ΕΡΓΑΣΙΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ: Τι ακούν οι ξενοδοχοϋπάλληλοι από τους προϊσταμένους τους
Η λεκτική βία και ο εργασιακός

Φράσεις από διευθυντές και τμηματάρχες προς τους υφιστάμενούς τους με προυπηρεσία δεκαετιών, όπως: «είσαι άχρηστος, δεν κάνεις για αυτή τη δουλειά» «αυτά είναι κι άμα σ’ αρέσει», «κάνε αυτό που λέω, διαφορετικά υπάρχει και η τιμωρία» εννοώντας ότι κατά παράβαση του νόμου θα τους δώσουν  όχι 2 αλλά για παράδειγμα 5 ρεπό, στερώντας τους χρήματα από το μισθό τους, ακούγονται συχνά στους διαδρόμους και τα γραφεία των συγκροτημάτων.

Η έλλειψη προσωπικού και η εντατικοποίηση της δουλειάς στον τουρισμό, αύξησε και τα περιστατικά εργασιακού εκφοβισμού και λεκτικής βίας στα ξενοδοχεία της Κρήτης .

Οι περισσότερες καταγγελίες αφορούν σε ξενοδοχεία της Χερσονήσου, της Αμμουδάρας, αλλά και της  πόλης του Ηρακλείου.

Ο Νίκος Κοκολάκης
εκφοβισμός διώχνουν τους νέους από τον τουρισμό

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ξενοδοχοϋπαλλήλων  ν. Ηρακλείου Νίκο Κοκολάκη, σε κάποιες περιπτώσεις οι εργαζόμενοι αναγκάζονται  ακόμη και σε παραίτηση μην αντέχοντας άλλο την λεκτική βία και τον εξευτελισμό, συχνά, μπροστά σε συναδέλφους τους.

Ο ίδιος είπε ότι πρόσφατα αναγκάστηκε να παρέμβει, όταν 2 καμαριέρες του τηλεφώνησαν κλαίγοντας γιατί δεν ήξεραν πως να υπερασπιστούν τον εαυτό τους, απέναντι σε τέτοιες κακοποιητικές συμπεριφορές σε γνωστό  ξενοδοχείο.

Οι περισσότεροι φοβούνται να απευθυνθούν στην Επιθεώρηση Εργασίας και υπομένουν το mobbing, όπως ονομάζεται, στον εργασιακό τους χώρο.

Είναι προφανές, ότι αυτή η εικόνα δεν αφορά στο σύνολο των μονάδων, αλλά σε συγκεκριμένα συγκροτήματα, ωστόσο δεν είναι καθόλου λίγοι οι ξενοδοχοϋπάλληλοι οι οποίοι κάνουν καταγγελίες στον Σύνδεσμο τους  που έχει δημιουργήσει μια ανοιχτή γραμμή- επικοινωνίας και καταγγελιών, για αυτό το σκοπό.

«Ευτυχώς, που θεσμικοί, συνδικαλιστικοί και επαγγελματικοί φορείς, ακόμα και σύλλογοι ξενοδόχων πήραν θέση και  καταδικάζουν αυτές τις συμπεριφορές που καταγγέλονται συχνά από τους ίδιους τους εργαζόμενους και στα κοινωνικά δίκτυα» επισημαίνει στην «Π» ο  διευθυντής Λειτουργικού της ξενοδοχειακής αλυσίδας Grecotel κ. Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης.

Ο ίδιος τόνισε ότι «αυτοί οι προϊστάμενοι στερούνται ηθικής και αξιών και δεν τιμούν την θέση ευθύνης τους.

Αντί να προσπαθούν να κερδίσουν τον σεβασμό των υφισταμένων τους με την προσωπικότητά τους, τις γνώσεις τους και τις διοικητικές ικανότητές τους,  επιχειρούν με κάκιστες συμπεριφορές να  δείξουν ποιος είναι το αφεντικό».

«Το χειρότερο είναι, συμπλήρωσε, ότι αποτρέπουν τους νέους ανθρώπους με όρεξη για δουλειά, από το να εργαστούν στον τουρισμό».

Οι προβληματικές συμπεριφορές των προϊσταμένων

Ο κ. Καλαϊτζιδάκης υπογραμμίζει:

“Είναι τραγικό, πολλά από τα προβλήματα που παρουσιάζονται, να ξεκινούν από την συμπεριφορά των διευθυντών ή των υπευθύνων προϊσταμένων, όταν πρωταρχικός τους ρόλος είναι η δημιουργία κι η διατήρηση εργασιακής ειρήνης μεταξύ των εργαζομένων.

