Φθάνοντας στο Ηράκλειο, ο CEO της ολλανδικής εταιρείας HVA Μίλτος Γκουζούρης, μαζί με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Λευτέρη Αυγενάκη, είχε ψηλά στην ατζέντα την επίσκεψη στο νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι. Κι αυτό δεν έγινε σε καμία περίπτωση τυχαία, αφού τόσο ο υπουργός όσο και ο διευθύνων σύμβουλος της HVA γνωρίζουν πολύ καλά ότι η συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης θα πρέπει να απασχολήσει ιδιαίτερα το Υπουργείο, την εταιρεία, την κυβέρνηση και την τοπική κοινωνία.
Οι προεκτάσεις μάλιστα από τη λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελλίου ξεπερνούν τα όρια του δήμου Μινώα Πεδιάδος μόνο κι απαιτούν μια ολιστική προσέγγιση, η οποία θα εξετάζει περιπτώσεις και σε όμορους δήμους, αλλά με επίκεντρο πάντα την ευρύτερη περιοχή του Καστελλίου και του χώρου όπου πρόκειται να κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο.
Το θέμα έχει πρώτη αναδείξει η «Π» με αναλυτικά ρεπορτάζ της, επισημαίνοντας πως υπάρχει μεγάλη ανάγκη για προσεκτικές και μελετημένες κινήσεις, αφού οι πιθανές επιπτώσεις από μια ελλιπή μελέτη ή ακόμα χειρότερα, κατασκευή, μπορούν να αποβούν καταστροφικές.
Γι’ αυτό άλλωστε και κατά τη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο Καστέλλι, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Αυγενάκης, αναφέρθηκε στην καθοριστική συμβολή που θα έχει ο νέος διεθνής αερολιμένας στην ευρύτερη περιοχή. Στη σύσκεψη συμμετείχαν επίσης ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Βασίλης Κεγκέρογλου, ο συντονιστής του έργου Γιάννης Σμαραγδάκης, ο CEO της HVA Μίλτος Γκουζούρης και αντιδήμαρχοι του Δήμου Μινώα Πεδιάδος.
«Το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου είναι ένα σημαντικό έργο, που θα δώσει αναπτυξιακή ώθηση στην ευρύτερη περιοχή», ανέφερε ο υπουργός, τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη αντιπλημμυρικής θωράκισης της περιοχής με τη κατασκευή των αναγκαίων έργων, με δεδομένη την προϊστορία της περιοχής.
Ο συντονιστής του έργου ενημέρωσε τον υπουργό για την πρόοδο των εργασιών του νέου Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, που θα γίνει στο Καστέλλι, οι οποίες αυτή τη στιγμή βρίσκονται συνολικά περίπου στο 30%, με στόχο να ξεκινήσει να λειτουργεί τον Φεβρουάριο του 2027. Υπενθυμίζεται ότι το νέο αεροδρόμιο αναμένεται να εξυπηρετεί σε βάθος 30ετίας έως 15 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως.
«Ενημερωθήκαμε από τους υπευθύνους της κατασκευάστριας εταιρείας για την πορεία του έργου αφενός, αλλά αυτό που μας ενδιέφερε και επιμείναμε είναι ποια είναι η αντιπλημμυρική θωράκιση του νέου αεροδρομίου, αλλά και συνολικότερα της ευρύτερης περιοχής με τη λειτουργία αυτού του μεγάλου και αναπτυξιακού έργου του τόπου μας. Ειδικά δε, ξέροντας ότι έχει μια προϊστορία με πλημμυρικά φαινόμενα» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Αυγενάκης μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης για να προσθέσει:
«Έχουμε ήδη συντονίσει τα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν από πλευράς υποδομών, αλλά και από πλευράς κατασκευάστριας εταιρείας και έχει ενημερωθεί και η ΗVΑ, η εταιρεία η οποία εκπονεί το master plan, σε συνεννόηση βέβαια με την Περιφέρεια Κρήτης και το ΥΠΑΑΤ.
Είναι σημαντικό να λειτουργήσουμε με προοπτική και να μη τρέχουμε εκ των υστέρων να μπαλώνουμε και να γιατρεύουμε πληγές. Το νερό και η κλιματική κρίση πλέον συνδέονται. Σε ό,τι αφορά το νερό οφείλουμε να το προσέχουμε και να το σεβόμαστε. Σε ό,τι αφορά την κλιματική κρίση πρέπει να την λαμβάνουμε σοβαρά υπ’ όψιν μας γιατί δεν κάνει αστεία».
