καλάθι-νοικοκυρας

Πτώση των αγορών παρά τη διατήρηση των τιμών

Πίσω από τις κλειστές πόρτες των οικογενειών υπάρχουν πολλά μυστικά. Ένα από αυτά, το δράμα που βιώνουν καθημερινά οι γονείς για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν φαγητό στα παιδιά τους, αποκαλύπτεται καθημερινά στους ανθρώπους που εργάζονται στα σούπερ μάρκετ και τα μανάβικα. «Σου σφίγγεται η ψυχή όταν βλέπεις την αγωνία του κόσμου να βάλει κάτι στο τραπέζι του» αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Π» ο πρόεδρος των οπωροπωλών Ηρακλείου, κ. Μιλτιάδης Χαλκιαδάκης, ενώ ο γενικός διευθυντής της εταιρείας “Φαιστός ΑΕΒΕ”, κ. Νίκος Συριγωνάκης, αναφέρει πως τα τελευταία τρία χρόνια η κατανάλωση έχει συρρικνωθεί κατά 20%.

Αυτήν ακριβώς την αγωνία του κόσμου ίσως εκμεταλλεύονται ορισμένα πολυκαταστήματα που παρουσιάζουν προϊόντα σε προσφορά, τα οποία τελικά κοστίζουν περισσότερο. Ν. Συριγωνάκης: “Ο κόσμος δίνει τα λεφτά του αλλού” Ο κ. Συριγωνάκης αναφέρει πως το τελευταίο διάστημα οι εταιρείες δεν έχουν προβεί σε αυξήσεις τιμών, όμως η αγοραστική δύναμη του κοινού έχει μειωθεί αισθητά.

«Είναι ηλίου φαεινότερο ότι ο κόσμος δίνει αλλού τα λεφτά του, στην εφορία, τον ΕΝΦΙΑ, τον ΕΦΚΑ, και είναι λογικό το καλάθι να μειώνεται στα άκρως απαραίτητα» σχολιάζει. Πλέον ο κόσμος αγοράζει μία τομάτα, ένα αγγούρι, ο, τι ακριβώς χρειάζεται για να βγάλει τη μέρα του, ενώ παλιότερα δεν τον ένοιαζε να αγοράσει μεγάλες ποσότητες, ακόμα και αν κατέληγαν στα σκουπίδια.

Μ. Χαλκιαδάκης: “Η κατάσταση είναι δράμα” «Κάνω αυτή τη δουλειά 35 χρόνια και πρώτη φορά η κατάσταση είναι τόσο δραματική. Ο κόσμος έχει περιοριστεί στα απαραίτητα» αναφέρει ο πρόεδρος των οπωροπωλών Ηρακλείου, κ. Μιλτιάδης Χαλκιαδάκης, και σημειώνει πως η περίοδος του Δεκαπενταύγουστου ήταν κάποτε καλή για τα μανάβικα. Υποστηρίζει πως ο κόσμος δεν πηγαίνει ούτε στη λαϊκή ούτε στα μανάβικα και τα σούπερ μάρκετ αφού δεν έχει χρήματα. «

Πόσο φτηνά να δώσεις κάτι; Ο κόσμος μετρά και το πενηνταράκι. Δεν μπορείς να δίνεις τσάμπα» αναφέρει χαρακτηριστικά. Ο κ. Χαλκιαδάκης κάθε μέρα βλέπει να εκτυλίσσονται μπροστά του δράματα, ο κόσμος να ψάχνει με αγωνία τις πιο χαμηλές τιμές, ακόμα και μαραμένα λαχανικά που είναι σε προσφορά για να μπορέσει να περάσει τη μέρα του. «Το βλέπω στο μαγαζί μου και στεναχωριέμαι.

