Την ένταξη μεγάλων πολεοδομικών ενοτήτων στο σχέδιο πόλης αλλά και την αντιπλημμυρική προστασία σημαντικών εκτάσεων σηματοδοτεί η έγκριση της οριοθέτησης του ρέματος της Χρυσοβαλάντου την οποία ενέκρινε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση και παίρνει τον δρόμο της για να γίνει ΦΕΚ. Την ίδια στιγμή στην τελική ευθεία βρίσκεται η οριοθέτηση ενός ακόμα σημαντικού ρέματος, αυτού του Κατσαμπαδιανού, η μελέτη του οποίου βρίσκεται στο οριστικό στάδιο έγκρισής της.
Πρόκειται για μια είδηση μεγάλης εμβέλειας σε σχέση με τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η εξέλιξη αυτή στην καθημερινότητα του πολίτη, καθώς μετά από παλινδρομήσεις δεκαετιών ανοίγει ο δρόμος για το σχέδιο πόλης αλλά και για την αντιπλημμυρική προστασία περιοχών που μέχρι σήμερα είναι κυριολεκτικά ανοχύρωτες.
Ειδικότερα, η οριοθέτηση του ρέματος της Χρυσοβαλάντου ξεμπλοκάρει τρεις μεγάλες πολεοδομικές μελέτες και συγκεκριμένα των Τριών Βαγιών, της Αμφιθέας και της περιοχής Κορώνι- Θέρισσος -Δειλινά. Η επέκταση του σχεδίου πόλης στις παραπάνω περιοχές σημαίνει καταρχάς ότι αναβαθμίζεται αρκετά η ποιότητα ζωής εκατοντάδων συμπολιτών μας που ζουν σε αυτές τις περιοχές καθώς δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη δρομολόγηση έργων υποδομής, διανοίξεων, τη διαμόρφωση κοινόχρηστων, κοινωφελών ελεύθερων χώρων, σχολείων και άλλων υποδομών που αναβαθμίζουν το επίπεδο ζωής των κατοίκων.
Οι συγκεκριμένες πολεοδομικές μελέτες μπλόκαραν κυριολεκτικά στο παρά πέντε στις αρχές του 2002, όταν άλλαξε ο νόμος 3010, βάσει του οποίου κανένα σχέδιο πόλης δεν μπορεί να προχωρήσει, εάν δεν προηγηθεί η οριοθέτηση των ρεμάτων και ρηγμάτων που υπάρχουν στη συγκεκριμένη γεωγραφική ενότητα που καλύπτει.
Έτσι, ενώ σε αρκετές γεωγραφικές ενότητες της πόλης είχαν αρχίσει να τρέχουν σημαντικές πολεοδομικές μελέτες, οι νομοθετικές αλλαγές είχαν ως αποτέλεσμα να μπει χειρόφρενο στην εξέλιξή τους, προκειμένου να προηγηθούν οι μελέτες των ρεμάτων και των ρηγμάτων της πόλης που είναι προϋπόθεση να ολοκληρωθούν, για να πατήσει επάνω τους το νέο σχέδιο πόλης των υπό ένταξη περιοχών.
Έγινε προσπάθεια να προχωρήσει η οριοθέτηση των ρεμάτων, η οποία ανατέθηκε στον τότε ΟΑΝΑΚ και η όλη διαδικασία κόλλησε χρονικά το 2007. Το όλο θέμα της ολοκλήρωσης των μελετών των ρεμάτων άρχισε να ανακινείται από το Δήμο Ηρακλείου την τελευταία διετία και μετά από αλλεπάλληλες συσκέψεις που έγιναν. Όμως από το καλοκαίρι οι προσπάθειες εντατικοποιήθηκαν ανάμεσα στον Δήμο Ηρακλείου και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, που τελικά έδωσε το πράσινο φως για την τελική έγκριση της μελέτης.
Η συντονίστρια της Αποκεντρωμένης Διοίκησης κ. Μαρία Κοζυράκη, με δηλώσεις της στην «Π» δεν κρύβει την ικανοποίησή της για τη θετική έκβαση της προσπάθειας που έγινε και οδήγησε στην έγκριση της μελέτης, υπό το πρίσμα της αναγκαιότητας να προκύψει ένα αποτέλεσμα ουσιαστικά καλό για το περιβάλλον, για την πόλη και για τον άνθρωπο. Όπως η ίδια εξηγεί, «καταλήξαμε στην καλύτερη δυνατή λύση, ώστε να προκύψει μια συγκροτημένη πρόταση και να μην ανακύψουν στην πορεία ζητήματα κατά τόπους τροποποιήσεων που περιπλέκουν όχι ευχάριστα τα πράγματα».
Η είδηση της οριοθέτησης του ρέματος Χρυσοβαλάντου αλλά και η καλή πορεία της έγκρισης της μελέτης οριοθέτησης του Κατσαμπαδιανού έγινε δεκτή με πανηγυρισμούς από τη Λότζια που κάνει λόγο για δικαίωση μιας προσπάθειας, η οποία ξεκίνησε αθόρυβα αλλά παραγωγικά η δημοτική αρχή από την αρχή της θητείας της και, όπως αποδείχτηκε στην πράξη, αποδίδει καρπούς.
Όπως χαρακτηριστικά τονίζει με δηλώσεις της στην «Π» η αντιδήμαρχος Πολεοδομίας κ. Στέλλα Αρχοντάκη Καλογεράκη, η απόφαση αυτή μας ξεμπλοκάρει τις τρεις πολεοδομικές ενότητες στις Τρεις Βαγιές, την Αγία Ειρήνη- Κορακοβούνι- Αμφιθέα και την περιοχή Κορώνι Θέρισος Δειλινά.
Η οριοθέτηση των ρεμάτων σημαίνει αφενός ότι ξεμπλοκάρει το σχέδιο πόλης, καθώς έχουμε πια συγκεκριμένες γραμμές που μπορούμε να κινηθούμε και βέβαια ανοίγει ο δρόμος για την αντιπλημμυρική προστασία.
Σε πολύ καλό δρόμο εξελίσσεται και η οριοθέτηση του Κατσαμπαδιανού που, εφόσον δρομολογηθεί μετά, απομένουν ένα μικρό κομμάτι ρέματος στις Μεσαμπελιές και βέβαια ο Ξηροπόταμος και ο Γιόφυρος που συνδέονται με την κατασκευή του φράγματος των Δαφνών. Οι παραπάνω μελέτες εκκρεμούν πάνω από δέκα χρόνια και συγκεκριμένα από το 2007 είναι ένα σπουδαίο γεγονός η έγκρισή τους.