Από αναβολή σε αναβολή οδηγείται το μεγάλο έργο της διαμόρφωσης του δρόμου του Άι Γιάννη Χωστού μέχρι τον Άγιο Σύλλα, καθώς εξακολουθεί να βρίσκεται στον αέρα το θέμα του καθορισμού τιμής μονάδος, γεγονός που μοιραία μπλοκάρει την εξέλιξη του έργου.
Μια τεράστια περιοχή δραματικά βεβαρυμένη, στην οποία συνυπάρχουν βιοτεχνικό πάρκο, επιχειρηματική δραστηριότητα και περιοχή κατοικίας, οι υποδομές είναι μηδενικές και η αντιπλημμυρική προστασία δραματικά ελλειμματική με αποτέλεσμα να τίθενται σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές λόγω των έργων που δεν γίνονται.
Η δημιουργία του δρόμου είναι ένα έργο ζωτικής σημασίας για την περιοχή που χρόνια τώρα διεκδικεί τουλάχιστον να αποκτήσει μια οδική σύνδεση που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της περιοχής για να μπορέσει να απεγκλωβιστεί από την απερίγραπτα δύσκολη καθημερινότητα με την οποία αναμετριέται κάνοντας βασανιστική τη ζωή όσων διέρχονται την περιοχή, αλλά κυρίως όσων ζουν και δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στο ευρύτερο περιβάλλον.
Οι αλλεπάλληλες καθυστερήσεις στον χρονικό προσδιορισμό του δικαστηρίου για να προσδιοριστεί τιμής μονάδας της έκτασης που πρέπει να απαλλοτριωθεί, έχουν ναρκοθετήσει την εξέλιξη των εργασιών που η τοπική κοινωνία περιμένει για να αποκτήσει έστω ένα δρόμο αντάξιο των αναγκών που καλείται να καλύψει.
Από την πλευρά της Περιφέρειας έχουν ασκηθεί πιέσεις για να επιταχυνθεί ο ορισμός της δικάσιμου, αλλά μέχρι στιγμής το όλο θέμα βρίσκεται στον αέρα. Όπως είναι γνωστό, το μεγάλο έργο της διαμόρφωσης του δρόμου φτάνει τα 32 εκ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του κόστους των απαλλοτριώσεων.
Το έργο προβλέπει τη διαμόρφωση του δρόμου 9 χιλιομέτρων και την κατασκευή έντεκα ισόπεδων κόμβων. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα που σχεδιάστηκαν αυτή την περίοδο, διότι αντιμετωπίζει με πληρότητα όλα τα προβλήματα προσβασιμότητας σε μια περιοχή με μεγάλους ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ παράλληλα καλύπτει με ασφάλεια την οδική σύνδεση μιας σειράς από οικισμούς με δεκάδες επιχειρήσεις.
Επίσης, λύνει αποτελεσματικά και τα πλημμυρικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή, ενώ τοποθετείται και όλος ο μηχανισμός για το φωτισμό της. Όπως είναι γνωστό, σήμερα σε όλη την έκτασή της η κεντρική οδική αρτηρία εμφανίζει μια εικόνα απαράδεκτη, αν όχι τραγική, λόγω των ανύπαρκτων υποδομών που δεν έγιναν ποτέ.
Εκτός από το γεγονός ότι οι οδικές συνδέσεις με οικισμούς και με τις περισσότερες από 300 επιχειρήσεις που υπάρχουν είναι απαράδεκτες, ολόκληρη η περιοχή μετατρέπεται σε χείμαρρο με τα πρώτα νερά της βροχής, που πλημμυρίζουν και δημιουργούν ένα σκηνικό απίστευτης παρακμής.
Ο υφιστάμενος δρόμος διασχίζει κάθετα τον νομό Ηρακλείου, από το αστικό συγκρότημα του Ηρακλείου μέχρι την ενδοχώρα (Προφήτης Ηλίας – Κυπάρισσος – Αγ. Σύλλας κλπ.) διά μέσου των οικισμών Μαλάδων, Ζερβού Μετόχι και Κάμπου Αγ. Σύλλα.
