καθαριότητα - αποκομιδή απορριμμάτων

Παίρνουν στις πλάτες τους το πιο βαρύ φορτίο της πανδημίας. Την προστασία της δημόσιας υγείας. Ένα κρίσιμο στοίχημα για την πόλη, που κερδίζεται καθημερινά με τον βαρύ ανθρώπινο μόχθο των εργαζομένων, οι οποίοι κρέμονται πίσω από τα απορριμματοφόρα στα δρομολόγια της αποκομιδής, διανύουν χιλιόμετρα με καύσωνα ή ψυχρές θερμοκρασίες για τις ανάγκες του οδοκαθαρισμού, μετρούν τη ζωή τους με ατέλειωτες εργατοώρες δρομολογίων προς το ΧΥΤΑ.

Η δεύτερη καραντίνα που ήρθε στη ζωή μας μετά την εκτόξευση των κρουσμάτων και των θανάτων εντατικοποίησε ακόμα περισσότερο τον εργασιακό αγώνα της υπηρεσίας.

Αν τα μεγέθη της δουλειάς με ένα τρόπο μπορούν να προσδιοριστούν με αριθμούς, ενδεικτικά μπορεί να δει κανείς ότι με βάση τα στοιχεία του πρώτου τετράμηνου της φετινής χρονιάς που δείχνουν ότι οι ποσότητες σε σακούλες για τα δημοτικά καλαθάκια αυξήθηκαν έως και 300% (!)

Αυτό συνέβαινε επειδή ο κόσμος στη διάρκεια της καραντίνας αλλά και σε σημαντικό ποσοστό και σήμερα αγοράζει τον καφέ του από ένα κατάστημα και επιλέγει μια πλατεία ή μια κεντρική οδό για να συμβρεθεί με την παρέα του.

Η ταχύτητα αλλαγής στα καλαθάκια των δρόμων γίνόταν με συνοπτικές διαδικασίες καθώς γέμιζαν σε εξαιρετικά σύντομο διάστημα. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της υπηρεσίας καθαριότητας μέσα στο πρώτο τετράμηνο χρησιμοποιήθηκαν 11.200 κιλά σακούλες.Στη μάχη για τον οδοκαθαρισμό χρησιμοποιούνται περίπου 145 οδοκαθαριστές και 100 συνοδοί.

Τι λένε οι αριθμοί

Στο διάστημα των πρώτων τεσσάρων μηνών, εκτελέστηκαν 3.557 δρομολόγια για τη συγκέντρωση των σύμμεικτων απορριμμάτων που υπολογίζονται στους 24.753 τόνους. Ο αντίστοιχος αριθμός στα δεδομένα της ανακύκλωσης είναι 1653 δρομολόγια που αντιστοιχούν σε 3.500 τόνους απορριμμάτων.

Ο  αριθμός των ραντεβού για αποκομιδή στο κέντρο της πόλης ήταν 4.4707. Πιο συγκεκριμένα στο σταυρό της πόλης 1.200, στη Δασκαλογιάννη 1150,  στη Μιλάτου 953, στη Μινωταύρου 889, στην Πλατεία 18 Άγγλων 515.

Επίσης στο ίδιο διάστημα με τη διαδικασία των ραντεβού στις γειτονιές για τα ογκώδη αντικείμενα συγκεντρώθηκαν περίπου 450 τόνοι απορριμμάτων, μετά από 400 ραντεβού που έκλεισαν ( περίπου 100 κάθε μήνα). Αντίστοιχα με τη διαδικασία των τηλεφωνικών ραντεβού πόρτα-πόρτα μέσα σε ένα τετράμηνο συγκεντρώθηκαν 150 τόνοι απορριμμάτων μετά από 520 ραντεβού.

Ένα από τα κρίσιμα ζητήματα που είχε να διαχειριστεί η υπηρεσία είναι η αποκατάσταση των διάσπαρτων χωματερών που διαμορφώνονται με ευκολία από την έλλειψη περιβαλλοντικής συνείδησης και αποτελούν πλήγμα για την πόλη. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι μέσα στο διάστημα αυτό αποκαταστάθηκαν 1246 αυτοσχέδιες χωματερές, με τη συνδρομή 850 φορτηγών που μάζεψαν 1.910 τόνους απορριμμάτων.

