Το αδιαχώρητο έγινε χθες στο Μονομελές Εφετείο Ανατολικής Κρήτης όπου επρόκειτο να συζητηθεί με τη διαδικασία των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων η προσωρινή τιμή μονάδας για τμήματα εκτάσεων σε Λιλιανό και Νιπιδιτό που περιλαμβάνονται στη συνολική έκταση των 9,5 εκατομμυρίων τ.μ. της απαλλοτρίωσης για το έργο του αεροδρομίου Καστελλίου αλλά και των οδικών συνδέσεων με τον ΒΟΑΚ και τον νότιο οδικό άξονα.
Σε σχέση με το Λιλιανό, η διαδικασία αφορά σε 357 ιδιοκτησίες με 253 ιδιοκτήτες και η συνολική έκταση ανέρχεται σε 745.000 τ.μ. Στο Νιπιδιτό η διαδικασία αφορά σε συνολική έκταση 412.000 τ.μ., μιλάμε για 201 ιδιοκτησίες και 151 ιδιοκτήτες. Ήταν οι πρώτες υποθέσεις που έχουν προσδιοριστεί προς συζήτηση και αναπόφευκτα το ενδιαφέρον όλων είναι μεγάλο, καθώς θεωρείται ότι οι υποθέσεις αυτές θα αποτελέσουν «πιλότο» και για τις υπόλοιπες που θα ακολουθήσουν. Αξίζει να αναφερθεί ότι συνολικά οι απαλλοτριούμενες ιδιοκτησίες ανέρχονται σε 7.800.
Το ενδιαφέρον είναι μεγάλο καθώς υπάρχει έντονη γκρίνια και ως προς τις προτεινόμενες τιμές απαλλοτρίωσης από την πλευρά του Δημοσίου. Για παράδειγμα, η τιμή που αποδίδεται για αντλιοστάσια κυμαίνεται από 56 έως 68 ευρώ το τ.μ. για αγροικίες από 194 έως 259 ευρώ το τ.μ.
Στα αμπέλια το πλαίσιο τιμών κυμαίνεται από 5 ευρώ έως 7 ευρώ το τ.μ. Οι μεγάλες αρδευόμενες ελιές κοστολογούνται προς 150 ευρώ, οι μεσαίες προς 110 ευρώ. Αμυγδαλιές, συκιές, αχλαδιές από 70 έως 100 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος.
Τελικά η συζήτηση της υπόθεσης αναβλήθηκε για τις 9 Ιανουαρίου του 2018 με αίτημα από πλευράς ιδιοκτητών, οι οποίοι επισημαίνουν ότι υπάρχουν ακόμα ζητήματα που πρέπει να διευθετηθούν πριν προχωρήσουν στην συζήτηση της προσωρινής τιμής μονάδας. Όπως υπογραμμίζεται, θα πρέπει να οριστούν τεχνικοί σύμβουλοι (γεωλόγοι, γεωπόνοι), φέρεται επίσης να υπάρχει ζήτημα με τους κτηματολογικούς πίνακες.
Η ΝΟΔΕ για την παράταση
Στο μεταξύ ακόμα πιο πίσω πάει η έναρξη της κατασκευής του αεροδρομίου Καστελλίου, με τη νέα παράταση (την τρίτη κατά σειρά) που δόθηκε στον διαγωνισμό για την πρόσληψη του ανεξάρτητου μηχανικού, που θα παρέχει τις υπηρεσίες του στο έργο. Η νέα παράταση έχει καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προτάσεων την 7η Δεκεμβρίου και η ΝΟΔΕ Ηρακλείου της ΝΔ, μεταξύ άλλων επισημαίνει:
«…Αυτό σημαίνει πως, στην καλύτερη περίπτωση, η κήρυξη οριστικού αναδόχου του έργου μετατίθεται για τα τέλη του έτους, κι αυτό εφόσον δεν υπάρξουν νέες κωλυσιεργίες, εντάσεις κλπ.
Επομένως, οι πρώτες εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στο 2018, τη στιγμή που ο αρχικός σχεδιασμός του έργου προέβλεπε την ολοκλήρωσή του εντός του 2019. Τώρα, η κυβέρνηση κάνει φιλόδοξες εξαγγελίες για το 2021… και βλέπουμε. Μάλιστα, το θεωρεί επιτυχία, αφού στο 3ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Κρήτης (20/21-09-2017) ο κ. Τσίπρας και οι αρμόδιοι Υπουργοί κ.κ. Χαρίτσης και Σπίρτζης πανηγύρισαν για την εντυπωσιακή επίσπευση του έργου του αεροδρομίου!
Όμως, τους διαψεύδει η ίδια η πραγματικότητα! Δεν πέρασαν καν δύο μήνες και έχουν ανακοινωθεί δύο νέες παρατάσεις για την έναρξη του έργου του αεροδρομίου…».