Η διπλή σήραγγα προκρίνεται ως λύση για τη σύνδεση ΒΟΑΚ – αεροδρoμίου Καστελλίου

Πιο κοντά την επιλογή της διπλής σήραγγας που θα συνδέει τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, έφερε η αποστολή από το Υπουργείο Περιβάλλοντος προς την Περιφέρεια Κρήτης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το έργο.

Η Περιφέρεια Κρήτης και οι Δήμοι της περιοχής ζητούν την κατασκευή τούνελ αντί για ανοικτό αυτοκινητόδρομο στη θέση Ξηροκαμάρες, τόσο για περιβαλλοντικούς λόγους όσο και για να μην διακοπεί για δύο χρόνια η κυκλοφορία των οχημάτων κατά μήκος 4 χιλιομέτρων του άξονα Χερσόνησος – Καστέλλι.

«Αγκάθι» το κόστος του έργου

Το σημαντικότερο εμπόδιο στην κατασκευή του τούνελ αποτελεί το υψηλό κόστος του, το οποίο σύμφωνα με την κυβέρνηση ανέρχεται σε 120 εκατ. ευρώ. Το σχετικό κονδύλι δεν είναι εξασφαλισμένο, με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να αναζητά τα χρήματα για την εκτέλεση των εργασιών.

«Το έργο κατασκευής του νέου αεροδρομίου είναι αντιμέτωπο με αρκετές και σημαντικές προκλήσεις», ανέφερε τον περασμένο Δεκέμβριο ο Χρήστος Σταϊκούρας. «Μία από αυτές αφορά την σήραγγα για την πρόσβαση στο αεροδρόμιο, που πιθανότατα θα κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση. Πρέπει να κοιτάμε την αλήθεια κατάματα και να είμαστε ρεαλιστές».

Τα χαρακτηριστικά του δίδυμου τούνελ

Η ΜΠΕ προβλέπει την κατασκευή δύο ξεχωριστών κλάδων, δηλαδή δύο σήραγγες. Θα έχουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με το μήκος του ενός τούνελ να είναι 2.822 μέτρα και του άλλου 2.754 μέτρα.

Εντός των δύο σηράγγων προβλέπονται 8 έξοδοι διαφυγής πεζών και δύο έξοδοι διαφυγής οχημάτων. Επίσης προβλέπονται δύο εσοχές εκτάκτου στάθμευσης σε κάθε κλάδο (με μεταξύ τους απόσταση περίπου 1.100 μέτρα). Επιπλέον προβλέπεται η κατασκευή Πυροσβεστικών Φωλεών (Π.Φ.) και Τηλεφώνων Εκτάκτου Ανάγκης (ΤΕΑ).

Τα οφέλη του τούνελ σε σχέση με τον ανοικτό αυτοκινητόδρομο

Με εξαίρεση το υψηλό κόστος, η λύση της σήραγγας είναι ευμενέστερη τόσο για το περιβάλλον (όπως φαίνεται στο σχετικό πίνακα της ΜΠΕ) όσο και για τους κατοίκους των γύρω οικισμών.

Σύμφωνα με την αδειοδοτημένη χάραξη του υπό μελέτη τμήματος της οδικής σύνδεσης του νέου αερολιμένα με τον ΒΟΑΚ, το υπό μελέτη τμήμα προβλεπόταν να προκύψει από διαπλάτυνση του υφιστάμενου οδικού δικτύου Εθνικής Οδού Χερσονήσου – Καστελλίου, τόσο στην Λύση 1 όσο και στην Λύση 2. Η χάραξη του αυτοκινητοδρόμου στο συγκεκριμένο υποτμήμα διέρχεται από αγροτικές εκτάσεις, τόσο στην Λύση 1 όσο και στην Λύση 2.

Επίσης, το υπόγειο έργο (σήραγγα δύο κλάδων) της λύσης 3 δεν καταλαμβάνει επιφάνεια επί του εδάφους και συνεπώς δεν προβλέπεται απαλλοτρίωση εκτάσεων για την κατασκευή του.

Πότε θα λειτουργήσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Όταν ολοκληρωθεί, ο νέος διεθνής αερολιμένας στο Καστέλλι Κρήτης θα είναι ο δεύτερος σε επισκεψιμότητα στην Ελλάδα (μετά το Ελευθέριος Βενιζέλος), με δυνατότητα διαχείρισης έως και 18 εκατ. επισκεπτών ετησίως.

Η πρόοδος των εργασιών έχει ξεπεράσει το 40% και σύμφωνα με παλαιότερη ενημέρωση από τον εκπρόσωπο της Κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR που κατασκευάζει το έργο, το αεροπλάνο για την πρώτη εμπορική πτήση αναμένεται να προσγειωθεί το Φεβρουάριο του 2027, ενώ από το καλοκαίρι του 2026 θα αρχίσουν οι δοκιμαστικές πτήσεις.

Πηγή: reader.gr