ΓΟΥΡΝΕΣ-ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ: Νέο “μπλόκο” από τους αρχαιολόγους στον δρόμο
έργα στην διαμόρφωση του δικτύου Γούρνες-Χερσόνησος

Την ίδια ώρα που εξελίσσεται με πυρετώδεις ρυθμούς και εμφανίζει ικανοποιητική εξέλιξη το μεγάλο έργο της διαμόρφωσης του δρόμου Γούρνες- Χερσόνησος, ένα κρίσιμο τμήμα του έχει «παγώσει» με εντολή της Εφορείας Παλαιονθρωπολογίας Σπηλαιολογίας, προκειμένου να ελεγχθούν σπηλαιώσεις που βρίσκονται στη χάραξη της οδού. Το όλο θέμα έχει ανάψει φωτιές στον ΟΑΚ που χτυπάει «καμπανάκι» για το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου συνολικά, τονίζοντας με νόημα ότι  λήγει τον Οκτώβρη.

Το έγγραφο που βάζει φρένο στην πορεία υλοποίησης του έργου Γούρνες-Χερσόνησος
Το έγγραφο της Εφορείας Παλαιοαναθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας που βάζει φρένο στην πορεία υλοποίησης του έργου Γούρνες-Χερσόνησος

Ειδικότερα η  Εφορεία Παλαιονθρωπολογίας Σπηλαιολογίας του υπουργείου Πολιτισμού με έγγραφό της έχει ζητήσει από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, να βάλει φρένο στην εξέλιξη των εργασιών που εξελίσσονται στην περιοχή  Φαραγγούλι προκειμένου να ελεγχθούν αρχαιολογικά  σπηλαιώσεις που βρίσκονται στη χάραξη της οδού που διασχίζει τον Αποσελέμη καθώς όπως τεκμηριώνει η υπηρεσία παρουσιάζουν εξαιρετικό ιστορικό ενδιαφέρον.

Ωστόσο η  χρονοκαθυστέρηση που υπήρξε στη συγκρότηση της ομάδας που θα αναλάβει το έργο της έρευνας συνδυαστικά με την αδιευκρίνιστη διάρκεια της ερευνητικής διαδικασίας, έχουν προκαλέσει νευρικότητα στον Οργανισμό Ανάπτυξης Ανατολικής Κρήτης, που οφείλει να παραδώσει  ολοκληρωμένο το έργο  της διαμόρφωσης του δρόμου τον Οκτώβριο.  Όπως είχε γράψει η «Π» από τον Οκτώβρη της προηγούμενης χρονιάς, το επίμαχο θέμα είχε τεθεί στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όπου είχε βρεθεί

η «χρυσή τομή» ανάμεσα στις δύο πλευρές. Η λύση που είχε δοθεί προέβλεπε ότι ως τον Απρίλιο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η αποτύπωση και οι έρευνες στις σπηλαιώσεις που βρίσκονται στην περιοχή οι οποίες στη συνέχεια θα εξελιχθούν εκτός του πεδίου του εργοταξιακού χώρου.

Ακολούθως θα γίνει η επίχωση των σπηλαιώσεων αλλά με μια συγκεκριμένη τεχνική που θα διασφαλίζει ότι η κάλυψή τους θα γίνει με ένα τρόπο που είναι ανατάξιμος, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι δεν θα προκληθεί ζημιά στη δομή τους.

Ένα από τα σημεία στο οποίο έχει γίνει διακοπή εργασιών
Ένα από τα σημεία στο οποίο έχει γίνει διακοπή εργασιών

Μάλιστα για να γίνει η αρχαιολογική έρευνα  η διαχειριστική αρχή του έργου δέχτηκε να καταβάλει το ποσό των 375 χιλ. ευρώ.  Με τα χρήματα αυτά προσλαμβάνονται συνολικά 35 επιστήμονες οι οποίοι θα πιάσουν δουλειά το επόμενο διάστημα, για να ελέγξουν την περιοχή.