Μέσα σε αυτό το τετράμηνο, οι ανάγκες που δημιούργησε η πανδημία επέφεραν στην υπηρεσία περισσότερα καθήκοντα καθώς προστέθηκε και ο καθαρισμός των κοινόχρηστων χώρων και των πλατειών, εκτός των 52 σχολείων, 38 εκκλησιών, 37 κοιμητηρίων, 55 πάρκων. Για την εκτέλεση όλων των  παραπάνω δρομολογίων καταναλώθηκαν 137.800 λίτρα καυσίμων για τα οποία δαπανήθηκαν 153.000 ευρώ.

Για όλη αυτή την τιτάνια προσπάθεια της υπηρεσίας που στηρίζεται στις πλάτες ανθρώπων που δίνουν με τα χέρια τους και την ψυχή τους, το μεγάλο αγώνα καθαριότητας της πόλης, μιλούν οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές, οι άνθρωποι του οδοκαθαρισμού, της αποκομιδής της μεταφοράς των απορριμμάτων…

 

«Η ευθύνη ξεπερνά το φόβο»

Ο κ. Γιώργος Αναστασιάδης είναι μόνιμος χειριστής πλυντηρίου που καθαρίζει πάρκα δρόμους κοινόχρηστους χώρους

Ο κ. Γιώργος Αναστασιάδης είναι μόνιμος χειριστής πλυντηρίου που καθαρίζει πάρκα δρόμους κοινόχρηστους χώρους με ειδικά απολυμαντικά. Στην περίοδο της καραντίνας έγιναν καθαρισμοί σε 1.632 σημεία που είχαν μπει στο πλάνο της υπηρεσίας

Όπως ο ίδιος εξηγεί, «η προσπάθεια καθαρισμού της πόλης, άρχισε να εντατικοποιείται την περίοδο της καραντίνας με εντολές του Δημάρχου Β.Λαμπρινού και του αντιδημάρχου καθαριότητας κ. Κ.Βαρδαβά, με απώτερο σκοπό να διασφαλιστούν καλύτερες συνθήκες  υγειονομικής προστασίας για τους πολίτες που είχαν ανάγκη να κατέβουν στο κέντρο της πόλης ή να μεταβούν σε μια πλατεία σε ένα κοινόχρηστο χώρο και να ξεφύγουν από τον αναγκαστικό εγκλεισμό.

Έτσι αυξήθηκε ο όγκος εργασίας. Για την ακρίβεια προστέθηκε περισσότερη δουλειά και διευρύνθηκε σε πάρκα σε δρόμους σε πλατείες.

Για παράδειγμα ενώ παλαιότερα πηγαίναμε για καθαρισμό σε 50 δρόμους, τώρα το καθηκοντολόγιο διευρύνθηκε σε 200 δρόμους».

Στην ερώτηση για το αν ένιωσε φόβο ή συστολή στο ενδεχόμενο να νοσήσει, μετά και τα κρούσματα covid που εμφανίστηκαν στην υπηρεσία, ο ίδιος δεν διστάζει να απαντήσει ότι το λειτούργημα που υπηρετεί, έχει ως πρόταγμα το κοινό καλό, και ο στόχος αυτός υπερβαίνει το φόβο που ασφαλώς υπάρχει.

Όπως χαρακτηριστικά τονίζει, «υπάρχει κούραση όπως είναι φυσικό λόγω της εντατικοποίησης της δουλειάς όπως και φθορά αλλά το αίσθημα της ευθύνης που έχει ο κάθε εργαζόμενος βρίσκεται τελικά πάνω από όλα».

 

«Δεν αφήνουμε καμία μέρα να πάει χαμένη»

Ο κ. Νεκτάριος Παπαδακάκης στην υπηρεσία καθαριότητας

Ο κ. Νεκτάριος Παπαδακάκης έχει διπλά καθήκοντα στην υπηρεσία καθαριότητας. Είναι οδηγός σε βαρέα οχήματα που μεταφέρουν τα απορρίμματα και παράλληλα έχει την ευθύνη για τη διαχείριση των ογκωδών αντικειμένων στο σταθμό μεταφόρτωσης. Κρίσιμα και απαιτητικά αντικείμενα και τα δύο.

«Δεν αφήνουμε να πάει καμία μέρα χαμένη», τονίζει χαρακτηριστικά με δηλώσεις του στην «Π» προσθέτοντας ότι με την καραντίνα ασφαλώς και αυξήθηκαν οι πιέσεις, αλλά οι ρυθμοί παρά τη χαλάρωση των μέτρων παραμένουν έντονοι.

