρόμια με αισθητικές επεμβάσεις και δημιουργία εσοχών για την οριοθέτηση θέσεων στάθμευσης. Το δεύτερο εναλλακτικό σενάριο, που θεωρείται ρηξικέλευθο, προτείνει την αμφιδρόμηση της λεωφόρου Μποφώρ από την οδό Ανεμογιάννη μέχρι την οδό Επιμενίδου.

Όπως εξηγούν οι μελετητές τα υφιστάμενα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού επιτρέπουν την αμφίδρομη κυκλοφορία των οχημάτων με την προϋπόθεση ότι θα καταργηθεί η παράλληλη στάθμευση που υφίσταται σήμερα σχεδόν σε όλο το μήκος της οδού.

Στο πλαίσιο της αμφιδρόμησης της λεωφόρου Μποφόρ προτείνεται η διαμόρφωση της διασταύρωσης που σχηματίζεται στο ύψος της οδού Επιμενίδου. Συγκεκριμένα, προτείνεται η διαμόρφωση νησίδας διαχωρισμού κινήσεων προκειμένου να διενεργούνται με ασφάλεια οι αντίθετες κινήσεις, ενώ προτείνεται να εξεταστεί και η κατάτμηση της υφιστάμενης κεντρικής νησίδας στην οδό Επιμενίδου, προκειμένου να διενεργούνται οι στρέφουσες κινήσεις χωρίς να κωλύονται.

Τι θα γίνει στην πλατεία 18 Άγγλων;

Η ομάδα μελέτης προτείνει στην πλατεία 18 Άγγλων τη διαμόρφωση του κόμβου, με διαπλάτυνση των υφιστάμενων πεζοδρομίων, ώστε να περιοριστεί ο χώρος κυκλοφορίας των οχημάτων και η δυνατότητα παράνομης και άναρχης στάθμευσης.

Με κατάλληλο σχεδιασμό οριοθετείται και περιορίζεται το πλάτος κυκλοφορίας των οχημάτων, δίνοντας τον χώρο προς όφελος του πεζού επεκτείνοντας το εύρος των υφιστάμενων πεζοδρομίων με τη διατήρηση της κυκλικής πορείας των οχημάτων. Η εναλλακτική πρόταση που έχει κατατεθεί προτείνει να καταργηθεί η κυκλική πορεία των οχημάτων και η κίνηση να διεξάγεται μέσω δύο λωρίδων κυκλοφορίας για κάθε κατεύθυνση, οι οποίες θα διαχωρίζονται με κεντρική διαχωριστική νησίδα.

 

Τι θα γίνει με τη στάθμευση

Οι μελετητές ανοίγουν το μεγάλο κεφάλαιο της οργάνωσης της στάθμευσης των  οχημάτων, ώστε να παταχθεί το φαινόμενο του παράνομου παρκαρίσματος που τόσο ακριβά πληρώνουν οι δημότες. Σε ό,τι αφορά στο σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης στην παλιά πόλη, όπου η ζήτηση για στάθμευση τόσο από κατοίκους, εργαζόμενους, όσο και από επισκέπτες αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό, ιδίως τις ώρες αιχμής, προτείνεται η μερική τροποποίηση και επαναλειτουργία του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, η υποδομή του οποίου ήδη υφίσταται.

Έτσι, η ελεγχόμενη στάθμευση προτείνεται να εφαρμοσθεί εντός της πορτοκαλί ζώνης, η οποία περικλείεται από τους άξονες Αβέρωφ- Κυρίλλου Λουκάρεως- Αγίου Μηνά- Στυλ. & Νικ. Γιαμαλάκη- λεωφ. Σοφ. Βενιζέλου- λεωφ. Νεάρχου- Δουκός Μποφώρ-Ανεμογιάννη. Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης προτείνεται να λειτουργεί για τις ημέρες Δευτέρα- Παρασκευή για το χρονικό διάστημα 08:00 – 21:00 και το Σάββατο το χρονικό διάστημα 08:00 – 15:00. Μετά τη λήξη της λειτουργίας του συστήματος, όλοι θα έχουν τη δυνατότητα να σταθμεύουν χωρίς περιορισμό μέχρι την επόμενη μέρα.

