Έτσι θα διαχειριστώ το ταμείο της Λότζια
Στη βελτίωση της καθημερινότητας και στην ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής θα στρέψει το ταμείο της Λότζια η αντιδήμαρχος Μαρία Καναβάκη

Τα σχέδιά της για τη διαχείριση του δημοτικού ταμείου αποκαλύπτει σήμερα στην «Π» η αντιδήμαρχος Οικονομικών Μαρία Καναβάκη, η οποία προαναγγέλλει αλλαγές τόσο σε σχέση με τη διαχείριση του ΤΑΠ -που εξακολουθεί να αποτελεί μεγάλο «αγκάθι»-  όσο και με το προσωπικό του Δήμου, όπου δρομολογούνται σημαντικές ανακατατάξεις. Όπως προκύπτει σήμερα το δημοτικό ταμείο της Λότζια προσεγγίζει τα 55 εκ ευρώ, και η αντιδήμαρχος μας μιλά για την ανταπόδοση του στην κοινωνία, αλλά και το αποτύπωμα που άφησε σε αυτό, η οικονομική κρίση. Παράλληλα μας αποκαλύπτει τον σχεδιασμό της για τη διαχείριση του ΤΑΠ, καθώς έχει συσσωρευτεί μεγάλος όγκος αδιεκπεραίωτων υποθέσεων που αριθμούν  περίπου 2.500 πρωτόκολλα του 2019, ενώ παράλληλα εκκρεμούν χιλιάδες υποθέσεις παρελθόντων ετών.

Η αντιδήμαρχος προαναγγέλλει επίσης ότι έρχεται αναδιανομή του προσωπικού με βάση τις ανάγκες που υπάρχουν σήμερα στον Δήμο Ηρακλείου, ξεκαθαρίζοντας ότι «δεν είναι δυνατόν κάποιες υπηρεσίες να πλεονάζουν σε εργαζόμενους και άλλες να είναι δραματικά υποστελεχωμένες ή να έχουν μείνει με ένα υπάλληλο να σηκώνει όλα τα βάρη».

Το ταμείο του Δήμου  ειδικά την προεκλογική περίοδο βρέθηκε στο επίκεντρο έντονης πολιτικής κριτικής, με αιχμή του δόρατος την ανταπόδοση που έχει στην κοινωνία το μεγάλο ποσό που είχε συλλεχθεί. Ποια είναι η κατάσταση του ταμείου σήμερα και πώς απαντάτε στο ερώτημα αυτό που μπορεί να τεθεί ξανά;

«Το ταμείο του Δήμου τις προηγούμενες μέρες, πριν να αρχίσουν οι πληρωμές προσωπικού, είχε φτάσει στα 54. 900 εκατ ευρώ. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να πούμε σήμερα, με την απόσταση που μας χωρίζει από την προεκλογική περίοδο, είναι καταρχήν ότι για να είναι σήμερα το δημοτικό ταμείο υγιές και εύρω στο ακολουθήθηκε μια συγκεκριμένη πολιτική. Σήμερα ο Δήμος έχει μια οικονομική ευρωστία και έτσι έχει τη δυνατότητα να είναι συνεπής και υπεύθυνος στις υποχρεώσεις του, αλλά και να μπορεί να χρηματοδοτήσει με ίδιους πόρους σημαντικά έργα και δράσεις. Ήδη πήραμε μια γεύση από το τεχνικό πρόγραμμα του 2020 και παράλληλα είμαστε της αντίληψης ότι θα πρέπει πάντα να έχουμε μια τέτοια οικονομική ισορροπία για οτιδήποτε απρόοπτο προκύψει».

Ποιο είναι το αποτύπωμα που άφησε η οικονομική κρίση στο δημοτικό ταμείο;

«Τα χρόνια της κρίσης ο Δήμος, και αναφέρομαι κατά βάση στην τελευταία πενταετία, κατάφερε να σταθεί όρθιος και μάλιστα σε μια περίοδο εξαιρετικά δύσκολη, καθώς ήμασταν αντιμέτωποι με capital control αλλά και με το νόμο περί δημοσίων έργων που είχε σαν αποτέλεσμα να αλλάξει το πλαίσιο της ανάθεσης των έργων, που άλλαξε δεκάδες φορές. Παρά τη σκληρή δοκιμασία που έζησε ο Δήμος Ηρακλείου, η πραγματικότητα έδειξε ότι κατάφερε και διαχειρίστηκε σωστά τις οικονομικές υποχρεώσεις του, χρηματοδότησε σημαντικά έργα και παρεμβάσεις και σε αυτό υπάρχει η σφραγίδα του Γ. Καραντινού».

