Μια νευραλγική οδική αρτηρία της πόλης, αυτή που συνδέει την Αγία Τριάδα με το παραλιακό μέτωπο, μπαίνει σε τροχιά ανάπλασης. Η μεγάλη παρέμβαση ανάπλασης της Αρχιεπισκόπου Μακαρίου είναι το δεύτερο μεγάλο εργοτάξιο που θα ανοίξει στον ιστορικό ιστό της πόλης, καθώς προχωρά η διαδικασία για τη δημοπράτησή του, που εκτιμάται ότι θα γίνει μέσα στο πρώτο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς. Το όλο θέμα συζητά αύριο το Δημοτικό Συμβούλιο προκειμένου να εγκρίνει την ανάθεση της μελέτης του σημαντικού αυτού έργου.
Η παρέμβαση ανάπλασης στην Αρχιεπισκόπου Μακαρίου είναι ένα μεγάλης σημασίας έργο, αφού εκτός από το γεγονός ότι αποτελεί φυσική προέκταση της παρέμβασης της λεωφόρου Πλαστήρα, αποτελεί φυσικό όριο μεταξύ του ενετικού τείχους και της παλιάς πόλης και του ιστορικού θύλακα της Αγίας Τριάδας.
Στόχοι της μελέτης είναι η ανάδειξη όλης της εσωτερικής πλευράς του ενετικού τείχους, η οποία συντελείται με την υπογειοποίηση των δικτύων ΔΕΗ-ΟΤΕ, με την απομάκρυνση των θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων από την πλευρά του τείχους και με τη σύγχρονη δημιουργία μεγάλων πεζοδρομίων, η εύρυθμη κυκλοφορία στην περιοχή και η ορθότερη σύνδεση των πολιτιστικών χώρων που υπάρχουν σ’ αυτή την οδό με τις διάφορες περιοχές της πόλης εντός και εκτός των τειχών.
Όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Εργων κ. Γ. Αναστασάκης, πρόκειται για την πρώτη παρέμβαση η οποία δρομολογείται στο πλαίσιο του προγράμματος της βιώσιμης αστικής ανάπτυξης, που αναμένεται να δώσει το πράσινο φως για τη χρηματοδότηση του έργου που έχει προϋπολογισμό 1. εκ 200 χιλ. ευρώ.
Ο ίδιος τονίζει ότι έχουν γίνει κάποιες βασικές αλλαγές στην αρχική μελέτη του έργου, στην οποία προστίθενται νέα φωτιστικά εξοικονόμησης ενέργειας, ενώ παράλληλα αποφασίστηκε η νησίδα που θα διαμορφωθεί κατά μήκος της οδού να είναι κατά βάση κλειστή, για λόγους κυκλοφοριακής ασφάλειας. Στη μέση περίπου του δρόμου και για την ακρίβεια στη διασταύρωση με την οδό Σκουλλάδων, θα σχηματιστεί ένας μεγάλος κόμβος κυκλικός που θα διευκολύνει την ανάστροφη πορεία των οχημάτων.
Τι προβλέπει η μελέτη ανάπλασης της Αρχιεπισκόπου Μακαρίου
Στο πλαίσιο της μελέτης διαμορφώνεται κυκλικός κόμβος στη διασταύρωση των οδών Σκουλάδων περιορισμένων διαστάσεων ώστε να εξυπηρετούνται μόνο ΙΧ και μικρά φορτηγά. Κατά μήκος της Αρχιεπισκόπου Μακαρίου δεν προτείνονται ανοίγματα της διαχωριστικής νησίδας που θα κατασκευαστεί. Για τη διευκόλυνση της κίνησης των κατοίκων προσφέρεται ο κυκλικός κόμβος στη Σκουλάδων, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα αναστροφής για την προσπέλαση προς και από τον αστικό ιστό.
Προβλέπονται επίσης εσοχές πλάτους 2.00 μ. για τη στάθμευση ΙΧ κυρίως κατοίκων και καταστημάτων σε μεγάλα μήκη σε αμφότερες τις πλευρές της Αρχιεπισκόπου Μακαρίου, διαβάσεις πεζών προβλέπονται στις προσβάσεις των κυκλικών κόμβων, καθώς και σε άλλα σημεία σε κατάλληλες μεταξύ τους αποστάσεις.
Η μεγάλη παρέμβαση της ανάπλασης της Αρχιεπισκόπου Μακαρίου αποτελεί ουσιαστικά προέκταση της συνολικής παρέμβασης της λεωφόρου Πλαστήρα η οποία εκπονήθηκε με μελέτη που φέρει τη σφραγίδα της ΔΕΠΤΑΗ. Ωστόσο, το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι στην περίπτωση της Αρχιεπισκόπου Μακαρίου υπάρχει πρόβλεψη για αρκετές θέσεις στάθμευσης, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των περίοικων, σε αντίθεση με τη μελέτη της λεωφόρου Πλαστήρα, όπου ο δρόμος στένεψε σε επίπεδο εμφράγματος, και οι θέσεις στάθμευσης ουσιαστικά εξαφανίστηκαν.
Το γεγονός αυτό έχει άλλωστε σχολιαστεί σκωπτικά από τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής της Πλαστήρα, που τόνιζαν ότι μηδενίζονται οι θέσεις στάθμευσης, χωρίς να υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις χωρίς αντίτιμο. Στα πεζοδρόμια προς την πλευρά του τείχους και όπου δεν υπάρχει θέση στάθμευσης οχημάτων, τοποθετούνται χαμηλά κολωνάκια από χάλυβα με ανοξείδωτο δακτύλιο ώστε να εμποδίζεται η στάθμευση πάνω σε αυτά. Το πλάτος του δρόμου ανά λωρίδα κυκλοφορίας θα είναι 4,00μ.