Ο κ. Κεφαλογιάννης ανάμεσα σε στελέχη του ΟΑΚ και του ΤΕΕ/ΤΑΚ
Ο κ. Κεφαλογιάννης ανάμεσα σε στελέχη του ΟΑΚ και του ΤΕΕ/ΤΑΚ

Όλο το πλέγμα της τεχνικής προετοιμασίας του σχεδιασμού κατασκευής του ΒΟΑΚ ξεδιπλώθηκε στην εκδήλωση που οργάνωνε χθες το ΤΕΕ ΤΑΚ στην αίθουσα του Πειραματικού́ Θεάτρου του Πολιτιστικού́ Κέ́ντρου Δή́μου Ηρακλείου παρουσία του υφυπουργού Υποδομών, κ. Γιά́ννη Κεφαλογιά́ννη, υπουργικών στελεχών, βουλευτών δημάρχων και εκπροσώπων φορέων.

«Το Λασίθι εξαιρείται των διοδίων και θα είναι ένα δημόσιο έργο», διαβεβαίωσε ο κ. Γ. Κεφαλογιάννης ξεκαθαρίζοντας παράλληλα ότι η κατασκευή του υπόλοιπου τμήματος του ΒΟΑΚ δεν μπορεί να κατασκευαστεί χωρίς διόδια τα οποία σημείωσε ότι θα είναι δίκαια, με χιλιομετρική χρέωση, και όσο το δυνατό χαμηλότερα στη χρέωση τους.

Ο ίδιος περιέγραψε την υπερπροσπάθεια που έχει γίνει για να καλυφθούν καθυστερήσεις πολλών 10ετιών, αφού όπως είπε ωρίμασαν έργα και  μελέτες τελευταίους 20 μήνες σε χρόνο ρεκόρ,  με κόστος σημαντικά μικρότερο σε σχέση με έργα αντίστοιχης εμβέλειας.  “Είμαστε στην ευχάριστη θέση να πούμε για πρώτη φορά ότι ο ΒΟΑΚ  από όνειρο γίνεται πραγματικότητα”.

Ο ίδιος επιχείρησε να ερμηνεύσει τους λόγους για τους οποίους δεν προχώρησε μέχρι σήμερα το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ τονίζοντας ότι στη 10ετία του ‘90 ελήφθη μια  πολιτική απόφαση το έργο να εξαιρεθεί από την παραχώρηση με αποτέλεσμα την ίδια ώρα που σε άλλες περιοχές της χώρας  έτρεχαν αντίστοιχα έργα ο ΒΟΑΚ να έχει μείνει πίσω. Ένα δεύτερο κρίσιμο στοιχεία που πρόσθεσε ήταν ότι για πολλά χρόνια επικράτησαν τοπικισμοί  και ο καθένας διεκδικούσε το δικό του κομμάτι ξεχωριστά με ότι αυτό συνεπάγεται.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Γιώργος Αγαπάκης προχώρησε σε μια πλήρη ανάλυση όλων των τεχνικών στοιχείων των μελετών και του σχεδιασμού που βρίσκεται σε εξέλιξη για την κατασκευή του ΒΟΑΚ, μαζί το στέλεχος του υπουργείου Υποδομών κ. Καλοφωλιά.

Από τα ενδιαφέροντα στοιχεία της κατασκευής του οραματικού αυτού έργου -όπου το 58% του σχεδιασμού ενσωματώνεται στον παλιό ΒΟΑΚ που αναβαθμίζεται και το 42% αφορά σε νέα χάραξη, είναι το τμήμα Λινοπεράματα-Ρέθυμνο, το οποίο έχει κόστος 800 εκ. και πρόκειται να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Χαρακτητιστική ήταν η τοποθέτηση του κ. Κεφαλογιάννη ότι για πρώτη φορά έχουμε  χρονοδιάγραμμα χάραξη χρηματοδότηση και είναι τεράστια επιτυχία της Ελληνικής Κυβέρνησης ότι ένα τόσο σημαντικό έργο κατάφερε να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης που δεν ήταν καθόλου δεδομένο. Όπως είπε, έχουμε εξασφαλίσει πόρους από το ΕΣΠΑ και υπάρχουν και οι ιδιωτικοί πόροι, άρα το σύνολο τού έργου είναι εξασφαλισμένο χρηματοδοτικά.  Ό,τι ωριμάζει μελετητικά θα το εντάσσουμε.

Στη διάρκεια της παρουσίασης έγινε σαφές ότι εξετάζεται σοβαρά η δρομολόγηση της δημιουργίας του κόμβου στο ΠΑΓΝΗ όπου υπάρχει  είναι ώριμη μελέτη. Στο θέμα αναφέρθηκε και ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος κ. Ν.Ξυλούρης ο οποίος τόνισε ότι πρόκειται για νευραλγικής σημασίας έργο που είχε μελετηθεί και στο παρελθόν από την Περιφέρεια, τονίζοντάς τη σημασία που έχει να συμμετέχει ενεργά στο σχεδιασμό.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΕΔ Γ.Κουράκης όπως και άλλοι δήμαρχοι έθεσαν το ζήτημα του νότιου οδικού άξονα και του οδικού δικτύου που θα πρέπει να αναπτυχθεί στο πλαίσιο της κατασκευής του  αεροδρομίου Καστελλίου, ενώ ο Δήμαρχος Χερσονήσου κ. Σεγκος τόνισε ότι το δημοτικό συμβούλιο της περιοχής του καταψήφισε το έργο  της κατασκευής του ΒΟΑΚ όχι επειδή δεν το στηρίζει, αλλά επειδή πλήρωσε ακριβά το τίμημα της έλλειψης αντιπλημμυρικών έργων που έπρεπε να έχουν γίνει, για να μην γίνει η βιβλική καταστροφή που είδαμε το Νοέμβριο και από θαύμα δε θρηνήσαμε θύματα.

Δεν μπορούμε να εστιάζουμε στο τεχνικό κομμάτι που είναι κεντροβαρές αλλά όχι το πιο κρίσιμο, τόνισε το στέλεχος του ΚΚΕ Στ. Ορφανός κατά την τοποθέτησή του, σχολιάζοντας καυστικά το θέμα των διοδίων, για τα οποία σήμερα δε μιλάει κανείς ακόμα και οι παρατάξεις και τα κόμματα που παλαιότερα το σήκωναν ψηλά στην ατζέντα. Ο ίδιος τόνισε ότι θα πρέπει να φορολογηθεί το μεγάλο κεφάλαιο και όχι ο λαός για μια ακόμα φορά για να πληρώσει το βαρύ κόστος της κατασκευής του έργου.