Σύστημα τηλεδιοίκησης. Δύο λέξεις που εισέβαλαν προσφάτως βίαια στη ζωή μας και σε ό,τι αφορά τα τρένα κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα εάν υπήρξε το σύστημα αυτό, όταν έπρεπε, εκεί όπου έπρεπε. Αυτό όμως που μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα είναι ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης του πυροσβεστικού Σώματος «φυσάει» και αποτελεί έναν από τους πολυτιμότερους συμμάχους για την αντιμετώπιση τόσο αστικών όσο και δασικών πυρκαγιών στη χώρα.
Η ψηφιακή υπηρεσία ειδοποίησης και αντιμετώπισης της πυρκαγιάς, όπως είναι η επίσημη ονομασία, λειτουργεί χωρίς προβλήματα τα τελευταία χρόνια και στην Κρήτη είναι σύμφωνα με τους ειδικούς το «εργαλείο εκείνο, το οποίο έχει πάει σε άλλο επίπεδο τις δυνατότητες που υπάρχουν για άμεση και όσο το δυνατόν καλύτερη αντιμετώπιση ενός συμβάντος».
Ο τρόπος λειτουργίας του έγινε απλώς και εύχρηστος, αφού προηγήθηκε η κατάλληλη εκπαίδευση των χειριστών, των πυροσβεστών δηλαδή που λαμβάνουν πρώτοι μια κλήση στο «κέντρο» και στη συνέχεια καταχωρούν τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζονται για να δοθούν στους συναδέλφους τους, οι οποίοι θα συμμετέχουν στην επιχείρηση κατάσβεσης που θα ακολουθήσει.
Πώς όμως λειτουργεί; Προϋπόθεση είναι να υπάρχει gps στα οχήματα της πυροσβεστικής. Στο νομό Ηρακλείου αλλά και στους άλλους νομούς του νησιού όλα τα οχήματα, μηδενός εξαιρουμένου, υπάρχει το παγκόσμιο σύστημα στιγματοθέτησης το οποίο δίνει τη θέση του στο κέντρο της Πυροσβεστικής. Όπως πολύ εύστοχα είπε υπάλληλος της πυροσβεστικής στην Κρήτη «όχημα που έχει στην πινακίδα του τα αρχικά Π.Σ, διαθέτει και gps”:
Όταν λοιπόν δοθεί ένα συμβάν, ο τηλεφωνητής αρχίζει και καταχωρεί, «φορτώνει» τα στοιχεία. Την οδό, τον αριθμό και λεπτομέρειες που θα είναι ίσως χρήσιμες σε όσους πάνε στο συμβάν.
Μπορεί να δοθεί ακόμα και η πληροφορία ότι στην οικία επί της οδού… έχει πάρει φωτιά η καμινάδα ή έπιασε φωτιά η κουζίνα. Κάτι ανάλογο, αλλά με περισσότερα στοιχεία δίδεται και σε μία φωτιά σε αγροτική έκταση. Το σύστημα ενεργοποιείται δίνει, μεταφέροντας τα στοιχεία αυτά στον οδηγό του οχήματος και ξεκινά ο αγώνας που έχει ως τελικό του προορισμό την κατάσβεση.
Πρακτικά αυτό σημαίνει κυρίως εξοικονόμηση χρόνου και σε αυτές τις περιπτώσεις ο χρόνος είναι υπερπολύτιμος.
Κι αυτό γιατί ο οδηγός του οχήματος θα γνωρίζει από ποιο δρόμο θα πάει συντομότερα για να φτάσει εγκαίρως όπου θα πρέπει να επέμβει. Αλλά ακόμα και κάποιο λάθος να γίνει, με δεδομένο ότι οι παγκόσμιοι ψηφιακοί χάρτες στο νησί δεν είναι στο 100% αλάνθαστοι, οι πυροσβέστες στα κέντρα, λόγω του gps που διαθέτουν τα πυροσβεστικά οχήματα, τα βλέπουν στις μεγάλων διαστάσεων οθόνες τους και εάν διαπιστώσουν ότι έλαβαν λάθος διαδρομή, τους οδηγούν προς τη σωστή κατεύθυνση.
Μάλιστα, όπως λέγεται, το στίγμα του οχήματος μεταφέρεται στο κέντρο σε χρόνο μηδέν ή το πολύ με διαφορά δύο … δευτερολέπτων.
Ο κερδισμένος χρόνος όμως δεν είναι το μόνο καλό του συστήματος. Υπάρχουν και άλλα πλεονεκτήματα, όπως λένε όσοι γνωρίζουν. Υπάρχει άμεση ενημέρωση του εν εξελίξει συμβάντος, ενώ γίνεται και καλύτερη διαχείριση των δυνάμεων που κατευθύνονται προς το σημείο και των δυνάμεων που θα μείνουν πίσω σε περίπτωση που «σκάσει» κι άλλο περιστατικό.
Και η τεχνολογική πρόοδος της Πυροσβεστικής δεν σταματάει μόνο εκεί. Όχι μόνο στη γη, αλλά και από αέρος η τεχνολογία συνεχίζει να είναι σύμμαχος. Με ανάλογες περίπου διαδικασίες τα drones της Πυροσβεστικής που καλούνται να συνεισφέρουν, δίνουν κι εκείνα με τη σειρά τους απευθείας εικόνα στις οθόνες του κέντρου της Πυροσβεστικής ώστε η κάλυψη ενός συμβάντος με σκοπό την αντιμετώπισή του να είναι όσο το δυνατόν καλύτερη.