Ο τουριστικός κλάδος πάσχει από σοβαρή έλλειψη προσωπικού και πολλοί εργαζόμενοι άλλαξαν επάγγελμα, ποιες είναι όμως οι πραγματικές συνθήκες εργασίας σε ένα ξενοδοχείο;
Εντυπωσιακή είναι η συμμετοχή των ξενοδοχοϋπαλλήλων στην ανώνυμη έρευνα που άρχισε στις 22 Αυγούστου, ολοκληρώνεται στις 10 Σεπτεμβρίου και πραγματοποιείται απο τον Σύνδεσμο Ξενοδοχουπαλλήλων ν. Ηρακλείου, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης,ενώ προβληματίζουν τα πρώτα αποτελέσματα.
«Ο στόχος ήταν να συμμετέχουν 2.000 εργαζόμενοι και ήδη ο αριθμός τους φθάνει τους 1.900. Πρόκειται για ένα μεγάλο και αντιπροσωπευτικό δείγμα» είπε στην «Π» ο ο εκπρόσωπος του επιστημονικού φορέα υλοποίησης της δράσης κ. Μάνος Λυγεράκης, ο οποίος μας έδωσε μια πρώτη εικόνα για τα συμπεράσματα της έρευνας.
«Επιβεβαιώνονται οι φόβοι μας»
«Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν τους φόβους μας ότι οι περιπτώσεις μη εφαρμογής της εργασιακής νομοθεσίας δεν είναι μεμονωμένες, αλλά αφορούν πάνω απο το 20% των καταλυμάτων.
Μιλάμε για εκατοντάδες ξενοδοχεία, όλων των κατηγοριών» σημείωσε.
Εξήγησε ότι αναλύονται πολλοί δείκτες, που αφορούν μεταξύ άλλων τις αμοιβές, τις υπερωρίες, τα ρεπό, την συμπεριφορά των προισταμένων αλλά και το επίπεδο εκπαίδευσης των εργαζόμενων.
Χωρίς συχνή εκπαίδευση
Διαπιστώνεται,σύμφωνα με τον κ.Λυγεράκη ότι άνω του 30% των ξενοδοχουπαλλήλων,την τελευταία 3ετία δεν παρακολούθησαν κανένα εκπαιδευτικό σεμινάριο.
Αυτό έγινε είτε με ευθύνη του ξενοδοχείου στο οποίο εργάζονται, είτε γιατί οι ίδιοι, δεν το ήθελαν.
Τα αποτελέσματα θα παρουσιαστούν σε εκδήλωση με το σύνολο των τουριστικών φορέων και στην συνέχεια θα αξιοποιηθούν για να βελτιωθούν οι συνθήκες δουλειάς, αλλά και το επίπεδο παροχής υπηρεσιών των μονάδων.
Η δράση σκοπεύει σε τριπλό όφελος: για τους εργαζόμενους, τα ξενοδοχεία και την τοπική κοινωνία.
Για τους ξενοδοχοϋπάλληλους: Επιδιώκεται η δημιουργία πλαισίου που θα εξασφαλίζει την κατάλληλη εκπαίδευση, την αξιοκρατία, τις ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην εργασία και τις δυνατότητες ανέλιξης σε αυτήν.
Tην διαφύλαξη των συνθηκών υγιεινής και ασφάλειας, την εξασφάλιση δίκαιης και επαρκούς μισθοδοσίας. Πλήρης πενθήμερη απασχόληση, την αποσυμπίεση της εργασίας λόγω έλλειψης προσωπικού με πλαφόν ελάχιστου αριθμού εργαζομένων, τον περιορισμό της μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας, τις λοιπές παροχές σε αξιοπρεπείς συνθήκες, την προφύλαξη από εργασιακό εκφοβισμό, σεξουαλικούς ή ρατσιστικούς διαχωρισμούς και το αίσθημα ασφάλειας, και αναγνώρισης.
- Για τα ξενοδοχεία:
Την επίλυση του προβλήματος εύρεσης προσωπικού, την δημιουργία συνθηκών που θα βελτιώσουν την αποδοτικότητα των εργαζομένων, την αύξηση της ικανοποίησης των πελατών, την αύξηση της κατά κεφαλή κατανάλωσης, τη βελτίωση της εταιρικής παρουσίας, το branding των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων με καλές πρακτικές και κατάλληλο εργασιακό περιβάλλον, την ενίσχυση της οικονομικής βιωσιμότητας τους και την προετοιμασία τους για τα κριτήρια κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG) βάσει των Οδηγιών της ΕΕ.
- Για την τοπική κοινωνία:
Την αναβάθμιση του προορισμού και του συνολικού τουριστικού προϊόντος. Η εργασιακή ικανοποίηση και το σωστό εργασιακό περιβάλλον έχει ως πρώτο αποδέκτη τον επισκέπτη που θα εξυπηρετηθεί καλύτερα και αποτελεί τον καλύτερο πρεσβευτή της περιοχής.
Αυτό οδηγεί σε διεύρυνση της σεζόν, επισκέπτες που επιστρέφουν, αύξηση της «ποιότητας» και της οικονομικής επιφάνειας των επισκεπτών. Τόνωση της τοπικής αγοράς εκτός των ξενοδοχείων.
Η ποιοτική αναβάθμιση συμβαδίζει και με την απορρόφηση και χρήση τοπικών προϊόντων και υλικών και μέσα από τα ξενοδοχεία, απορροφώντας την τοπική παραγωγή.
Τέλος το καλό εργασιακό περιβάλλον συμβάλλει στην κοινωνική ισορροπία με τη βελτίωση της ψυχικής και σωματικής υγείας, αύξηση της αγοραστικής δύναμης που διοχετεύεται στην τοπική αγορά και μια σειρά από άλλους τρόπους. τονίζει το Σωματείο.
“Είναι μια ευκαιρία να ακουστεί η φωνή και η γνώμη όλων των ξενοδοχοϋπαλλήλων που αποτελούν την ατμομηχανή του τουρισμού”, τονίζει το Σωματείο Ξενοδοχουπαλλήλων ν. Ηρακλείου.