Μια νέα μεγάλη καθίζηση, που σημειώθηκε στα πρανή της εξόδου του τούνελ της Αγίας Βαρβάρας με αποτέλεσμα να παραμορφωθεί ο υπό διαμόρφωση δρόμος της Μεσαράς, προκαλεί πονοκέφαλο για την εξέλιξη των εργασιών.
Η καθίζηση ήταν σχεδόν αναμενόμενη, καθώς ουσιαστικά είναι η φυσική εξέλιξη του ενός από τα τρία ορύγματα που έχουν καταγραφεί και συγκεκριμένα αυτού που εντοπίζεται στο ύψος του Απομαρμά. Η καθίζηση εκδηλώθηκε λόγω των ισχυρών βροχοπτώσεων, που είχαν σαν αποτέλεσμα την κατάπτωση των εδαφών.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ, κ. Φώτης Καζάσης, με δηλώσεις του στην «Π» αναφερόμενος στο όλο θέμα τόνισε ότι για μια ακόμα φορά αναδεικνύεται λανθασμένη ήταν η χάραξη της μελέτης του έργου, η οποία περνά από τα πιο λάθος σημεία, καθώς υπάρχουν τεράστιες υψομετρικές διαφορές και βεβαίως σοβαρότατη γεωλογική ακαταλληλότητα.
Ο ίδιος παραδέχεται ότι αυτά τα δεδομένα απαιτούν συνεχή παρακολούθηση του έργου και συντήρηση, καθώς λόγω της σαθρότητας των εδαφών κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ότι δεν θα καταγραφούν και άλλα τέτοια προβλήματα.
Όπως έχει γράψει κατ’ επανάλειψη η «Π», από το προηγούμενο διάστημα καταγράφηκαν τρεις αστοχίες στην εξέλιξη του έργου, που αφορούν σε περιορισμένης κλίμακας κατολισθήσεις, στα πρανή των δρόμων στο ύψος της Αγίας Βαρβάρας στο Πανασό και κοντά στον Απομαρμά…
Για την αποκατάσταση των τριών αστοχιών που έχουν εντοπιστεί, ορίστηκε γεωτεχνικός σύμβουλος που έχει ήδη καταθέσει δέσμη μέτρων για την αποτελεσματική διαχείριση των προβλημάτων που έχουν ανακύψει και στην κατεύθυνση αυτή προχωρά η αποκατάστασή τους.
Ειδικά στο όρυγμα που καταγράφηκε η νέα κατολίσθηση, βρίσκεται σε εξέλιξη σχεδιασμός για την αποκατάστασή του με ειδική τεχνική στερέωσης και στατικής ενίσχυσης και παράλληλης αποστράγγισης των νερών. Παρά τα τεχνικής φύσεως προβλήματα που ανακύπτουν στην υλοποίηση του έργου, σύμφωνα με τον ΟΑΚ καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για τη γρήγορη ολοκλήρωση του έργου στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου και κοστολογημένου χρονοδιάγραμματος εργασιών.
Σφυροκόπημα ανακοινώσεων
Μόλις έγινε γνωστή η καθίζηση που σημειώθηκε στον δρόμο της Μεσαράς, πυροδοτήθηκε μια θύελλα αντιδράσεων από την πλευρά της Ν.Δ., από όπου καταγράφηκε μπαράζ ανακοινώσεων σφοδρής πολιτικής επίθεσης προς την Κυβέρνηση. Ο υποψήφιος περιφερειάρχης Κρήτης, κ. Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης, με ανακοίνωσή του κάνει λόγο για “ανευθυνότητα και αναποτελεσματικότητα τόσων ετών αποκαλύπτεται για μια ακόμη φορά σε ένα από τα πιο κομβικά έργα του νησιού. Από τη μία η αναίτια καθυστέρηση του Υπουργείου Υποδομών, από την άλλη η απραξία της Περιφέρειας, θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούν τους κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι εδώ και χρόνια περιμένουν να τους παραδοθεί το έργο». Μάλιστα καλεί και την Περιφέρεια Κρήτης να ζητήσει τις εξηγήσεις που οφείλει από τους υπεύθυνους για αυτή την κατάσταση. Αντίστοιχα με ανακοίνωσή της η ΝΟΔΕ της Ν.Δ. καταγγέλλει ότι η κυβέρνηση είναι για μια ακόμα φορά «παγιδευμένη στα ψέματά της». Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «από τη μια στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ στην Κρήτη, ακόμα και υπουργοί, διαλαλούν πως ο ΒΟΑΚ, το οδικό δίκτυο και γενικότερα οι υποδομές της Κρήτης αποτελούν κορυφαία προτεραιότητά τους και από την άλλη δρόμοι κλείνουν και καταρρέουν εξαιτίας της βροχής. Η κεντρική οδική αρτηρία του νησιού κινδυνεύει να κλείσει, λόγω κατολίσθησης, στο ύψος του Σταλού στον νομό Χανίων, την ώρα μάλιστα που ο υπό κατασκευή δρόμος Ηρακλείου-Μεσσαράς υπέστη νέες καθιζήσεις, με ορατό πλέον τον κίνδυνο μη ολοκλήρωσης του έργου έως τον Μάρτιο και απένταξης αυτού. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της τετραετούς διακυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, οι οποίοι αφού με ψέματα και απατηλές υποσχέσεις εξασφάλισαν την καρέκλα, έβαλαν τη χώρα «στον αυτόματο» με τα αποτελέσματα της αδιαφορίας να γίνονται τώρα ορατά και με τον λογαριασμό να πληρώνουν πάντα οι Έλληνες πολίτες».
Το όλο θέμα οδηγείται στη Βουλή, με παρέμβαση του γραμματέα του κόμματος Λ. Αυγενάκη ο οποίος κατέθεσε σχετική ερώτηση στη Βουλή, προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη. Στην ερώτηση εκφράζει φόβους για το αν τελικά το έργο θα ολοκληρωθεί, καθώς έχουν καταγραφεί σοβαρότατες καθυστερήσεις που μπορεί να αποδειχτούν ολέθριες για την απένταξή του με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Όπως επισημαίνει «από το καλοκαίρι του 2015, με συνεχείς κοινοβουλευτικές μου παρεμβάσεις, είχα επισημάνει την ανάγκη άμεσης ολοκλήρωσης του έργου του δρόμου Ηρακλείου– Μεσσαράς και τόνιζα ότι μια ενδεχόμενη καθυστέρηση στην εγκατάσταση του αναδόχου στο έργο θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα. Δυστυχώς, η κυβερνητική ολιγωρία και απραξία και η αδιαφορία του κ. Σπίρτζη είχαν ως αποτέλεσμα τον κίνδυνο απένταξης του έργου από το ΕΣΠΑ, την αδυναμία ένταξής του ως έργου-γέφυρα στην επόμενη προγραμματική περίοδο και τον κίνδυνο επιστροφής των κοινοτικών πόρων, εάν το έργο δεν ολοκληρωθεί έως τον Μάρτιο του 2019. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος, με ευθύνη του αρμόδιου υπουργού, και η χώρα κινδυνεύει να επιστρέψει και χρήματα ως πρόστιμο στην ΕΕ, καθώς αυτό αναφέρεται και στη ρήτρα μη εκτέλεσής του. Η δυσάρεστη αυτή κατάσταση προκαλείται λόγω των σημαντικών καθυστερήσεων της περιόδου 2015-2017».