Χρονιά μεγάλων έργων για την Κρήτη αναμένεται να είναι το 2019, τουλάχιστον με βάση τους σχεδιασμούς κυβέρνησης και συναρμόδιων υπουργείων.
Τα μεγάλα έργα, όπως το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι, η δημοπράτηση του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, αλλά και η λεγόμενη «μικρή» ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο βρίσκονται πολύ ψηλά στην ατζέντα, με τον ίδιο τον πρωθυπουργό και στελέχη της κυβέρνησης, να θέλουν να αποδείξουν πως μετά από δεκαετίες πολιτικής απραξίας των προηγούμενων κυβερνήσεων, η Κρήτη θα έχει επιτέλους την ανάπτυξη και τις υποδομές που της αξίζουν. Στον αντίλογο βέβαια, από πλευράς αξιωματικής αντιπολίτευσης και της αντιπολίτευσης γενικότερα, αναφέρεται σε όλους τους τόνους πως πέρα από «μεγάλα λόγια» και «ψεύτικες υποσχέσεις» η κυβέρνηση δεν θα μπορέσει να δρομολογήσει κανένα έργο, αφού θα την έχουν προλάβει οι… εκλογές.
Όπως και να έχει πάντως, οι διαδικασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη κι αναμένεται να διαπιστωθεί σε ποιο βαθμό οι εξαγγελίες έχουν βάση και σε ποιο βαθμό αποτελούν ψεύτικες υποσχέσεις.
Αεροδρόμιο Καστελλίου
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, η κύρωση της συμφωνίας για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι, προβλέπεται να πραγματοποιηθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019, για να υπογραφεί η σχετική σύμβαση και να αρχίσουν στη συνέχεια οι διαδικασίες εγκατάστασης του εργολάβου.
Υπενθυμίζεται ότι, με βάση την απόφαση που δημοσιεύθηκε στη «Διαύγεια», ανάδοχος για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των οδικών του συνδέσεων» ανακηρύχθηκε η «ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – GMR Airports Limited», με διακριτικό τίτλο «ARIADNE AIRPORT GROUP». Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, το έργο περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι και ειδικότερα όλες τις απαραίτητες έρευνες, μελέτες, κατασκευές, συστήματα και εξοπλισμό για τη λειτουργία του νέου αερολιμένα, που θα αντικαταστήσει το σημερινό εν λειτουργία αεροδρόμιο Ηρακλείου στην περιοχή της Αλικαρνασσού.
ΒΟΑΚ
Εκτός όμως από το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι, φαίνεται να προχωρά και η δημιουργία του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών Γιώργο Δέδε, κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στο Ηράκλειο τονίστηκε πως ημερομηνία – σταθμός για τη δημοπράτηση του έργου είναι ο Ιούνιος του 2019. Αυτό βέβαια δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο, διότι ο Υπουργείο Υποδομών έχει αποδειχθεί πάρα πολλές φορές ανακόλουθο λόγων και έργων, έχοντας δώσει διάφορες ημερομηνίες οι οποίες τελικώς δεν ισχύουν. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση, η δημοπράτηση προσδιορίζεται για τον Ιούνιο, με τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη να επισημαίνει ότι η Κρήτη σε πέντε χρόνια θα έχει τον δικό της σύγχρονο αυτοκινητόδρομο από τα Χανιά ως τον Άγιο Νικόλαο.
Υπενθυμίζεται ότι για το συγκεκριμένο έργο προβλέπονται τρεις διαφορετικές εργολαβίες. Το πρώτο τμήμα από τα Χανιά ως τη Χερσόνησο θα δοθεί με σύμβαση παραχώρησης. Το δεύτερο τμήμα από τη Χερσόνησο ως τη Νεάπολη με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ενώ το τρίτο τμήμα από τη Νεάπολη έως και τον Άγιο Νικόλαο θα κατασκευαστεί με ιδίους πόρους του Δημοσίου.
Ηλεκτρική διασύνδεση
Στις αρχές του νέου έτους προβλέπεται να προκηρυχθεί επίσης και ο διεθνής διαγωνισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, με προοπτική το έργο να ολοκληρωθεί το 2022, όπως ορίζει το χρονοδιάγραμμα του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, που έχει εγκριθεί από τη Ρυθμιστική Αρχής Ενέργεια. Η συνολική επένδυση αναμένεται να φθάσει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, μέσω της θυγατρικής του εταιρείας ειδικού σκοπού, Αριάδνη Interconnection, έχει ήδη καταθέσει για έγκριση τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ενώ είναι έτοιμες οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου και οι προμελέτες. Σε τελικό στάδιο βρίσκεται και η μελέτη κόστους-οφέλους, καθώς και το σχέδιο λειτουργίας του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης μετά την ολοκλήρωση των δύο διασυνδέσεων, μέσω Πελοποννήσου και Αττικής.
Πρόσθετα έργα
Σε όλα αυτά τα έργα πρέπει να ενταχθούν επίσης και πρόσθετα έργα, είτε υποδομών είτε τουριστικής ανάπτυξης, τα οποία με τον ένα ή τον άλλο τρόπο χειρίζεται η Περιφέρεια. Ήδη στη φάση της ολοκλήρωσης βρίσκεται η σύνδεση του Οροπεδίου Λασιθίου με το φράγμα Αποσελέμη, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους μήνες και να προσφέρει πλούτο υδάτων στο φράγμα, λόγω των υπερχειλίσεων του Οροπεδίου. Πρόσφατα επίσης πέρασε από το Περιφερειακό Συμβούλιο η έγκριση των Περιβαλλοντικών Όρων για τη μεγαλύτερη δρομολογημένη τουριστική επένδυση στην Ελλάδα, την κατασκευή τεράστιου πολυχώρου με ξενοδοχειακές μονάδες, από εταιρεία ρωσικών συμφερόντων, η οποία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων δάσος, χώρους αναψυχής και μαρίνα και ξεπερνά σε κόστος τα 400 εκατομμύρια ευρώ. Έργα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ υπέγραψε παράλληλα λίγο πριν την αλλαγή του έτους ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης. Ανάμεσα στα έργα εντάσσονται έργα ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ για την αντιπλημμυρική προστασία σε Χανιά και Ηράκλειο, καθώς και έργα που ξεπερνούν τα 35 εκατομμύρια ευρώ και αφορούν σε βελτιώσεις της οδικής ασφάλειας σε όλο το νησί.