Για παράδειγμα το αντικείμενο της περισυλλογής των ογκωδών αντικειμένων αποδείχτηκε ότι καλύπτει μια μεγάλη ανάγκη του Ηρακλειώτη που από την πρώτη στιγμή το αγκάλιασε και ανταποκρίθηκε. Όπως αποδείχτηκε την περίοδο του εγκλεισμού πολύς κόσμος αποφάσισε να κάνει εκκαθαρίσεις στους χώρους του και έτσι αυξήθηκε ο όγκος της δουλειάς.

Σε ό,τι αφορά το γεγονός ότι το επαγγελματικό του αντικείμενο τον καθιστά συνεχώς εκτεθειμένο στον πανδημία, ο ίδιος τονίζει ότι όλοι οι εργαζόμενοι τηρούν με ευλάβεια τα μέτρα προστασίας και η τήρηση τους είναι ο μόνος τρόπος για να προστατευθεί ο κάθε υπάλληλος αλλά και οι συνάδελφοι του. Ωστόσο όπως εξηγεί, οι κίνδυνοι δε σταματούν εδώ.

Κίνδυνοι υπάρχουν και σε άλλα επίπεδα, όπως για παράδειγμα στα δρομολόγια που εκτελούνται προς τη μονάδα των Πέρα Γαλήνων, όπου οι οδηγοί καθημερινά εκτίθενται στους κινδύνους των μεγάλων οδικών δικτύων που καθημερινά σηκώνουν μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους.

Ο ίδιος εκτιμά ότι ο κόσμος εκτιμά και σέβεται τον αγώνα της υπηρεσίας παρά το γεγονός ότι υπάρχουν περιπτώσεις πολιτών που δείχνουν το αντίθετο. Όπως χαρακτηριστικά τονίζει, « μου έχει συμβεί να επιστρέφω από τη δουλειά, και να βλέπω συμπολίτη μας να ξεφορτώνεται, μεγάλα ογκώδη αντικείμενα στο δρόμο ή σε ακατάλληλα σημεία.

Έχει συμβεί πολλές φορές να κατεβαίνω από το αυτοκίνητο και να προσπαθώ να εξηγήσω στον πολίτη πόσο λάθος είναι αυτό που κάνει. Υπάρχουν οι περιπτώσεις των ανθρώπων που ανταποκρίνονται θετικά και δείχνουν ενδιαφέρον όταν τους ενημερώνω για το σταθμό μεταφόρτωσης και το πώς θα μεταφέρουν εκεί τα απορρίμματα τους και υπάρχει και κόσμος που δεν δείχνει την ίδια ζέση».

 

«Προσπαθούμε για το καλύτερο για την πόλη»

Ο κ. Νίκος Κοζυράκης είναι οδηγός σε απορριμματοφόρο
Ο κ. Νίκος Κοζυράκης είναι οδηγός σε απορριμματοφόρο

που μεταφέρει σύμμεικτα απορρίμματα. Καθημερινά δίνει τη μάχη της αποκομιδής μέσα στις δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης, που κάνουν τη δουλειά του πιο απαιτητική.

Όπως ο ίδιος μας αναφερόμενος στις εργασιακές συνθήκες της δουλειάς του εξηγεί ότι το φαινόμενο των ξέχειλων κάδων στην περίοδο της πανδημίας ήταν αποτέλεσμα του φόβου των πολιτών. Όπως εξηγεί, πολλοί επιλέγουν να αφήσουν τα σκουπίδια έξω από τους κάδους καθώς φοβούνται να ανοίξουν το καπάκι…

Έτσι συχνά στοιβάζονται σκουπίδια έξω από τους κάδους, και η υπηρεσία πρέπει να καθαρίζει. Τώρα τα πράγματα έχουν γίνει ακόμα πιο σύνθετα για μας, διότι προστέθηκαν και στα self test που είναι εντελώς ξεχωριστή κατηγορία αποβλήτων που σίγουρα προβληματίζει η διαχειριση της.

Ο κ. Κοζυράκης τονίζει ότι παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα ο ίδιος δεν έχει μετανιώσει ούτε λεπτό για τον επαγγελματικό δρόμο που έχει διαλέξει, και όπως τονίζει η προσφορά της υπηρεσίας κατά κανόνα εκτιμάται και από την κοινωνία που αντιλαμβάνεται την προσπάθεια που γίνεται με αυτοσκοπό το καλύτερο για την πόλη.

 

Διαβάστε επίσης σχετικά: