Σε μια ιστορική συμφωνία κατέληξαν χθες και επισήμως Δήμος Ηρακλείου και Οργανισμός Λιμένος που οριστικοποίησαν το πλαίσιο της παραχώρησης της χερσαίας ζώνης με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Με την απόφαση αυτή σφραγίζεται οριστικά η προαιώνια αντιπαράθεση των δύο πλευρών, που κατάφεραν για πρώτη φορά μετά από χρόνια να προσεγγίσουν την κρίσιμη υπόθεση της διαχείρισης του λιμανιού από την ίδια οπτική γωνία. Η χθεσινή απόφαση βάζει και τυπικά οριστικό τέλος στον «ψυχρό πόλεμο» Δήμου και ΌΛΗ, που για δεκαετίες συγκρούονταν ανελέητα με φόντο τη διαχείριση της χερσαίας ζώνης.
Τι παραχωρείται στον Δήμο Ηρακλείου
Σύμφωνα με την πρόταση την οποία ψήφισε το Δημοτικό Συμβούλιο, θα παραχωρηθεί στον Δήμο Ηρακλείου όλο το τμήμα της χερσαίας ζώνης που αναπτύσσεται έξω από τα κάγκελα του λιμανιού (το οποίο δεν συνδέεται με τη λιμενική δραστηριότητα) και νοτίως, με εξαίρεση κάποια συγκεκριμένα σημεία τα οποία συνδέονται άρρηκτα με την ιστορία του λιμανιού.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κάποια συγκεκριμένα σημεία που βρίσκονται νότια από τα κάγκελα του λιμανιού, δηλαδή επί της χερσαίας ζώνης, όπως για παράδειγμα οι εγκαταστάσεις του Θεατρικού Σταθμού, του ΚΤΕΛ και του Λιμενικού Περίπτερου, παραμένουν στην ιδιοκτησία του Οργανισμού Λιμένος.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον Θεατρικό Σταθμό παραμένει στην ιδιοκτησία του ΟΛΗ αλλά το Δημοτικό Συμβούλιο ζητά την παραχώρησή του για 40 χρόνια. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πλευρά του ΟΛΗ έχει ξεκαθαρίσει ότι το αίτημα του Δήμου Ηρακλείου δεν μπορεί να ικανοποιηθεί διότι πρόκειται για εξαιρετικά μεγάλο χρονικό διάστημα. Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται ότι ο ΟΛΗ μπορεί να εγκρίνει την παραχώρηση του χώρου αυστηρά ανά τριετία.
Με τη χθεσινή απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ο ΟΛΗ διατηρεί κάποιες νησίδες επί της χερσαίας ζώνης, όπως για παράδειγμα τις δεξαμενές στην Τρυπητή, όπως επίσης και το λιμενικό περίπτερο, για το οποίο ο ΟΛΗ έχει προχωρήσει τη διαδικασία ανάδειξης και αξιοποίησής του μέσα από διαγωνισμό. Αντίστοιχα ο ΟΛΗ κρατά και το κτήριο του ΚΤΕΛ, με την προοπτική να το διαμορφώσει σε ναυτικό μουσείο και ήδη γίνονται σχετικές προετοιμασίες.
Έτσι, βάσει της παραπάνω συμφωνίας την οποία υιοθέτησε χθες το Δημοτικό Συμβούλιο μετατοπίζεται η οριογραμμή της χερσαίας ζώνης βορειότερα από τη Ν. Αλικαρνασσό έως και την πλατεία 18 Άγγλων, που περνά στη δικαιοδοσία της Λότζια.
Ιστορική συμφωνία
Στην πλειονότητά τους οι δημοτικοί σύμβουλοι στη χθεσινή συνεδρίαση του Σώματος μίλησαν για τον ιστορικό χαρακτήρα της επίσημης πολιτικής απόφασης με την οποία κλείνει οριστικά το κεφάλαιο της παραχώρησης της χερσαίας ζώνης στον Δήμο Ηρακλείου.
Ο πολιτικός προϊστάμενος της Δημοτικής Αστυνομίας κ. Παττακός, ο οποίος έχει μακρά θητεία υπηρετώντας τις ανάγκες του λιμανιού και ως λιμενάρχης, υπογράμμισε τη σημασία της απόφασης που ουσιαστικά οριοθετεί μια συγκροτημένη προσέγγιση της σύνδεσης του λιμανιού με την πόλη. Ο πρόεδρος της ΔΕΠΤΑΗ κ. Μηνάς Καπετανάκης τόνισε ότι την περίοδο που ο ίδιος υπηρέτησε στη διοίκηση του ΟΛΗ το πολιτικό περιβάλλον ήταν εντελώς διαφορετικό.
“Το λιμάνι του Ηρακλείου ήταν ένα από τα δώδεκα εθνικής σημασίας λιμάνια που ακολουθούσε όπως είναι φυσικό και επόμενο, την εθνική λιμενική πολιτική. Όμως σήμερα που το λιμάνι του Ηρακλείου οδηγείται προς πώληση και παύει να είναι εθνικής σημασίας, είναι προφανής και αυταπόδεικτη η ανάγκη ένα σημαντικό τμήμα του να διασωθεί για τις ανάγκες της πόλης του Ηρακλείου προς όφελος των δημοτών.
Σε κάθε περίπτωση χαίρομαι πραγματικά που τα πράγματα έχουν ωριμάσει ώστε Δήμος Ηρακλείου και ΟΛΗ να κοιτάμε από την ίδια πλευρά”. Σε ό,τι αφορά το λιμενικό περίπτερο τόνισε ότι στη δική του περίοδο αξιοποιήθηκε μια μελέτη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, που δυστυχώς ποτέ δεν ολοκληρώθηκε.
Ιδιαίτερα καυστικός ήταν στην τοποθέτησή του ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης κ. Γιάννης Κουράκης, ο οποίος σχολίασε σκωπτικά ότι οι προηγούμενες διοικήσεις του ΟΛΗ δεν λειτούργησαν προς το συμφέρον της πόλης και έθεταν συνεχώς ανυπέρβλητα εμπόδια στην παραχώρηση της χερσαίας ζώνης.
Επίσης εξέφρασε την κατηγορηματική διαφωνία του στην αξιοποίηση του λιμενικού περιπτέρου τονίζοντας ότι διαφωνεί με το χαρακτηρισμό του ως “νεώτερου μνημείου” υπογραμμίζοντας ότι θα πρέπει να κατεδαφιστεί.
Από την πλευρά των Ενεργών Πολιτών ο κ. Γιώργος Μανδαλάκης τόνισε μεταξύ άλλων ότι ο Δήμος Ηρακλείου οφείλει να αξιοποιήσει τη σημερινή πολιτική συγκυρία και να συνεργαστεί με τη διοίκηση του ΟΛΗ που έχει μια συγκροτημένη και ώριμη προσέγγιση διαχείρισης του λιμανιού, καθώς αντιλαμβάνεται ότι συνδέεται λειτουργικά με την πόλη.
Πρόσθεσε επίσης ότι ο δρόμος για την παραχώρηση της χερσαίας ζώνης από τον ΟΛΗ στον Δήμο Ηρακλείου άνοιξε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα, ο οποίος κατά την επίσκεψή του στη Λότζια ανακοίνωσε την πολιτική του απόφαση να προχωρήσει η όλη διαδικασία.
Ο δημοτικός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης Μιχάλης Κασαπάκης τόνισε ότι ουσιαστικά με την απόφαση της παραχώρησης ξεφορτώνεται στον Δήμο ένα βαρίδι, ώστε να μην πέσει στις πλάτες του ιδιώτη στον οποίο πρόκειται να παραχωρηθεί το λιμάνι στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ.
Τέλος από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΟΛΗ κ. Απ. Φιλιππής, αφού τόνισε ότι ποτέ δεν έπαψε να είναι εθνικής σημασίας το λιμάνι, υπογράμμισε ότι μέσα στο γενικότερο σκηνικό της οικονομικής κρίσης πετυχαίνει να έχει σπουδαία δραστηριότητα σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του.
Πρόσθεσε ότι δεν ξεφορτώνεται η χερσαία ζώνη στη Λότζια, αλλά παραχωρείται ακριβώς επειδή υπάρχει μια διαφορετική αντίληψη στη διοίκηση του ΟΛΗ που κατανοεί στην πράξη τη λειτουργική σύνθεση της πόλης με το λιμάνι.