Αναφέρεται ότι κατά τις συναντήσεις που είχε ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης στο υπό κατασκευή αεροδρόμιο και στη σύσκεψη στην αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου, ο κ. Κεγκέρογλου είχε την ευκαιρία να τον ενημερώσει για μία σειρά θεμάτων που άπτονται των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου, τα αρδευτικά και εγγειοβελτιωτικά έργα, την αντιπλημμυρική θωράκιση του αεροδρομίου και τις οδικές συνδέσεις.
Καθώς και μία σειρά τοπικών έργων που ο Δήμος θέτει συνολικά στην κυβέρνηση, όπως είναι η λειτουργία του Ειρηνοδικείου, το ζήτημα παραχώρησης του τουριστικού καταφυγίου στον Τσούτσουρα αλλά και της παραχώρησης των 5 οικοπέδων που ανήκουν στο ΥπΑΑΤ, με στόχο την αξιοποίηση τους για κοινωφελείς σκοπούς.
Ειδικότερα, ο δήμαρχος συζήτησε με τον υπουργό για: το Φράγμα Μπαδιά, τη βελτίωση των αρδευτικών δικτύων, τις μελέτες διαχωρισμού αρδευτικών και υδρευτικών δικτύων Δ.Ε Καστελλίου και Θραψανού, την αγροτική οδοποιία, την αντιμετώπιση ζημιών αγροτικής οδοποιίας λόγω σεισμού, την αποκατάσταση αγροτικών δρόμων λόγω της κατασκευής του Α/Δ, την παραχώρηση 5 οικοπέδων από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, τη μελέτη για master plan και προμελέτες νέων φραγμάτων (Μπαμπουλάνη, Αναποδάρη, Βόνης κλπ.) και τον εκσυγχρονισμό των Σφαγείων.
Σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο τα θέματα που τέθηκαν από τον δήμαρχο αφορούσαν :
Στις οδικές συνδέσεις, την ανάγκη να ληφθεί άμεσα η απόφαση για τη σήραγγα στην Άγνο, τις υδατοδεξαμενές διαχείρισης νερού τριτοβάθμιας επεξεργασίας για άρδευση, τα αντιπλημμυρικά έργα, τις απαλλοτριώσεις κλπ.
Ο υπουργός τοποθετήθηκε θετικά στα περισσότερα ζητήματα, και δεσμεύτηκε για παρεμβάσεις ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα εγγειοβελτιωτικά έργα και τα αρδευτικά δίκτυα και τις μελέτες διαχωρισμού αρδευτικών και υδρευτικών δικτύων Δ.Ε Καστελλίου και Θραψανού καθώς και για την παραχώρηση των 5 οικοπέδων.
«Ένα από τα θέματα είναι η ανάγκη για τούνελ προκειμένου να μην έχουμε περαιτέρω καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος. Το δεύτερο ζήτημα αφορά τις εναλλακτικές οδικές συνδέσεις του αεροδρομίου, προς κάθε κατεύθυνση» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Κεγκέργολου για να προσθέσει:
«Ένα ακόμη ζήτημα είναι τα αντιπλημμυρικά έργα γύρω από το αεροδρόμιο. Είναι μια μεγάλη παρέμβαση που χρειάζεται να επιταχυνθεί η διαδικασία, προκειμένου να έχουμε εγκαίρως τα αναγκαία έργα και να μην έχουμε προβλήματα όπως στη Θεσσαλία. Ταυτόχρονα θέσαμε και το ζήτημα της ανάγκης αξιοποίησης των νερών τριτοβάθμιας επεξεργασίας για άρδευση, χωρίς να διοχετευτούν στον υδροφόρο ορίζοντα».
«Είναι νωρίς για να πούμε αν πρέπει να γίνουν έργα μεγαλύτερης κλίμακας στο αεροδρόμιο» ανέφερε από την πλευρά του ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας HVA για να προσθέσει:
«Για την ώρα κάνουμε τη συγκέντρωση στοιχείων και με βάση αυτά θα προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα, ώστε να έχουμε μια εικόνα για το τι πρέπει να γίνει. Σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό, αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι τα μοντέλα προβλέπουν για το τι μπορεί να γίνει και ποια φαινόμενα μπορεί να έρθουν κάποια στιγμή, σε εκατό ή χίλια χρόνια. Στη Θεσσαλία είχαμε ένα φαινόμενο, το οποίο δε θα γινόταν για τα επόμενα χίλια χρόνια, το οποίο όμως τελικά ήρθε εις διπλούν».