Συγκεκριμένα προσλαμβάνονται τέσσερις αρχαιολόγοι για επτά μήνες, 23 εργατοτεχνίτες για τέσσερις μήνες, δύο εργατοτεχνίτες για δύο μήνες, ένας συντηρητής για επτά μήνες, δύο σχεδιαστές για επτά μήνες, ένας τεχνικός συντήρησης για επτά μήνες, ένας πολιτικός μηχανικός για επτά μήνες, ένας τοπογράφος για επτά μήνες.

 

Θα “παγώσουν”

Από τη μία η  επτάμηνη διάρκεια των συμβάσεων που δείχνει ότι οι εργοταξιακές εργασίες θα παγώσουν για όλο αυτό το διάστημα  και από τη νάλλη το γεγονός ότι πρέπει να τηρηθεί η  δέσμευση το έργο να παραδοθεί εγκαίρως στο σύνολο του τον Οκτώβρη έχουν ανάψει φωτιές στην ηγεσία του ΟΑΚ που υπογραμμίζει με νόημα τις ξεκάθαρες παρενέργειες που υπάρχουν από τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση των εργασιών.

Ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΒΟΑΚ κ. Γιώργος Αγαπάκης
Ο διευθυντής συγκοινωνιακών έργων του ΟΑΚ, κ. Γιώργος Αγαπάκης

Συγκεκριμένα όπως εξηγεί στην «Π» ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΒΟΑΚ κ. Γιώργος Αγαπάκης, το διακύβευμα είναι μεγάλο, επειδή μιλάμε για ένα πολύ σημαντικό έργο μια παρέμβαση νευραλγικής σημασίας για το οδικό δίκτυο της Κρήτης.

Όπως εξηγεί η εργολαβία στο σύνολό της εξελίσσεται σε πάρα πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς.

Για την ακρίβεια βρίσκονται σε εξέλιξη πολλές και διαφορετικές τεχνικές εργασίες, όπως ασφαλτοστρώσεις, οδοστρωσίες, κατασκευές και τοποθετήσεις μεταλλικών στηθαίων, πολλά συνεργεία με πολλές διαφορετικές εργασίες.

Σε όλη την έκταση του έργου υπάρχει πυρετός εκτέλεσης εργασιών με σκοπό τα 6,5- 7 χιλιόμετρα του δρόμου  να τελειώσουν και να παραδοθούν σε χρήση, να αρθεί η εκτροπή πριν το Πάσχα  και να επανέλθει η κυκλοφορία αλλά με διατομή διπλού κλάδου.

Το μόνο σημείο του εργοταξίου όπου  υπάρχει εμπλοκή είναι στα λεγόμενα «Σπηλιαράκια» στην περιοχή της κοιλάδας του Αποσελέμη. Βεβαίως το θέμα λύθηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ωστόσο είναι σαφές ότι  ανασκαφικές έρευνες δεν μπορούν να κρατήσουν πολύ διότι το έργο θα πρέπει να παραδοθεί στο σύνολό του τον Οκτώβρη.   Στο πλαίσιο αυτό αναμένονται με ενδιαφέρον οι επόμενες κινήσεις που θα γίνουν ανάμεσα στις δύο πλευρές που θα πρέπει να βρουν ένα τρόπο συνεννόησης ώστε να μην υπάρξουν εμπλοκές  στην πορεία υλοποίησης του έργου.

Όπως είναι γνωστό, το έργο “Γούρνες-Χερσόνησος” είναι ένα κορυφαίας σημασίας έργο αναβάθμισης του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που αναπτύσσεται σε μήκος 9,084 km.

Η αναβάθμιση που έχει συντελεστεί στο τμήμα της παράκαμψης Ηρακλείου συνολικού μήκους 27 χμ. του βόρειου οδικού άξονα, επεκτείνεται με το συγκεκριμένο έργο, αυξάνοντας το συνολικό μήκος του αναβαθμισμένου αυτοκινητόδρομου σε 36 χμ. Το τμήμα αυτό, είναι το πλέον  βεβαρημένο του ΒΟΑΚ από άποψη κυκλοφοριακών φόρτων, με άνω των 26.000 οχημάτων σε  μέση ημερήσια κυκλοφορία καθώς μέσω αυτού συνδέσονται όλοι οι τουριστικοί προορισμοί της ανατολικής κρήτης  (Χερσόνησος-Μάλια Ν. Λασιθίου).