Ποιος είναι ο σχεδιασμός που υπάρχει σήμερα ώστε το δημοτικό ταμείο να έχει μια μεγαλύτερη ανταπόδοση στους δημότες και ειδικά σε κάποιες πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

«Η πολιτική προτεραιότητα που έχουμε χαράξει είναι η βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των πολιτών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι προσπαθούμε να δημιουργήσουμε όρους και συνθήκες, ώστε να αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας μέσα από έργα που αφορούν την πραγματικότητα με την οποία είμαστε αντιμέτωποι. Από εκεί και πέρα, στο κοινωνικό κομμάτι, στα δύσκολα χρόνια της σκληρής οικονομικής κρίσης, κατάφερε η υπηρεσία της Κοινωνικής Ππολιτικής να παράξει ένα σημαντικό έργο. Αυτό δε σημαίνει ότι σήμερα δε ζούμε το βάρος της οικονομικής κρίσης ή ότι έχουμε ευημερία, αλλά σίγουρα τα πράγματα έχουν βελτιωθεί σε σχέση με παλαιότερα. Στη βάση αυτή συνεχίζεται το έργο της Κοινωνικής Πολιτικής σύμφωνα με της ανάγκες τις κοινωνίας. Επίσης είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι αποτελεί κορυφαία πολιτική μας προτεραιότητα ο πολιτισμός, που είναι κρίσιμος πυλώνας στήριξης της κοινωνίας και ειδικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης όπως αυτή που ζούμε. Όλα  τα παραπάνω που αναφέραμε,  τα έργα και οι παρεμβάσεις,  γίνονται μέσα από το ταμείο του Δήμου. Κάποια τεχνικά έργα μόνο γίνονται από ΕΣΠΑ και όλες οι άλλες δραστηριότητες καλύπτονται από το δημοτικό ταμείο. Αν λοιπόν αυτό το ταμείο δεν ήταν υγιές και εύρωστο, δεν θα μπορούσαμε να αναπτύξουμε αυτές τις σημαντικές δράσεις στον πολιτισμό, την κοινωνική πολιτική και τις παρεμβάσεις που έχει ανάγκη η κοινωνία».

Εκτός από την Αντιδημαρχία των Οικονομικών, έχετε την ευθύνη και για το προσωπικό του Δήμου Ηρακλείου. Ποια είναι η εικόνα που υπάρχει σήμερα σε ό,τι αφορά τους μόνιμους υπαλλήλους;

«Δυστυχώς, από την αρχή της οικονομικής κρίσης μέχρι σήμερα έχουμε σοβαρότατες αλλαγές σε ό,τι αφορά στον αριθμό των υπαλλήλων του Δήμου Ηρακλείου που έχουν μειωθεί δραματικά, λόγω συνταξιοδοτήσεων, εθελούσιας αποχώρησης, μετακινήσεων και φυσικά λόγω της κινητικότητας που δρομολογήθηκε με υπογραφές δημάρχων… Δυστυχώς, τα πρόσωπα που άφησαν τις θέσεις τους δεν αντικαταστάθηκαν και αυτό το γεγονός από μόνο του αναδεικνύει το μέγεθος της ανάγκης που υπάρχει για μόνιμο προσωπικό, ώστε να μπορέσουμε να καλύψουμε τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. Σε κάθε περίπτωση, ο αριθμός των υπαλλήλων που σήμερα έχει ο Δήμος δεν είναι αυτός που θα έπρεπε να έχει, με βάση το μέγεθός του και το εύρος των ευθυνών που καλείται να διαχειριστεί. Τα δεδομένα αυτά που έχουμε σήμερα μπροστά μας  επιβάλλουν να γίνει ένα ανακάτεμα της τράπουλας. Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα πρέπει να δούμε την αναδιανομή του προσωπικού με βάση τις ανάγκες που υπάρχουν, διότι δεν είναι δυνατόν κάποιες υπηρεσίες να πλεονάζουν σε εργαζόμενους και άλλες να είναι δραματικά υποστελεχωμένες ή να έχουν μείνει με έναν υπάλληλο να σηκώνει όλα τα βάρη. Άρα, βρισκόμαστε μπροστά σε μια διαδικασία ανακατατάξεων, με στόχο την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των εργαζομένων του Δήμου σε τμήματα και υπηρεσίες που μπορούν να αποδώσουν καλύτερα και είναι σημαντικό να στηριχθούν. Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν οικονομολόγοι σε μια υπηρεσία που δεν το έχει πραγματικά ανάγκη την ίδια ώρα που αυτή η ειδικότητα είναι εξαιρετικά αναγκαία στην Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει ένας προσανατολισμός για την ενίσχυση της Οικονομικής Υυπηρεσίας με οικονομικά στελέχη με επάρκεια και θα εξηγήσω γιατί: Διότι δεν είναι δυνατόν, για παράδειγμα στο Τμήμα Εκκαθάρισης, από το οποίο πληρώνονται όλες οι δαπάνες του Δήμου, να μην υπάρχει το αναγκαίο προσωπικό και να είναι στοίβες τα αιτήματα, με δεδομένο μάλιστα το γεγονός ότι πλέον δεν έχουμε προληπτικό έλεγχο, πράγμα που σημαίνει ότι οι υπάλληλοι θα πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί, διότι κάθε λάθος τους θα είναι προσωποποιημένο και θα τους χρεωθεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται… Στο πλαίσιο αυτό, θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το προσωπικό του Δήμου μέσα από μετακινήσεις που θα γίνουν με στόχο να στελεχωθούν καλύτερα οι υπηρεσίες  και να παραχθεί καλύτερο αποτέλεσμα για τον πολίτη».

