Η “Black Friday”
Φόβοι για αποδόμηση της αγοράς από τις συνεχείς εκπτωτικές περιόδους

Σε… «μαύρη εβδομάδα» έχουν μετατρέψει τη «Μαύρη Παρασκευή» οι εταιρείες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, οι οποίες αρχίζουν τις προσφορές και τις κατά πολύ μειωμένες τιμές από σήμερα.

Και μπορεί το φαινόμενο της λεγόμενης «Μαύρης Παρασκευής» να ήρθε πριν από μερικά χρόνια στην Ελλάδα ως δάνειο από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όμως οι Έλληνες δεν άργησαν να το μετασχηματίσουν, να το μετατρέψουν και να το φέρουν στα μέτρα της ελληνικής κρίσης.

Έτσι, οι μεγαλύτερες εταιρείες και αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, δεν περιμένουν καν την ερχόμενη Παρασκευή για να μπουν στον χορό των προσφορών, αλλά ξεκίνησαν ήδη να προσφέρουν πλήθος προϊόντων σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές και να διαφημίζουν ακόμα κι από χθες το απόγευμα διαδικτυακά όλα τα είδη και όλες τις μειώσεις τιμών.

Η μετατροπή της ημέρας προσφορών σε εβδομάδα προσφορών ίσως έχει καλύτερα αποτελέσματα για τις εταιρείες, αφού θα μπορέσουν να αναχαιτίσουν ένα ιδιαίτερα δύσκολο φαινόμενο που παρατηρούνταν κατά τη «Μαύρη Παρασκευή» όπου χιλιάδες καταναλωτές συνέρεαν από το πρωί στα καταστήματα κι έμπαιναν σε μια διαδικασία διεκδίκησης και «μάχης» προκειμένου να αποκτήσουν τα προϊόντα που επιθυμούσαν.

Τοπική αγορά

Σημειώνεται βέβαια, ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι τζίροι των επιχειρήσεων για το Ηράκλειο μόνο, έφθαναν τα πολλά εκατομμύρια ευρώ σε μόλις μία ημέρα, δεδομένου του γεγονότος πως τα περισσότερα προϊόντα ήταν προϊόντα τεχνολογίας υψηλής αξίας.  Η νέα τοποθέτηση ωστόσο μιας νέας εκπτωτικής εβδομάδας στο κάδρο των εκπτώσεων, έρχεται να δημιουργήσει νέα δεδομένα και νέες συνθήκες στην αγορά.

Αν ληφθεί υπόψη ότι οι μεγάλες εταιρείες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών συμμετείχαν και στο δεκαήμερο εκπτώσεων πριν από δέκα ημέρες, παρά το γεγονός πως ο Εμπορικός Σύλλογος Ηρακλείου στάθηκε απέναντι σε αυτό το φαινόμενο, συνεπάγεται ότι πλέον στην αγορά δημιουργείται από τις μεγάλες κυρίως εταιρείες μια παρατεταμένη εκπτωτική περίοδος χωρίς σαφή όρια και προσδιορισμό.

Αν συνυπολογιστεί πως μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ο Εμπορικός Σύλλογος Ηρακλείου και η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης αποφάσισαν την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων και την ενσωμάτωση των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων στις χειμερινές και καλοκαιρινές εκπτώσεις αντίστοιχα, γίνεται κατανοητό πως τουλάχιστον αναφορικά με το Ηράκλειο, η αγορά βρίσκεται σε μια πλήρη διχοτόμηση.

Από τη μία πλευρά στέκεται ο Εμπορικός Σύλλογος και οι προσπάθειές του να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα, να βρει λύσεις και συνεργασίες με Δήμο και φορείς, αλλά και να στηρίξει την τοπική αγορά, την τοπική επιχειρηματικότητα και την τοπική εργασία.

Κι από την άλλη πλευρά στέκονται όλες οι μεγάλες εταιρείες, πολλές από τις οποίες δεν είναι καν πολυεθνικές, οι οποίες ακολουθούν μια δική τους στρατηγική και δεν λαμβάνουν καν υπόψη τους τις υποδείξεις ή τις αποφάσεις του Εμπορικού Συλλόγου, παρά μόνο αν αυτές λειτουργούν ακόμα ευνοϊκότερα για τη στρατηγική τους, όπως συμβαίνει για παράδειγμα την περίοδο των Χριστουγέννων.