Διάπλατα έχει ανοίξει η συζήτηση για την ενίσχυση του φράγματος του Αποσελέμη ανάμεσα στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης και το Υπουργείο Υποδομών, το οποίο για πρώτη φορά δείχνει να προσεγγίζει θετικά το σενάριο κατασκευής φράγματος στον Γιόφυρο, ενώ παράλληλα γίνονται συζητήσεις για την προοπτική κατασκευής ενιαίου αγωγού που θα συνδέσει τη δυτική με την ανατολική Κρήτη.
Αυτό αποκαλύπτει, μεταξύ άλλων, με δηλώσεις του στην «Π» ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, Θεόδωρος Νίνος, ο οποίος τονίζει ότι αναμένεται χρηματοδότηση από το αρμόδιο Υπουργείο προκειμένου να προχωρήσει μια αναγνωριστική μελέτη που θα δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις με τρόπο κοστολογημένο σε σχέση με το πώς μπορούν να καλυφθούν οι ανάγκες ζήτησης που υπάρχουν ειδικά στην ανατολική Κρήτη, στο πλαίσιο όμως του κρίσιμου διακυβεύματος που είναι η ενιαία διαχείριση νερού στο νησί.
Ο ίδιος εξηγεί ότι το καυτό αυτό θέμα θα μελετηθεί σε πολλά επίπεδα σε σχέση με ενδεικνυόμενα έργα που μπορεί να είναι ένας νέος ταμιευτήρας, ή να ενισχυθεί η παροχέτευση νερού προς τον Αποσελέμη.
Όπως εξηγεί ο κ. Νίνος, το όλο θέμα συζητήθηκε στο περιθώριο του 4ου Συνεδρίου Φραγμάτων και Ταμιευτήρων με τον γενικό διευθυντή Υδραυλικών Έργων Α. Κοτσώνη, όπου αναδείχτηκε όλη η παλέτα των κρίσιμων ζητημάτων με φόντο τη λειψυδρία που μαστίζει την Κρήτη.
Ειδικότερα, μιλώντας για τον Αποσελέμη, που πλέον το νερό βρίσκεται στην τελευταία στάθμη υδροληψίας, είναι ξεκάθαρο ότι με τις σποραδικές βροχές που έχουμε δει μέχρι σήμερα, δεν μπορεί να καλυφθεί το 75% του νερού που απαιτείται για να γεμίσει.
Σύμφωνα πάντα με τον κ. Νίνο το φράγμα του Αποσελέμη έχει ταμιευτήρα χωρητικότητας 25,17 εκατ. κυβικά και εάν συμβεί να έχουμε συνεχόμενες ξηρικές χρονιές το νερό του φράγματος – όπως συμβαίνει τώρα-, δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες που υπάρχουν.
Από την άλλη πλευρά την ίδια ώρα που αδειάζει το φράγμα Αποσελέμη η χρήση των γεωτρήσεων για να καλυφθούν οι ανάγκες σε νερό, είναι μια λύση κοστοβόρα, με βαρύ ενεργειακό αποτύπωμα και με δεδομένη τη συνεχή πτώση του υδροφόρου ορίζοντα δεν μπορεί να είναι πανάκεια.
Σύμφωνα πάντα με τον κ. Νίνο, ενώ όλα αυτά συμβαίνουν, τα νερά του Γιόφυρου πέφτουν στη θάλασσα, ενώ έχει απορροές διπλάσιες από τον Αποσελέμη. Ο ίδιος εξηγεί ότι η λύση του φράγματος στο Γιόφυρο έχει πολλαπλά οφέλη με την έννοια ότι με την κατασκευή του επιτυγχάνεται η αντιπλημμυρική προστασία στην πεδινή κοίτη του.
Επίσης, επεκτείνεται το σχέδιο πόλης, που είναι κρίσιμο ζητούμενο για το δυτικό πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου. Παράλληλα με ένα τρόπο διευθετείται το ευαίσθητο ζήτημα των «κόκκινων ζωνών των αυθαιρέτων» που αναπτύσσονται κατά μήκος τα παραποτάμιας διαδρομής του Γιόφυρου.
Όπως είναι γνωστό, η πρόταση για την κατασκευή φράγματος στον Γιόφυρο, έχει μπει στο τραπέζι του διαλόγου και από το ΤΕΕ/ΤΑΚ που έχει ξεκαθαρίζει ότι με την υποδομή αυτή η δυνατότητα αποθήκευσης νερού θα διπλασιαστεί, δηλαδή από 25 εκατ. κυβικά θα γίνει 50 εκατ.
Έτσι ικανοποιείται η αύξηση του πληθυσμού που βλέπουμε να συμβαίνει συνεχώς τα τελευταία 50 χρόνια λόγω της αστυφιλίας.
Σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΑΚ, πλήρη επάρκεια νερού μόνο από Φράγματα δεν θα έχουμε και οι γεωτρήσεις θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται, επομένως κάθε πρόσθετη ποσότητα νερού χωρίς άντληση είναι πολύτιμη.