Έκλεισε ο επαρχιακός δρόμος της Μεσσαράς και άνοιξε η προσωρινή εργοταξιακή παράκαμψη στην οποία εκτρέπεται η κίνηση των οχημάτων από το ύψος της Αγίας Βαρβάρας προς τον Πανασό.
Μέσα από αυτή την εργοταξιακή διαδρομή θα διεξάγεται η κίνηση των οχημάτων για τους επόμενους πέντε μήνες, οπότε εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες κατασκευής της γέφυρας που θα συνδέσει τη σήραγγα που βγαίνει από τη Αγία Βαρβάρα, η οποία υψομετρικά βρίσκεται 35 μέτρα πιο ψηλά από το υπόλοιπο οδικό δίκτυο. Πρόκειται για το πιο δύσκολο κομμάτι του έργου τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο διευθύνων σύμβουλος κ. Καζάσης, στο οποίο θα δουλέψει εντατικά ο εργολάβος το επόμενο διάστημα, που όπως εξηγεί είναι εξαιρετικά κρίσιμο για την εξέλιξή του.
Ο νέος εργοταξιακός δρόμος που έχει μήκος 1.200 μ., είναι μια παρέμβαση που μπήκε στα απρόβλεπτα του έργου, με κόστος 300 χιλ. ευρώ διότι η αρχική μελέτη προέβλεπε ότι ο κεντρικός δρόμος της Μεσσαράς θα κλείσει για όσο διάστημα χρειαστεί ώστε να ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής της γέφυρας. Ωστόσο, μετά τις έντονες αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας και των χωριών της πάνω Ρίζας ο σχεδιασμός άλλαξε.
Έτσι, διαμορφώθηκε μια νέα εργοταξιακή όδευση με στηθαία, ειδικό φωτισμό και όλες τις αναγκαίες προδιαγραφές που ο νόμος ορίζει, ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες των ΙΧ, των μαθητών, ώστε να έχουν πρόσβαση στα σχολεία τους, και να καλύπτεται η συγκοινωνία της τοπικής κοινωνίας. Δεν θα μπορούν όμως να εξυπηρετούνται τα βαριά οχήματα, τα οποία είναι σαφές ότι θα πρέπει να αναζητήσουν άλλες διαδρομές για τις μετακινήσεις τους.
Στο μεταξύ, μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ένας συγκριτικός πίνακας στον οποίο θα περιγράφονται με συγκεκριμένο τρόπο οι εργασίες που θα ακολουθήσουν και τα χρονοδιαγράμματα που θα τεθούν από τον οποίο θα προκύπτει ότι το έργο είναι εφικτό να υλοποιηθεί. Ο πίνακας αυτός θα συζητηθεί άμεσα στη διοίκηση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης και στον ανάδοχο που θα πρέπει να συμφωνήσουν για να προχωρήσει το έργο.
Όπως εξηγεί ο κ. Καζάσης, ο στόχος που έχει τεθεί είναι από το τέλος του Ιουνίου να αυξηθεί η απορροφητικότητα των κονδυλίων και παράλληλα να εντατικοποιηθούν οι εργασίες υλοποίησης του έργου πριν φτάσουμε στον χειμώνα.
Αυτό άλλωστε έχει συμφωνηθεί στο πλαίσιο της τελευταίας συνάντησης που έγινε στην Αθήνα παρουσία του γενικού γραμματέα Υποδομών κ. Δέδε, στελεχών του ΟΑΚ και της κοινοπραξίας όπου υπήρξε ρητή δέσμευση ότι παρά το ασφυκτικό πλαίσιο που έχει τεθεί σε σχέση με την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, το έργο είναι εφικτό να προχωρήσει. Όπως έχει γράψει η «Π» το έργο της διαμόρφωσης του δρόμου προς τη Μεσσαρά, προχωρά πλέον με καθεστώς επιτήρησης από τα εμπλεκόμενα υπουργεία και ακροβατεί στην κόψη του ξυραφιού λόγω των αφόρητα ασφυκτικών πιέσεων που υπάρχουν σε σχέση με τον χρόνο παράδοσης του.
Ο κίνδυνος
Όπως είναι γνωστό, ο μεγάλος κίνδυνος που υπάρχει είναι ότι εάν το έργο απενταχθεί και από το Εθνικό Σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα καταλήξει έργο- «φάντασμα» και τα αποτελέσματα θα είναι ολέθρια. Όχι μόνο γιατί θα αναγκαστούμε να επιστρέψουμε πίσω τα 71 εκατ. ευρώ που έχουν διατεθεί από δύο χρηματοδοτικά προγράμματα, αλλά και γιατί δεν υπάρχουν περιθώρια διασφάλισης νέων κονδυλίων, με αποτέλεσμα ένα έργο ζωής για τη Μεσσαρά και ολόκληρο τον νομό Ηρακλείου να κλείνει ανολοκλήρωτο.
Όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Φώτης Καζάσης, το πρόβλημα, δεν είναι μόνο το κόστος της απώλειας των χρημάτων αυτών. Είναι ότι μετά από μια τέτοια απευκταία εξέλιξη δεν θα υπάρχουν περιθώρια ένταξης σε νέο πρόγραμμα πράγμα το οποίο σημαίνει ότι το έργο θα παραμείνει ημιτελές. Έτσι, θα χάσουμε τα 71 εκατ. ευρώ συν τα χρήματα που έχουν δοθεί μέχρι τώρα και ο δρόμος δεν θα μπορεί να ολοκληρωθεί.