Στο μεγαλύτερο μέρος του, μέχρι τον οικισμό Μαλάδες, ανήκει στον δήμο Ηρακλείου, ενώ στο υπόλοιπο τμήμα του στον δήμο Τεμένους.
Η περιοχή δυτικά του οδικού τμήματος και μέχρι τον οικισμό των Μαλάδων και ένα τμήμα ανατολικά του δρόμου έχει χαρακτηριστεί από το Γ.Π.Σ. Ηρακλείου ως Βιομηχανική – Βιοτεχνική Περιοχή και γενικά η ευρύτερη περιοχή είναι ραγδαία αναπτυσσόμενη με βιομηχανικό, βιοτεχνικό, εμπορικό αλλά και έντονο οικιστικό χαρακτήρα.
Η συνεχής οικοδόμηση μεταβάλλει τον αγροτικό χαρακτήρα της περιοχής σε ημιαστικό και αυξάνει ραγδαία τον κυκλοφοριακό φόρτο. Επίσης, στην περιοχή του δρόμου βρίσκονται και οι εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού της πόλης του Ηρακλείου.
Ο νέος δρόμος έρχεται να καλύψει εκτός από την εξυπηρέτηση της διαμπερούς κυκλοφορίας, την ασφαλή κυκλοφοριακή σύνδεση και την άμεση πρόσβαση στις παρόδιες χρήσεις που έχουν αναπτυχθεί και αφορούν σε κατοικίες, σε βιομηχανικές και βιοτεχνικές δραστηριότητες, σε μονάδες εμπορίου, σε κέντρα αναψυχής και γεωργικές εκμεταλλεύσεις…
Επίσης, με τη νέα διαμόρφωση του δρόμου θα αρθεί η ανεπάρκεια της σημερινής οδού, η οποία αδυνατεί να καλύψει τις κυκλοφοριακές ανάγκες της περιοχής, επομένως παρουσιάζονται τεράστια προβλήματα λειτουργικότητας και ασφάλειας.
Το κατάστρωμά της είναι ασφαλτοστρωμένο σε όλο το μήκος και έχει μέσο πλάτος περί τα 7,5 m.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου δρόμου
Το νέο έργο σχεδιάζεται να δρομολογηθεί και να αναπτυχθεί σε μήκος τα 9,024 χμ. Θα ξεκινά από την εκκλησία του Άγιου Ιωάννη και θα καταλήγει στο τέλος του Αγ. Σύλλα.
Στην αρχή του οδικού τμήματος προβλέπεται η διαμόρφωση μικρού κυκλικού κόμβου με μία λωρίδα κυκλικής κίνησης, για την τοπική διευθέτηση της κυκλοφορίας και τη συναρμογή του νέου και του υφιστάμενου δρόμου.
Το συνολικό πλάτος του δρόμου θα φτάνει τα 20μ. και θα χωρίζεται σε δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση πλάτους 3,25μ. και διαχωριστική νησίδα πλάτους 2,50μ. Προβλέπεται η διαμόρφωση πεζοδρομίων και από τις δύο πλευρές του δρόμου μήκους 2,25μ. Παράλληλα το έργο προβλέπει την κατασκευή έντεκα συνολικά ισόπεδων κόμβων, οι οποίοι θα διευκολύνουν τις κυκλοφοριακές συνδέσεις σε συγκεκριμένες περιοχές.
Πιο συγκεκριμένα, κόμβοι θα κατασκευαστούν για να συνδεθεί ο δρόμος με την περιοχή της Φοινικιάς με την πολεοδομική ενότητα της Αμφιθέας και με τις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού Ηρακλείου.
Επίσης, θα γίνουν κόμβοι για να συνδεθεί ο νέος δρόμος με τον Άγιο Παντελεήμονα, με τη Λοφούπολη, τη Σεμέλη, τον οικισμό των Μαλάδων, με το Ζερβού Μετόχι, με τον Δρακουλιάρη, τη Φοινικιά και τον Άγιο Σύλλα.