Μητσοτάκης ΒΟΑΚ

Λίγο πριν από το Πάσχα σκοπεύει να κατέβει στην Κρήτη ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, προκειμένου να προχωρήσει σε ανακοινώσεις κατά κανόνα για τον Βόρειο Οδικό Άξονα, αλλά και για μεγάλα έργα στο νησί.

Αυτό άλλωστε είχε ανακοινωθεί προ ημερών και στον Περιφερειάρχη Κρήτης, ο οποίος είχε ενημερωθεί πως πρόθεση του πρωθυπουργού είναι να δώσει, ο ίδιος το στίγμα της αναπτυξιακής προοπτικής, για τον τόπο καταγωγής του.

Κι όπως φαίνεται ως τώρα, αν κάτι έρθει να ανακοινώσει ο πρωθυπουργός σε σχέση με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, αυτό είναι τα λεγόμενα «μεγάλα τεχνικά», που φαίνεται πως έχουν «κλειδώσει».

Με βάση τα όσα έχουν γίνει ήδη γνωστά, ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας θα διαθέτει

46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος. Σύμφωνα με την ενημέρωση μάλιστα που είχε ο Περιφερειάρχης, το πρώτο τμήμα του έργου που θα εκκινήσει θα είναι αυτό από την Χερσόνησο ως και τη Νεάπολη, που θεωρείται από τα πιο ώριμα.

Σπουδαίο θεωρείται επίσης το γεγονός πως το Υπουργείο εκτιμά ότι η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη, αφού συνολικά 427 εκατομμύρια θα δοθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ τα υπόλοιπα 600 περίπου θα καλυφθούν από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027. Από αυτά τα χρήματα επίσης, φαίνεται ότι θα καλυφθεί και το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που αναμένεται να δημοπρατηθεί εντός του 2021 ως δημόσιο έργο.

Όπως προκύπτει από τις ως τώρα ανακοινώσεις, η λογική του έργου θα είναι να χωριστεί σε τρία επιμέρους τμήματα.

  1. Τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος”, το οποίο θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης και διόδια.
  2. Τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη”, μήκους 22,5 χιλιόμετρων, με τη β’ φάση του διαγωνισμού να έχει ξεκινήσει ήδη ενώ έχει κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
  3. Τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, μήκους 14,5 χιλιόμετρων, που θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο.

Ειδικότερα τώρα, τα έργα που αναμένεται να κατασκευαστούν είναι:

  • Παράκαμψη Χανίων

Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Βαμβακόπουλο, Μουρνιές και Σούδα περιλαμβάνει η παράκαμψη Χανίων. Το έργο έχει κατασκευαστεί με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και στηθαίο ασφαλείας. Το κόστος εκσυγχρονισμού του έργου αγγίζει τα 8 εκατομμύρια ευρώ.

  • Σούδα-Καλύβες

Μία σήραγγα μήκους 1,22 χιλιομέτρων και δύο γέφυρες συνολικού μήκους 1,09 χιλιομέτρου περιλαμβάνει το τμήμα Σούδα – Καλύβες. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι στα 11 χιλιόμετρα και το μήκος του παράπλευρου δικτύου υπολογίζεται στα 8,9 χιλιόμετρα. Το νέο τμήμα περιλαμβάνει 3 ανισόπεδους κόμβους σε Πλατάνι, Απτέρα και Καλάμι.

  • Καλύβες – Άγιοι Πάντες

Μία σήραγγα μήκους 230 μέτρων και μία γέφυρα 250 μέτρων περιλαμβάνει η χάραξη στο τμήμα Καλύβες – Άγιοι Πάντες. Στο τμήμα προβλέπονται δύο ανισόπεδοι κόμβοι σε Καλύβες και Άγιους Πάντες, καθώς και παράπλευρο δίκτυο 12,9 χιλιομέτρων. Το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 41 εκατομμύρια ευρώ.

  • Άγιοι Πάντες-Βρύσες

Δύο ανισόπεδους κόμβους σε Βάμο και Βρύσες περιλαμβάνει το τμήμα Άγιοι Πάντες – Βρύσες. Στο τμήμα προβλέπεται παράπλευρο δίκτυο μήκους 6,42 χιλιομέτρων, ενώ το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 19 εκατομμύρια ευρώ.

