«Σχολική στέγη ώρα μηδέν». Αυτός ο τίτλος μπορεί να χαρακτηρίσει κάλλιστα την κατάσταση που επικρατεί στο Δήμο Ηρακλείου σε σχέση με τα κτηριακά συγκροτήματα, αλλά και τα πολλαπλά προβλήματα που έχουν προκύψει.
Στη δημοτική Αρχή αναζητούν τη «χρυσή τομή» σε σχέση με τα πολυσύνθετα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν, ενώ σήμερα ή αύριο θα πραγματοποιηθεί ευρεία σύσκεψη μεταξύ των συναρμόδιων Αντιδημάρχων, Γιάννη Αναστασάκη, Στέλλας Αρχοντάκη και Αντώνη Περισυνάκη, προκειμένου να καταρτιστεί το τελικό σχέδιο … λύσης. Ήδη χθες πραγματοποιήθηκε μια πρώτη άτυπη σύσκεψη μετά από πρωτοβουλία του Αντώνη Περισυνάκη, ειδικά για τα σχολεία της Πρώην Ακαδημίας, στην οποία και οριοθετήθηκε ένα βασικό πλαίσιο.
Αυτή τη στιγμή πάντως, η δημοτική Αρχή έχει να αντιμετωπίσει συνολικά πέντε σοβαρά προβλήματα, που αφορούν σε εννιά σχολεία, μεταξύ των οποίων δύο ειδικά. Η εξίσωση χαρακτηρίζεται δύσκολη και είναι για δυνατούς λύτες, αφού εκτός των άλλων, η μάχη που δίνεται είναι και με τον χρόνο.
Ποια είναι όμως τα δεδομένα που πρέπει να διαχειριστεί η δημοτική Αρχή;
Κατ’ αρχάς το πρόβλημα του λεγόμενου «Γερωνυμάκειου» συγκροτήματος που στεγάζει τα 24ο και το 31ο Δημοτικά Σχολεία. Ο εργολάβος έχει ήδη εγκατασταθεί και δηλώνει πως θα έχει ολοκληρώσει τις εργασίες ως το τέλος Οκτωβρίου. Στην προκειμένη περίπτωση, με δεδομένο ότι έχουν τοποθετηθεί προκατασκευασμένες αίθουσες στον αύλειο χώρο, εκτιμάται ότι το διάστημα του ενάμιση μεταβατικού μήνα, δεν θα δημιουργήσει ιδιαίτερα προβλήματα.
Το δεύτερο πρόβλημα ακούει στο όνομα «Δημοτικό Σχολείο Κάτω Ασιτών». Και σε αυτό το σχολείο ο εργολάβος έχει εγκατασταθεί και δηλώνει πως θα ολοκληρώσει τις εργασίες το αργότερο ως το τέλος Σεπτέμβρη. Οι εκτιμήσεις της δημοτικής Αρχής είναι πως το σχολείο μπορεί να παραδοθεί και να λειτουργήσει ως τις 12 Σεπτεμβρίου. Παρ’ όλα αυτά, εφόσον είναι εντελώς απαραίτητη η παράταση παράδοσης για μερικές ημέρες, υπάρχει η εναλλακτική λύση αξιοποίησης κάποιων χώρων εντός οικισμού για τα μαθήματα των δύο πρώτων εβδομάδων.
Το τρίτο γνωστό πρόβλημα, σχετίζεται με το 7ο Δημοτικό Σχολείο που τώρα εξυπηρετείται από το συγκρότημα του λιμανιού. Οι διαβεβαιώσεις του εργολάβου είναι πως το σχολείο θα παραδοθεί πριν την έναρξη του νέου σχολικού έτους χωρίς κανένα πρόβλημα.
Ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» της Δημοτικής Αρχής ωστόσο, ακούει στο όνομα «Πρώην Παιδαγωγική Ακαδημία» που φιλοξενεί το 53ο Δημοτικό, το 54ο Δημοτικό, το 1ο Ειδικό Δημοτικό και το 2ο Ειδικό Νηπιαγωγείο. Παρά την πρόταση του εργολάβου για τμηματική παράδοση του σχολείου ανά πτέρυγες, υπάρχουν έντονες διαφωνίες σε σχέση με τη συγκεκριμένη προοπτική. Το δεδομένο είναι πως τα τέσσερα σχολεία δεν «χωρούν» στις 15 αίθουσες του λιμανιού, οπότε πρέπει να υπάρξει άλλος σχεδιασμός. Προς το παρόν εξετάζονται αρκετές λύσεις με την επικρατέστερη να θέλει τα δύο ειδικά σ
χολεία να μεταστεγάζονται στο λιμάνι και τα δύο Δημοτικά να στεγάζονται στην επισκευασμένη πτέρυγα της πρώην Ακαδημίας. Αυτή η λύση βέβαια δεν είναι η ιδανικότερη αφενός, ενώ αφετέρου, υπάρχουν κι άλλα προβλήματα που έρχονται να προστεθούν στην δύσκολη εξίσωση.
Το κυριότερο πρόβλημα σχετίζεται με την ακαταλληλότητα του 12ου Δημοτικού Σχολείου στον Πόρο, όπου και πρέπει επίσης να πραγματοποιηθούν εκτεταμένες εργασίες ανακατασκευών. Το 12ο Δημοτικό ωστόσο χρειάζεται τουλάχιστον 15 αίθουσες για προσωρινή μετεγκατάσταση, που τη δεδομένη στιγμή δεν υπάρχουν πουθενά αλλού εκτός από το λιμάνι.
Την ίδια στιγμή ωστόσο, οι αίθουσες που μπορούν να προστεθούν στο λιμάνι είναι από 3 – 5 από την Κτηματική Υπηρεσία, γεγονός που συνεπάγεται ότι σε αυτό το σενάριο, στο λιμάνι μπορούν να μεταφερθούν προσωρινά το 12ο Δημοτικό συν ένα ακόμα Ειδικό Σχολείο. Το Ειδικό Δημοτικό ωστόσο, ενώ μέχρι πέρυσι εξυπηρετούνταν σε έξι αίθουσες στο χώρο της πρώην Ακαδημίας, τώρα ζητά 12, οπότε η εξίσωση γίνεται ακόμα πιο δύσκολη, διότι δεν μπορούν να… βγουν τα νούμερα.
Απέναντι σε όλα αυτά τα προβλήματα, έρχεται στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης η πρόταση Περισυνάκη, σύμφωνα με την οποία, μπορούν διαθέσιμες αίθουσες να τοποθετηθούν στο χώρο του πρώην στρατοπέδου Μπετεινάκη προκειμένου να δημιουργηθεί για ένα χρόνο ένα «σχολείο – μπαλαντέρ» στον Καρτερό, το οποίο και να καλύπτει κάθε πιθανή ανάγκη μετεγκατάστασης.
Αυτή η πρόταση προς το παρόν όμως, ενώ θα έλυνε πολλά προβλήματα, με δεδομένο ότι ούτως ή άλλως πραγματοποιείται μεταφορά μαθητών με λεωφορεία, βρίσκεται εκτός πλάνου. Είναι πολύ πιθανό ωστόσο να ενεργοποιηθεί, αν δεν υπάρξει κάποια άλλη καλύτερη εναλλακτική, που δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα.
Μέχρι στιγμής πάντως, η πρόταση που ενδέχεται να περάσει ως τελική, μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, είναι η μεταφορά του 12ου Δημοτικού στο λιμάνι, η μεταφορά του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου επίσης στο λιμάνι και η προσωρινή τοποθέτηση στην ανακατασκευασμένη πτέρυγα της Ακαδημίας των σχολείων 53 & 54 καθώς και του 1ου Ειδικού Σχολείου. Αν στη νέα Πτέρυγα δεν χωρούν και τα τρία σχολεία, θα πρέπει να αναζητηθεί ένας άλλος χώρος για προσωρινή μετεγκατάσταση κάποιου από αυτά.