Όλη μέρα είμαι με σφιγμένη την ψυχή γιατί βλέπω την αγωνία του κόσμου να βάλει κάτι στο τραπέζι του» περιγράφει. Όπως λέει, ορισμένα προϊόντα είναι απαγορευτικά για τους λιγότερο προνομιούχους, όπως είναι το κεράσι και το ροδάκινο, ενώ τα άτομα με χαμηλότερα εισοδήματα αγοράζουν μονάχα πεπόνι και καρπούζι που είναι τα πιο φτηνά φρούτα.

Στην ερώτηση αν τα μανάβικα περνούν κρίση, απαντά πως ορισμένα έχουν κλείσει, άλλα ανοίγουν, πάντα όμως, τα έσοδα είναι περιορισμένα αφού ο καταναλωτής πρώτη του μήνα αρχίζει να πληρώνει τις δόσεις στις ρυθμίσεις που έχει κάνει με την εφορία, τη ΔΕΗ και μία σειρά από άλλες υποχρεώσεις. Το μόνο που σώζει λίγο την παρτίδα είναι ότι τα μανάβικα της γειτονιάς ποντάρουν στα τοπικά προϊόντα και την υψηλή ποιότητα ενώ, όπως λέει, οι αλυσίδες ενδιαφέρονται μονάχα για το δικό τους περιθώριο κέρδους.

Μπορεί, λόγου χάρη, να βρει κανείς στα ράφια τομάτες Πολωνίας που, σύμφωνα με τον κ. Χαλκιαδάκη, δε συγκρίνονται με τις κρητικές. Όσο αφορά τις τιμές, αναφέρει ως παράδειγμα πως αυτό το διάστημα τα ντόπια λεμόνια έχουν «τσιμπημένες» τιμές, περίπου 2,5 με 2,8 το κιλό, και για αυτό βρίσκει κανείς στην αγορά εισαγόμενα

. Λόγω του καύσωνα πολλά προϊόντα υπέστησαν ζημιές με συνέπεια τα λίγα που υπάρχουν στην αγορά να πωλούνται ακριβά. Ν. Τζανάκης: “Προσοχή στις προσφορές” Ο πρόεδρος της Ενωσης Καταναλωτών Ηρακλείου, κ. Νίκος Τζανάκης, αναφέρει στην «Π» πως το τελευταίο διάστημα δεν έχει γίνει ακριβότερο το λεγόμενο καλάθι της νοικοκυράς και οι διακυμάνσεις των τιμών είναι πολύ μικρές.

Για παράδειγμα, οι τιμές στα φρούτα και τα λαχανικά κυμαίνονται σε κανονικά επίπεδα. Ωστόσο, «ο κόσμος βιώνει στην τσέπη του δυσκολίες, αφού έχει πάρα πολλά να πληρώσει, όπως τον φόρο εισοδήματος και τον ΕΝΦΙΑ» αναφέρει ο κ. Τζανάκης και προσθέτει πως «μικρές αυξομειώσεις που έχουν σημειωθεί στις τιμές των προϊόντων έχουν κρατήσει το καλάθι της νοικοκυράς σταθερό. Αυτό είναι κακό καθότι στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία περιμέναμε να πέσουν οι τιμές και όχι να μένουν σταθερές».

Ο πρόεδρος της Ενωσης Καταναλωτών εφιστά την προσοχή των καταναλωτών για τις κατ’ όνομα προσφορές, αφού, σύμφωνα με καταγγελίες που έχει δεχτεί η Ενωση, υπάρχει κακή τιμολόγηση σε συσκευασίες πολλαπλών προϊόντων. Για παράδειγμα, σε πολυκατάστημα, ο καταναλωτής έκανε τον πολλαπλασιασμό και διαπίστωσε ότι το επιπλέον αλεύρι δεν δινόταν δωρεάν.

Ο κ. Τζανάκης τονίζει πως χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή οι προσφορές σε νωπά προϊόντα ή με ημερομηνία λήξης.

«Πολλές φορές οι προσφορές αυτές είναι απατηλές ή παραπλανητικές» αναφέρει.