  • Βρύσες-Πετρές-Ατσιπόπουλο

Πέντε σήραγγες μήκους 4,59 χιλιομέτρων και 8 γέφυρες μήκους 2,23 χιλιομέτρων περιλαμβάνει το τμήμα του ΒΟΑΚ, Βρύσες – Πετρές – Ατσιπόπουλο. Για το τμήμα προβλέπονται πέντε ανισόπεδοι κόμβοι, εκ των οποίων δύο στη Γεωργιούπολη, μία στην Επισκοπή και δύο στο Γεράνι. Το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 207,44 εκατομμύρια, ενώ το κόστος απαλλοτριώσεων σε 24 εκατομμύρια.

  • Ρέθυμνο-Ηράκλειο-Χερσόνησος

Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Ατσιπόπουλο, Τυμπάκι και Αμάρι περιλαμβάνει η νέα παράκαμψη Ρεθύμνου. Το έργο έχει ήδη κατασκευαστεί με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας. Το κόστος για τις εργασίες εκσυγχρονισμού του υπολογίζεται σε 7,8 εκατομμύρια.

  • Εξάντης-Φόδελε-Λινοπεράματα

Συνολικά 5 σήραγγες μήκους 3,19 χιλιομέτρων και 18 γέφυρες μήκους 3,08 χιλιομέτρων περιλαμβάνει το τμήμα Εξάντης-Φόδελε -Λινοπεράματα. Οι ανισόπεδοι κόμβοι είναι συνολικά 8 και συγκεκριμένα σε Εξάντη, Μπαλί, Αλμυρίδα, 2 στις Σίσσες, στο Φόδελε, στην Αγία Πελαγία και στο Παλαιόκαστρο. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι 36,18 χιλιόμετρα, ενώ το παράπλευρο δίκτυο ξεπερνά τα 35 χιλιόμετρα.

  • Λινοπεράματα – Γούρνες

Δρόμος με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο, θα είναι ο δρόμος από τα Λινοπεράματα έως και τις Γούρνες. Η μελέτη προβλέπει συνολικά 8 ανισόπεδους κόμβους σε Ληνοπεράματα, Γάζι, οδό Μεσαράς, λεωφόρο Παπαναστασίου, Κατσαμπά, Αερο- δρόμιο, Καρτερό και Ανώπολη, ο οποίος θα κατασκευαστεί στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του δικτύου. Το κόστος των εργασιών για τον εκσυγχρονισμό υπολογίζεται σε περίπου 32 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στις 750 χιλιάδες υπολογίζονται οι απαλλοτριώσεις.

  • Γούρνες – Χερσόνησος

Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Γούρνες, νέο Διεθνές Αεροδρόμιο και Καστέλι, περιλαμβάνει η χάραξη από τις Γούρνες ως και τη Χερσόνησο. Η νέα χάραξη θα διαθέτει επίσης δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας.

  • Χερσόνησος – Μάλια

Τέσσερις γέφυρες συνολικού μήκους 910 μέτρων, μία σήραγγα μήκους 375 μέτρων και παράπλευρο δίκτυο 1,83 χιλιομέτρων περιλαμβάνει η χάραξη του τμήματος Χερσόνησος – Μάλια. Δύο ανισόπεδους κόμβους σε Χερσόνησο και Σταλίδα περιλαμβάνει η χάραξη του νέου δρόμου.

Σε 48 εκατομμύρια υπολογίζεται το κόστος κατασκευής και σε 1,2 εκατομμύρια το κόστος απαλλοτριώσεων.

  • Μάλια – Νέαπολη

Δύο σήραγγες μήκους σχεδόν 4 χιλιομέτρων, μία γέφυρα μήκους 425 μέτρων και τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Μάλια, Σίσι και Σεληνάρι, περιλαμβάνει η νέα χάραξη του τμήματος Μάλια – Νεάπολη. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι 13,19 χιλιόμετρα, ενώ το μήκος του παράπλευρου δικτύου σε 9,6 χιλιόμετρα.

  • Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος

Τέσσερις κόμβους σε Νεάπολη, Λίμνες, Λακκώνια και Άγιο Νικόλαο, περιλαμβάνει το τμήμα Νεάπολης, Αγίου Νικολάου. Στο συγκεκριμένο τμήμα προβλέπονται 6 γέφυρες μήκους 865 μέτρων και κόστος κατασκευής στα 73,78 εκατομμύρια ευρώ. Το νέο τμήμα περιλαμβάνει επίσης 11,2 χιλιόμετρα παράπλευρου δικτύου.