Ο κ. Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης
Ο κ. Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης

Τα άτομα που δημιουργούν τέτοιες καταστάσεις στον εργασιακό χώρο στερούνται ηθικής και αξιών. Δεν τιμούν την θέση ευθύνης τους. Αντίθετα , εκμεταλλεύονται την θέση τους κι ασκούν εξουσία, υπό την μορφή λεκτικής και ψυχολογικής βίας σε υφισταμένους τους, θίγοντας την αξιοπρέπεια και την υπόληψη των εργαζόμενων. Ακόμα και για ανθρώπινες, οικογενειακές και σημαντικές κοινωνικές ανάγκες – υποχρεώσεις των εργαζομένων δείχνουν αδιαλλαξία. Αντί να προσπαθούν να κερδίσουν τον σεβασμό των υφισταμένων τους με την προσωπικότητά τους, τις τεχνικές γνώσεις τους και τις διοικητικές ικανότητές τους  επιχειρούν με κάκιστες συμπεριφορές να  δείξουν ποιος είναι το αφεντικό.

Δεν επιθυμούν άτομα με προσωπικότητα . Όμως, οι εργαζόμενοι  με προσωπικότητα είναι αυτοί που ανεβάζουν το επίπεδο ενός ξενοδοχείου. Η προσωπικότητά τους αντανακλάται και διαμορφώνει το επίπεδο του ξενοδοχείου.

Υπάρχουν στελέχη, που επιχειρούν, σε κάθε ευκαιρία να μειώσουν τον εργαζόμενο, ακόμα και παρουσία άλλων συναδέλφων του, ακόμη κι αν έχει εξαιρετικές βαθμολογίες, στις «επίσημες» διαδικασίες αξιολόγησης.

Η, για οποιοδήποτε λόγο, στοχοποίηση εργαζομένου αρχίζει να διαφαίνεται, όταν «τιμωρείται» με μείωση των ημερών εργασίας του, επηρεάζοντας το οικογενειακό εισόδημα ή δίνοντάς του τόσο όγκο δουλειάς, που πρακτικά «δεν βγαίνει», προκειμένου να υποχρεωθεί σε παραίτηση, για να γλιτώσει κι η επιχείρηση την αποζημίωση.

Τέτοιες συμπεριφορές βάζουν φρένο στον ενθουσιασμό και την απόδοση του εργαζόμενου. Τον κάνουν να νοιώθει μεγάλη ανασφάλεια. Αναστατώνουν την εργασιακή και οικογενειακή του ζωή και ηρεμία. Αποτρέπουν νέα άτομα να ασχοληθούν και να εξελιχθούν μέσω του τουρισμού. Δίνουν το κακό παράδειγμα στις νέες γενιές ως προς το πώς πρέπει να είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, οι αξίες, τα ανθρώπινα και εργασιακά ιδανικά.

Αναγκάζουν τον εργαζόμενο να διαφυλάξει την επαγγελματική του υπόσταση και αξιοπρέπεια και να υπερασπιστεί τα δικαιώματά του μέσω της νομικής οδού, με αποτέλεσμα να τον φέρνει σε ρήξη με την εταιρεία-εργοδοσία, κίνηση που δεν θα διανοούταν ποτέ να κάνει. Ποιός τελικά το χρεώνεται αυτό;

Τέτοιες συμπεριφορές, εκτός της ανθρώπινης διάστασης, είναι απαράδεκτες και κατακριτέες. Είναι άδικες και παράνομες. Παρότι αποτελούν την εξαίρεση στον κανόνα, αμαυρώνουν και προσβάλλουν ένα ολόκληρο κλάδο, που έχει συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία και μάλιστα σε δύσκολες εποχές, ακόμη και την περίοδο του Covid-19.

Η εργατικότητα των εργαζομένων, το φιλότιμο, η ευγένεια και φιλικότητά τους, η αξιοπρέπεια, η ευπρέπεια, η συναδελφικότητά τους είναι αυτά τα στοιχεία, που οδήγησαν τον ελληνικό τουρισμό στις πρώτες θέσεις επιλογής σ’ όλον τον κόσμο.

Ο διευθυντής λειτουργικού της Grecotel τονίζει ότι αυτές οι προβληματικές συμπεριφορές διώχνουν τον κόσμο από τον τουρισμό και αποτρέπουν τους νέους να ασχοληθούν με το αντικείμενο.

 

Θέμα πανεπιστημιακής μελέτης

Το φαινόμενο της λεκτικής κακοποίησης στα ξενοδοχεία της Κρήτης και ο ρόλος του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας για την καταπολέμησή του, θα αποτελέσει το αντικείμενο επιστημονικής έρευνας από το Τμήμα Κοινωνιολογίας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης με στοιχεία που συγκεντρώνει ήδη ο Σύνδεσμος Ξενοδοχοϋπαλλήλων ν. Ηρακλείου, όπως ανέφερε ο κ. Κοκολάκης.