Λότζια

ΤΑΠ: Υπάρχει βελτίωση,  παραμένει το “αγκάθι”


Μεγάλο κεφάλαιο που είχε ανοίξει στο παρελθόν είναι το θέμα του ΤΑΠ. Μάλιστα, μετά από τις καταιγιστικές αντιδράσεις του κόσμου, επιλέχθηκε η σολομώντεια λύση της διχοτόμησης του διοικητικού αντικειμένου διαχείρισης του γραφείου ανάμεσα στην Πολεοδομία και την Οικονομική Υπηρεσία. Θέλω να ρωτήσω ποια είναι η κατάσταση σήμερα και πόσο ευχαριστημένοι είστε από αυτήν.

«Σήμερα βρισκόμαστε σε ελαφρώς βελτιωμένη κατάσταση σε σχέση με αυτήν που υπήρχε το προηγούμενο διάστημα, όμως δεν έχουμε κατακτήσει ακόμα  ένα επιθυμητό επίπεδο που μπορούμε να πούμε ότι μας ικανοποιεί. Δυστυχώς έχει συσσωρευτεί μεγάλος όγκος αδιεκπεραίωτων υποθέσεων, που φτάνουν περίπου τα  2.500 πρωτόκολλα το 2019 και χιλιάδες υποθέσεις παρελθόντων ετών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εξακολουθεί να είναι ένα «αγκάθι» το ΤΑΠ… Βέβαια, οφείλουμε να πούμε ότι η κατάσταση έχει βελτιωθεί, διότι αλλάξαμε τον τρόπο με τον οποίο εξυπηρετούνται οι άνθρωποι και έτσι διευκολύνθηκαν και οι πολίτες και η επικοινωνία τους με την υπηρεσία. Στο σημείο αυτό όμως  δεν μπορώ να μην υπογραμμίσω το γεγονός ότι η δουλειά που γίνεται από την Υπηρεσία είναι άριστη. Δεν έχουμε χάσει ούτε μια προσφυγή… Η όλη διαδικασία έχει μια χρονοκαθυστέρηση αλλά το αποτέλεσμα που προκύπτει από τα στελέχη του Δήμου, που κάνουν μια υπεράνθρωπη δουλειά, είναι άριστο και αυτό οφείλω να τους το αναγγνωρίσω. Μάλιστα, αυτό που έχω σκοπό να κάνω σήμερα, στο πλαίσιο ειδικής προγραμματισμένης σύσκεψης για το θέμα αυτό με τον προϊστάμενο του ΤΑΠ και της Πολεοδομίας, είναι να ζητήσω μια πλήρη λίστα με τα δικαιολογητικά που ζητούνται από τους πολίτες, για να δούμε  αν υπάρχουν δυνατότητεςκάποια από αυτά, ώστε να γίνει πιο γρήγορη η διαδικασία του ελέγχου, που είναι ένα κρίσιμο ζήτημα που χρονοτριβεί.

Επίσης θα ζητήσω να δρομολογηθούν κάποιες αλλαγές στο μηχανογραφικό σύστημα, για να δούμε μέσα από τη διαδικασία αυτή, πώς μπορούμε να πετύχουμε την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Επίσης ένα ζήτημα που θα εξετάσουμε στη σύσκεψη είναι ότι, επειδή υπάρχει πολλή δουλειά παρελθόντων ετών, θα πρέπει να ανατεθεί μια χρέωση σε συγκεκριμένα άτομα να αναλάβουν τη διεκπεραίωση όλων των παλιών υποθέσεων που εκκρεμούν».