Σχεδόν καθόλου δεν αναμένεται να επηρεάσει την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης η πτώση που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στις διεθνείς αγορές του αργού πετρελαίου.
Παρά το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα η τιμή του αργού σημειώνει πτώση της τάξεως του 7 %, δεν παρατηρούνται αντίστοιχες μειώσεις ούτε στις τιμές του πετρελαίου ούτε όμως και στις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι μειώσεις του αργού πετρελαίου που έχουν περάσει και στην αγορά αναφορικά με την αμόλυβδη, δεν προκαλούν τεράστια διαφορά στους καταναλωτές, αφού οι μειώσεις στην τιμή είναι της τάξης των μερικών λεπτών τα οποία σχεδόν δεν φαίνονται στην τελική καταβολή ποσού από τους καταναλωτές.
Κάτι αντίστοιχο αναμένεται να συμβεί και στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο οι καταναλωτές πλέον θεωρούν αγαθό πολυτελείας, αφού το προμηθεύονται ελάχιστοι και μόνο εφόσον οι καιρικές συνθήκες είναι πολύ άσχημες.
Όπως άλλωστε έχει γράψει η «Π», η φετινή ζήτηση σε σχέση με την περυσινή της αντίστοιχης περιόδου εμφανίζεται μειωμένη ακόμα και κατά 90 %. Πέραν αυτού ωστόσο, ακόμα και αν υπήρχε ενδιαφέρον για πετρέλαιο θέρμανσης, οι τιμές σε σχέση με σήμερα δεν θα ήταν κατά πολύ διαφοροποιημένες για μια σειρά από λόγους.
Καταρχάς, τα πρατήρια υγρών καυσίμων ήδη έχουν προμηθευτεί κάποιες ποσότητες για να καλύψουν τη ζήτηση, οπότε αν δεν παραδοθούν αυτές, δεν μπορούν πρακτικά και να αλλάξουν την τιμολογιακή πολιτική τους.
Σε ένα δεύτερο επίπεδο, οι πιέσεις που ασκούνται στην αγορά και ο έλεγχος από τις μεγάλες εταιρείες ενός ποσοστού πρατηρίων που υπερβαίνει το 50%, έχει συμπιέσει προς τα κάτω τα περιθώρια κερδών των απλών πρατηριούχων, τουλάχιστον σε επίπεδο Ηρακλείου.
Σε ένα τρίτο επίπεδο, η τελική τιμή διάθεσης του πετρελαίου στην αγορά, εξαρτάται από την ισοτιμία ευρώ και δολαρίου, η οποία και καθορίζει την τιμολογιακή πολιτική.
Ακόμα όμως κι αν δεν συνέβαιναν όλα αυτά, σε ένα ιδανικό παράδειγμα, και πάλι τα οφέλη για τους καταναλωτές θα ήταν πολύ μικρά. Αν υποθέσει κάποιος ότι η πτώση της τιμής στην αμόλυβδη βενζίνη είναι ενδεικτική για τον καθορισμό της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, εκτιμάται ότι μια πτώση στην τιμή θα είναι της τάξης των 3 – 4 λεπτών ανά λίτρο.
Αν ληφθεί παράλληλα υπόψη ότι μια μέση παραγγελία σε καιρό κρίσης είναι τα 300 λίτρα καυσίμου, γίνεται κατανοητό ότι πριν την πτώση και με τιμή 1,15 ευρώ (μέση τιμή) ο καταναλωτής θα πληρώσει 345 ευρώ, ενώ με μειωμένη τιμή – ας υποθέσουμε 1,11 ευρώ, θα πληρώσει 333 ευρώ.
Γίνεται λόγος λοιπόν για μια διαφορά της τάξης των μερικών μόνο ευρώ, που τελικά δεν επηρεάζει σχεδόν κανέναν καταναλωτή.