Επίσης προτείνεται η παραχώρηση επιπλέον θέσεων φορτοεκφόρτωσης σε ορισμένους εμπορικούς δρόμους, όπου αυτό είναι δυνατό. Στις περιπτώσεις που αυτό είναι αδύνατο, είτε λόγω χωρητικότητας, είτε λόγω άλλων περιορισμών, οι θέσεις φορτοεκφόρτωσης θα παραχωρούνται στις κάθετες οδούς των εμπορικών δρόμων. Τέλος, προτείνεται η κατάργηση των ειδικών θέσεων (π.χ. οδός Χατζημιχάλη Γιάνναρη) ώστε να μην υφίσταται διαχωρισμός και κατηγοριοποίηση εργαζομένων (εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων).

Στην κυκλοφοριακή μελέτη προτείνεται η αξιοποίηση χώρων περιμετρικά των τειχών, για την κάλυψη των αναγκών στάθμευσης, όπως στην τάφρο περιμετρικά του ερειπωμένου κτηρίου των Κυλινδρόμυλων Καστρινάκη, στο εσωτερικό πρανές του προμαχώνα Παντοκράτορα, στο μικρό τριγωνικό πλάτωμα που έχει διαμορφωθεί σε επίπεδο λίγο ψηλότερο από τη λεωφόρο Πλαστήρα και επί της Αρχιεπισκόπου Μακαρίου πλησίον του προμαχώνα Αγ. Ανδρέα. Επίσης, στο δημοτικό οικόπεδο της 4ης παρόδου Βίγλας στη συμβολή με τη λεωφόρο Δημοκρατίας.

 

Νέοι κόμβοι

Με στόχο τη βελτίωση της κυκλοφορίας των οχημάτων και την αύξηση της οδικής ασφάλειας προτείνεται η διαμόρφωση νέων κόμβων, οι οποίοι παρουσιάζουν προβλήματα στη ροή της κυκλοφορίας, στην ορατότητα καθώς και προβλήματα ασάφειας των κινήσεών τους. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η δημιουργία κυκλικού κόμβου μεταξύ της λεωφόρου Δημοκρατίας και της οδού Ανεμογιάννη που αποτελείται από τέσσερα σκέλη, μορφής σταυρού.

Επίσης προτείνεται η δημιουργία κυκλικού κόμβου στις οδούς Γρ. Γεωργιάδου- Χ. Τρικούπη- Α. Παπανδρέου- Λ. Κνωσού, όπως επίσης και στο σημείο συνάντησης της λεωφόρου Δημοκρατίας και της οδού Γερωνυμάκη όπου προτείνεται η κατάργηση των σηματοδοτών, καθώς εκτιμάται ότι η κατασκευή κυκλικού κόμβου μπορεί να βελτιώσει τα επίπεδα εξυπηρέτησης. Κυκλικός κόμβος προτείνεται ακόμα μεταξύ των λεωφόρων Ικάρου και Μποφώρ με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης και της γενικότερης λειτουργίας του κόμβου και την ασφαλέστερη κίνηση των πεζών.

 

Αλλαγές στην κίνηση των οχημάτων στην πύλη Ιησού

Στην εισήγησή τους οι μελετητές προτείνουν νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πύλη Ιησού, και συγκεκριμένα στην διασταύρωση των οδών Νικ. Πλαστήρα- Έβανς- Πεδιάδος που επηρεάζει και τη λειτουργία του κυκλικού κόμβου μεταξύ των οδών Έβανς και Χαρ. Τρικούπη. Συγκεκριμένα, προτείνεται η διακοπή της αριστερής στρέφουσας από την οδό Έβανς στην Χ. Τρικούπη και η εκτέλεση μόνο της ευθείας κίνησης προς την πλατεία Κορνάρου όπως και η  διακοπή της αριστερής στρέφουσας από την Ν. Πλαστήρα προς την Έβανς.

Τα τμήματα που βρίσκονται εκατέρωθεν της νησίδας στην οδό Έβανς μεταξύ της οδού Τρικούπη και Νικ. Πλαστήρα προτείνεται να αμφιδρομηθούν.

 

Ποδηλατόδρομοι

Η νέα κυκλοφοριακή μελέτη ανοίγει και το προαιώνιο θέμα της δημιουργίας ποδηλατόδρομων, προτείνοντας να δημιουργηθούν στη λεωφόρο  Σοφοκλή Βενιζέλου-λεωφόρος Νεάρχου, στη λεωφόρο  Μποφώρ, στην οδό Έβανς, στη λεωφόρο Καλοκαιρινού, στον οδικό άξονα Αβέρωφ-πλατεία Κορνάρου-Κυρίλλου Λουκάρεως-Αγίου Μηνά-Γιαμαλάκη.