Ίσως η πιο παράδοξη χρονιά για την αγορά των υγρών καυσίμων είναι το 2020, καθώς ενώ οι συνολικές μειώσεις στη ζήτηση καυσίμων είναι τεράστιες, το πετρέλαιο θέρμανσης φαίνεται πως ακολουθεί την … ανιούσα.
Ασφαλώς αυτό το παράδοξο μπορεί να εξηγηθεί με την ιδιαίτερα χαμηλή τιμή που έχει το πετρέλαιο αυτή την περίοδο, καθώς η μέση τιμή του βρίσκεται στα 82 λεπτά ανά λίτρο, ωστόσο δεν συνάδει με την καταναλωτική συμπεριφορά που είχαν επιδείξει οι καταναλωτές κατά την πρώτη περίοδο της κρίσης και πριν τον κοροναϊό.
Πώς σχετίζονται οι δύο αυτές περίοδοι; Έχουν ως κοινό παρονομαστή την πραγματική μείωση εισοδημάτων και τα τεράστια προβλήματα στην αγορά. Στην περίπτωση της κρίσης ωστόσο, οι καταναλωτές είχαν στραφεί σε πολύ μεγάλο βαθμό στο … ρεύμα, τις σόμπες χαλαζία ή αλογόνου, αλλά και στα τζάκια, ενώ στην εποχή του κοροναϊού, ολοένα και περισσότεροι στρέφονται προς τη θέρμανση με πετρέλαιο, κατανοώντας πως αυτή είναι η περισσότερο αποδοτική για οικιακούς κι επαγγελματικούς χώρους.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η ζήτηση του πετρελαίου θέρμανσης, εξαιτίας και της πολύ χαμηλής τιμής να έχει αυξηθεί κατακόρυφα αυτή την περίοδο, γεγονός που θεωρούνταν απίθανο τα προηγούμενα χρόνια. Μέσα στις περιόδους πριν τον κοροναϊό, οι καταναλωτές άρχιζαν να προμηθεύονται πετρέλαιο μετά το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου και σταματούσαν να αγοράζουν προς το τέλος Ιανουαρίου. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν συμβαίνει την φετινή χρονιά, αφού ήδη για να προμηθευτεί κάποιος πετρέλαιο θέρμανσης, θα πρέπει να κλείσει ραντεβού.
Παρ’ όλα αυτά βέβαια, οι χαμηλές τιμές δεν θα παραμείνουν επ’ αόριστον, αφού ήδη έχουν έρθει οι πρώτες αυξήσεις της τάξεως των 4 λεπτών στα καύσιμα, που ακόμα όμως δεν έχουν περάσει στους καταναλωτές.
Την ίδια στιγμή ωστόσο, η συνολική αγοραστική κίνηση έχει πέσει σε πολύ μεγάλο βαθμό με τις απώλειες να υπολογίζονται στο 20 % – 30 %. Οπωσδήποτε, οι κινήσεις της κυβέρνησης να ενεργοποιήσει τις αναστολές εργασίας και την παροχή επιδομάτων προς τους εργαζόμενους βοήθησε ως ένα βαθμό τους πρατηριούχους, αλλά σίγουρα δεν μπόρεσε να αντισταθμίσει τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Αντίστοιχα έχει μειωθεί αισθητά και η ζήτηση στα υγρά καύσιμα, η οποία έχει πέσει κατά 50 % περίπου. Αυτό ασφαλώς και δικαιολογείται ως ένα βαθμό από τα lockdowns, όμως υπάρχουν τεράστιες διαφορές μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου κύματος. Όπως παρατηρείται από τις κινήσεις στα πρατήρια, κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας, οι πολίτες πειθάρχησαν απόλυτα στις υποδείξεις των ειδικών και της κυβέρνησης, με αποτέλεσμα οι μειώσεις στη ζήτηση καυσίμων να φθάσει έως και το 90 %.
Στο δεύτερο κύμα πανδημίας, που υπάρχουν ασφαλώς και διαφορετικά χαρακτηριστικά ως προς το lockdown oι καταναλωτές φαίνεται ότι δεν πειθαρχούν στο βαθμό που πειθάρχησαν στο πρώτο κι αυτό αποτυπώνεται μεταξύ άλλων και στην κίνηση των καυσίμων, που αν και μειωμένη δεν συγκρίνεται καν με τις καταστάσεις του Μαρτίου.