Φραγκίσκος Παρασύρης: «Παραχώρησαν το Λιμάνι του Ηρακλείου σε μια «λευκή κόλλα χαρτί» με την ευχή ότι θα πάει καλά»

Την κάθετη αντίθεση του, εξέφρασε ο Φραγκίσκος Παρασύρης, Βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την παραχώρηση του Λιμένος Ηρακλείου

«Σήμερα όσο και αν δεν το συνειδητοποιείτε, για την πόλη που γεννήθηκα, μεγάλωσα και ζω, το Ηράκλειο, αλλά και για ολόκληρη την Κρήτη είναι μια μέρα ιστορική. Και αυτό διότι το Λιμάνι, στη μακρόχρονη ιστορία του τόπου, λειτούργησε ως ο ιμάντας ανάπτυξης της πόλης και όλου του νησιού, ο τόπος εμπορίου που παρήγαγε όχι μόνο πλούτο, αλλά και εξωστρέφεια.

[…] Φέτος, 100 χρόνια μετά ακριβώς από τη λειτουργία του Νέου Λιμένα, όπως αυτός διαμορφώθηκε το 1924 το Λιμάνι του Ηρακλείου, μετά από πολλές παλινωδίες πωλείται σε ιδιωτική εταιρεία. Και συνεπώς η πόλη από εδώ και πέρα θα δοκιμάσει μια νέα, εύχομαι καρποφόρα συνεργασία και συναρμογή με το ιδιωτικό πλέον λιμάνι», τόνισε ο Φραγκίσκος Παρασύρης.

Στη συνέχεια της ομιλίας του άσκησε έντονη κριτική στην κυβέρνηση, καθώς ακολουθεί μια πολιτική ιδιωτικοποιήσεων χωρίς ενιαίο αφήγημα και συνεκτική στρατηγική. Χωρίς όραμα για τα λιμάνια της χώρας και την όποια ιστορική, αναπτυξιακή και γεωπολιτική διάσταση έχουν.

Το δήθεν υψηλό τίμημα των 80 εκ. ευρώ, τα ασαφή χρονοδιαγράμματα για την εξόφλησή του, η παντελής απουσία master plan, για την ανάπτυξη του Λιμανιού, αποτυπώνουν τη λογική του «όπως όπως», αφού στη συζήτηση στην Επιτροπή της Βουλής αλλά και στις εισηγήσεις των Υπουργών και των Βουλευτών δεν αναφέρθηκε σε καμία περίπτωση η υποχρέωση του επενδυτή για την παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου πλάνου ανάπτυξης.

«Αξιοποιήστε τουλάχιστον τα προγράμματα για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του Λιμανιού»

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ύπαρξη μελετών και δύο προγραμμάτων το Electriport και το Hupiness, όπου με κυματική ενέργεια θα διασφαλίζονται οι όροι πρασινίσματος, το cold ironing και η μείωση του κόστους για τα πλοία που σταθμεύουν. «Με βάση την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, και το “fit for 55”, η χώρα μας έχει δεσμευτεί να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα στα λιμάνια της χώρας με την πρακτική του cold ironing, δηλαδή της ηλέκτρισης κατά τη στάθμευση από περιβαλλοντικά ουδέτερες πηγές. Με πρώτο ορόσημο το 2030 και το 2050 υπάρχουν και εξειδικεύονται στόχοι. Όντως, μια τέτοια περιβαλλοντική αναβάθμιση απαιτεί κεφάλαια και πράγματι κάνει πιο ανταγωνιστικά τα λιμάνια μας» επεσήμανε εμφατικά, τονίζοντας πως ούτε αυτές τις επενδύσεις δεν τις κατέστησαν υποχρεωτικές για να προκύψει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο μέλλον.

«Σεβασμό στις τοπικές κοινωνίες και τους εργαζόμενους»

Με δεδομένα τα ζητήματα για τον ανταγωνισμό, καθώς ο επενδυτής του Λιμανιού είναι και ο βασικότερος χρήστης του, ο Φραγκίσκος Παρασύρης απαίτησε από το Υπουργείο να διασφαλίσει τα δικαιώματα των Λιμενεργατών του Ηρακλείου, όπως έγινε στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη, και τόνισε πως ο Δήμος Ηρακλείου, διά του Δημάρχου ή άλλου εκπροσώπου θα πρέπει να μετέχει στη Διοίκηση του νέου οργανισμού.

«Το Μαλεβίζι στο επίκεντρο»

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο Φραγκίσκος Παρασύρης, όπως έκανε και στη συνεδρίαση της Επιτροπής, ανέδειξε το ζήτημα με την αδικία που υφίσταται ο Δήμος Μαλεβιζίου και ζήτησε από τον Υπουργό, την εξάντληση κάθε δυνατότητας, στην κατεύθυνση της απόδοσης των ανάλογων αντισταθμιστικών στο Δήμο Μαλεβιζίου και βεβαίως την πρόβλεψη για το διακριτό του ρόλο στο νέο οργανισμό που θα δημιουργηθεί.

«Εδώ υπάρχει μια τερατώδης αδικία για το Δήμο Μαλεβιζίου, την περιοχή των Ελληνοπεραμάτων και την Τοπική Κοινότητα Ροδιάς. Δεν ξέρω αν έχετε κατανοήσει ότι το πρόβλημα, αλλά ο Δήμος Μαλεβιζίου είναι ο πιο επιβαρυμένος Δήμος της Κρήτης. Επί δεκαετίες υποβαθμίζεται περιβαλλοντικά από τη δραστηριότητα εταιρειών και δημοσίων φορέων, χωρίς να υπάρχει το αντίστοιχο αντιστάθμισμα. Στη συγκεκριμένη περιοχή, λειτουργεί το εργοστάσιο της ΔΕΗ, θα διασυνδεθεί το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ από την Αθήνα, είναι ο χώρος που φιλοξενεί το μεγαλύτερο ΧΥΤΑ της Κρήτης, λειτουργεί η χερσαία ζώνη για προμήθεια τσιμέντου και υγραερίου, με ότι αυτό συνεπάγεται σε οπτική και περιβαλλοντική όχληση. Πράξτε, επομένως, το αυτονόητο. Η χερσαία ζώνη να περιέλθει στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μαλεβιζίου και μέσω μιας διαδημοτικής συνεργασίας να ενισχυθούν και τα μικρά αλιευτικά καταφύγια στους Δήμους Βιάννου και Γόρτυνας. Αυτό επιτάσσει ανθρώπους με στοιχειώδες αίσθημα δικαιοσύνης, απέναντι στις τοπικές κοινωνίες της Ροδιάς και του Γαζίου, που επί δεκαετίες βιώνουν αυτή την αδικία, με συνεχή επιβάρυνση του περιβάλλοντος», τόνισε ο Φραγκίσκος Παρασύρης, δηλώνοντας πως καταψηφίζει το νομοσχέδιο.